Update | Aston Martin-teambaas: 'Uitspraak dat teams races missen, is overdreven' Formule 1
Formule 1

Update | Aston Martin-teambaas: 'Uitspraak dat teams races missen, is overdreven'

Update | Aston Martin-teambaas: 'Uitspraak dat teams races missen, is overdreven'

Christian Horner hoopt dat de budgetlimieten in de Formule 1 verhoogd zullen worden. De teambaas van Red Bull Racing ziet dat op het moment alles duurder is geworden en hij verwacht dan ook dat enkele teams niet alle races van dit seizoen kunnen verrijden. Sommige renstallen hebben al gezegd dat zij tegen het verhogen van het budgetplafond zijn. Otmar Szafnauer vindt dan ook dat teams als Red Bull zich makkelijk aan de huidige limiet moeten kunnen houden.

Door de huidige inflatie hebben meerdere teams laten weten dat ze een hoger budgetplafond willen. Horner denkt zelfs dat teams de laatste races van het seizoen moeten missen wanner de limieten hetzelfde blijven. 'Zeven teams zullen waarschijnlijk de laatste vier races van het seizoen missen', wordt de Brit geciteerd door de BBC. 'Het zijn niet alleen de topteams, maar ook de teams in het middenveld. Zij krijgen het moeilijk door de problemen met de inflatie.'

Er zijn al meerdere gesprekken geweest met de FIA over het huidige probleem. 'De FIA moet natuurlijk goed op de teams letten. Ik weet dat ze dit heel serieus nemen.' De teambaas van Red Bull ziet dan ook dat de kosten voor iedereen momenteel heel erg hoog zijn. De schuld ligt daarbij niet bij de renstallen. 'Energierekeningen en levenskosten groeien nu exponentieel. De Formule 1 is daarin geen uitzondering. De kosten van de vracht zijn verviervoudigd en dat kunnen wij niet onder controle houden.'

Szafnauer: 'Iedereen kan zich aan de limieten houden'

Op het moment zijn enkele teams fel tegen het verhogen van het budgetplafond. Alpine, Alfa Romeo, Haas en Williams zijn tegen een verhoging. Szafnauer, teambaas van Alpine, heeft dan ook een duidelijke mening. 'We hebben de budgetten al vroeg vastgesteld en daarin hielden we al een beetje rekening met de inflatie. Als wij ons aan de budgetlimieten kunnen houden dan kan iedereen het. We gaan het zeker niet zomaar verhogen.'

De Amerikaan ziet dan ook dat teams eerst de hand in eigen boezem moeten steken. 'Als de vrachtkosten omhoog gaan met 2,5 of 3,5 miljoen euro en je ontwikkelingsbudget is twintig miljoen euro, dan kan je toch gewoon je ontwikkelingsbudget verlagen? Volgens mij kan dat wel. Ze kiezen nu de makkelijke route door te lobbyen bij de FIA om de limieten te verhogen, zodat hun ontwikkelingsbudget gelijk kan blijven', aldus Szafnauer.

Update 17.00 (23/05) | Horner over budgetplafond: 'Ontslag werknemers of zelfs het missen van races'

Volgens meerdere teambazen komen de Formule 1-teams ernstig in het gedrang met hun uitgaven. Door de hogere koste wegens de wereldwijde inflatie en het ontwikkelingstempo dreigen teams de laatste races van het seizoen te moeten missen of ze zullen werknemers moeten ontslaan, zo zegt de teambaas van Red Bull tegenover Auto, Motor und Sport.

In een laatste update van maandag, hebben de teambazen de noodklok geuit over het budgetplafond. Volgens de berekeningen van het Duitse medium, begroten de topteams ongeveer tien procent van het toegestane budget voor de ontwikkeling van hun auto's. Dus ongeveer 14 miljoen dollar. De kleinere teams hebben meer speelruimte omdat zij minder werknemers hebben en dus lagere loonkosten, en zij besparen ook op andere manieren. Alleen de materiaalkosten voor nieuwe onderdelen worden berekend. De ingenieurs moeten hoe dan ook betaald worden en de windtunnel draait op het volledige uurtarief dat volgens de regels voor hen allemaal geldt.

Volgens deze berekening zitten Red Bull en Mercedes al dicht bij wat ze theoretisch kunnen uitgeven aan nieuwe onderdelen in de ontwikkelingsstrijd na de Grand Prix van Spanje. 'Als iedereen het eerlijk speelt, kan er na de Canadese Grand Prix geen verdere ontwikkeling meer plaatsvinden', voorspellen deskundigen. 'Of we moeten 50 mensen ontslaan', dreigt een teambaas. Red Bull-teambaas Christian Horner schetste een doemscenario: 'Dan kunnen sommige teams de laatste races niet meer rijden'.

Nieuwe auto's zorgen voor hoge kosten

Drie factoren hebben het bereiken van de begrotingsdoelstelling dit seizoen bemoeilijkt. De gemakkelijkste opgave blijft de verlaging van het budget van 145 naar 140 miljoen dollar. Een groter probleem zijn de nieuwe auto's. Deze keer waren er geen onderdelen die konden worden overgenomen vanuit het vorige seizoen. 'Dus in feite hebben we 35 miljoen minder beschikbaar', is de klacht van de teams.

En nu komt daar nog de inflatie bovenop, die momenteel 6,1% bedraagt. De vrachtkosten zijn verdubbeld, elektriciteit, brandstof en grondstoffen zijn duurder geworden. Dat is samen 8,4 miljoen dollar. Zonder inflatie zouden de teams zich aan hun normale ontwikkelingsschema hebben kunnen houden. Nu, op de helft van het seizoen, is het voorbij, tenzij de Formule 1 een inflatietoeslag toekent. Volgens de verordeningen zou dit vier miljoen dollar zijn als de inflatie in september 2021 meer dan drie procent zou hebben bedragen. Helaas, lag de inflatie toen net onder deze grens.

'Zet gewoon je windtunnel uit'

De teams voeren aan dat overmacht hen dwingt het DNA van de Formule 1 te verloochenen en de ontwikkeling spoedig te moeten staken. Sauber teambaas Frédéric Vasseur is het daar echter niet mee eens. 'Inflatie heeft niets te maken met overmacht. De pandemie was een overmacht. Inflatie is een normaal proces. De ploegen die niet veel lucht meer hebben, kunnen er vrij gemakkelijk op reageren. Ze moeten gewoon hun windtunnel uitzetten en minder onderdelen bouwen. Voor ons zijn vracht en elektriciteit duurder geworden. We moeten er op de een of andere manier mee omgaan.'

Voorstanders van een inflatietoeslag zijn bang dat sommigen ervoor zullen gaan en het budget met wel vijf procent zal worden overschreden. Omdat dit als een kleine overtreding wordt beschouwd en de sanctie door de sportcommissarissen wordt bepaald. Met een beetje geluk komt een budgetovertreder ermee weg als de FIA het ook als overmacht zal aanmerken. Maar niemand weet dat van tevoren, dus is het spelen met vuur. Het zou het wereldkampioenschap kunnen beslissen. Als je nog twee upgrades toevoegt, ook al heb je daar het budget niet voor, dan heb je een enorm voordeel wanneer de staf beperkt blijft.

Verzoek van de topteams voor een verhoging van het budget

Vertegenwoordigers van de topteams vrezen dat er in deze situatie, in de tweede helft van het seizoen, veel achterdocht en verwijten zullen zijn. Het zou slecht zijn voor de Formule 1 wanneer de teams elkaar in de haren vliegen over het budgetplafond. Dit zou kunnen gebeuren als er een team met nieuwe onderdelen opduikt, hoewel zij wiskundig gezien al over de limiet zit. Daarom vragen de topteams de FIA en de directie van de F1 om al dit jaar een inflatietoeslag in de begroting op te nemen. Alle topteams steunen het verzoek, maar om het in het financieel reglement te verankeren, is de instemming van acht teams nodig. Op dit moment zijn Alfa Romeo, Williams en Alpine ertegen. Haas is nog steeds verdeeld.

De tegenstanders zijn van mening dat regels regels zijn. Vasseur waarschuwt: 'Als we nu van de regels afstappen, is dat het einde van het begrotingsplafond.' Ook Alpine-teambaas Otmar Szafnauer toont weinig begrip: 'Als wij het kunnen, moeten de anderen het ook kunnen.' De topteams roepen de tegenstanders op water bij de wijn te doen. 'Toen de topteams instemden met de verlaging van 175 miljoen naar 145 miljoen dollar, toonden we ons verantwoordelijk voor de sport. Nu is het aan de kleinere teams om dezelfde verantwoordelijkheid te nemen', aldus de woordvoerders van de verschillende top teams. Duidelijk is dus dat het einde van deze kwestie nog niet in zicht is en dat er volgend weekend in Monaco weer over gedebatteerd zal worden.

Update II 11.40u (26/05) | Marko: 'Geen enkel topteam opereert binnen de budgetlimieten'

Volgens Helmut Marko opereert geen enkel topteam momenteel binnen de budgetlimieten. Eerder gaf Christian Horner al aan dat het budgetplafond momenteel heel veel druk legt op de Formule 1-renstallen, vanwege de stijgende inflatie. De adviseur van Red Bull Racing hoopt dat er een oplossing komt en hij stelt dat wanneer alles in de wereld weer terug is naar normaal, de teams zich ook kunnen houden aan het budgetplafond.

'Geen enkel team in de top-drie opereert momenteel binnen de huidige limieten', zegt Marko stellig tegenover Sport1. De teams moeten binnen een budget van 140 miljoen euro opereren. Door de huidige situatie in de wereld is de inflatie echter enorm hoog. 'De transportkosten zijn ook al met zestig procent gestegen in sommige gevallen. Er wordt al gesproken over een inflatiecorrectie. Eerst de pandemie en toen de oorlog, dat zijn allemaal situaties die je niet kan voorspellen, maar die wel effect hebben op de inflatie. Als alles weer terugkeert naar normaal, dan kunnen we ons weer houden aan het budgetplafond.'

Update 16.10u (26/05) | Aston Martin-teambaas: 'Uitspraak dat teams races missen, is overdreven'

Mike Krack, teambaas van Aston Martin, vindt de uitspraak van Christian Horner overdreven. De teambaas van Red Bull Racing zei eerder deze week dat teams mogelijk races moeten missen als de budgetlimiet niet wordt verhoogd. Het team van Aston Martin hoopt dat de huidige budgetlimieten in de Formule 1 gehandhaafd worden, ondanks de klachten bij meerdere renstallen.

Door de stijgende inflatie zijn de kosten in de Formule 1 momenteel hoger dan eerder was voorspeld. Horner stelde dat het aan het einde van het seizoen voor grote problemen kan zorgen bij de renstallen. 'De uitspraak dat teams races moeten missen om onder de budgetlimiet te blijven, is overdreven', wordt Krack geciteerd door RaceFans. 'Dat gaat niet gebeuren. Als dat wel gebeurt dan scoren andere teams meer punten.'

Aston Martin wil dan ook niet dat de budgetlimiet verhoogd wordt. 'Het kostenplafond hoeft niet verhoogd te worden omdat enkele teams hun kosten niet onder controle kunnen houden.' Wel staat het team open voor een inflatiecorrectie. 'Door de situatie tussen Rusland en Oekraïne zijn de prijzen voor energie en de vracht heel erg hoog. We staan achter het idee van een inflatiecorrectie, maar het hoeft niet per se.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws