Update | Leclerc met derde krachtbron in Monaco, gridstraf later in het seizoen dreigt Formule 1
Formule 1

Update | Leclerc met derde krachtbron in Monaco, gridstraf later in het seizoen dreigt

Update | Leclerc met derde krachtbron in Monaco, gridstraf later in het seizoen dreigt

Charles Leclerc viel in de Grand Prix van Barcelona uit met problemen aan zijn turbo. Ferrari heeft de auto in de fabriek in Italië onderzocht en vastgesteld dat de turbo niet meer te gebruiken is. Dit betekend dat het Italiaanse team een van haar drie turbo's die het per seizoen mag gebruiken kwijt is.

Formule 1-journalist Andrew Benson meldt op Twitter dat Ferrari de motor van Leclerc heeft onderzocht en tot de conclusie is gekomen dat de turbo charger van Leclerc niet meer te gebruiken is. 'Ferrari heeft de kapotte motor van Charles Leclerc uit Spanje geanalyseerd en ontdekte dat de turbo en MGU-H beschadigd zijn en niet kunnen worden gerepareerd. Ze zeggen dat ze tevreden zijn dat het niet gebeurde door een ontwerpfout of betrouwbaarheidsprobleem met deze twee componenten of andere elementen van de PU', zo meldt de journalist.

Mogelijke gridstraf tegen het einde van het seizoen

Alhoewel de turbo nu nog ongestraft vervangen kan worden door het Italiaanse team, zal dit tegen het einde van het seizoen mogelijk problemen opleveren. De teams mogen per seizoen slechts drie turbo chargers gebruiken en dus zal Ferrari op moeten letten. Dit geldt ook voor de MGU-H, die in verbinding staat met de turbo. De MGU-H gebruikt overtollige uitlaatgassen van de motor om energie naar de energieopslag te leiden, die vervolgens wordt gebruikt om de compressor van de turbocompressor aan te drijven. De MGU-K voert restenergie van de afremmende wielen terug naar de energieopslag om deze bijvoorbeeld op het rechte stuk in zetten voor meer PK's.

Ferrari wilde op het bovenstaande bericht van Benson na, niet veel kwijt over de situatie bij Leclerc. Tijdens de race was al wel duidelijk dat het probleem in ieder geval niet bij de motor lag, maar bij de turbo. Op de onboardbeelden van Leclerc was te horen dat de turbo het begaf en niet de motor, want er kwam tenslotte geen rook uit de motor. Mogelijk hebben de hoge temperaturen een rol gespeeld bij de DNF van de Monegask.

Update 11.25u (26/05) | Leclerc met derde krachtbron in Monaco, gridstraf later in het seizoen dreigt

Volgens Auto, Motor und Sport gaat Charles Leclerc aankomend weekend alweer zijn derde krachtbron gebruiken. Na de Grand Prix van Spanje waren zijn MGU-H en turbo onherstelbaar beschadigd. Ferrari had de mogelijkheid om de eerste motor opnieuw te steken in de F1-75, aangezien deze slechts uit voorzorg uit de auto is gehaald, maar de Italiaanse renstal kiest voor een nieuwe krachtbron. Dit zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat Leclerc later in het seizoen te maken krijgt met een gridstraf.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws