Verslag GP Monaco 2022 | Pérez wint onafgemaakte GP van Monaco op strategie Formule 1
Formule 1

Verslag GP Monaco 2022 | Pérez wint onafgemaakte GP van Monaco op strategie

Verslag GP Monaco 2022 | Pérez wint onafgemaakte GP van Monaco op strategie

Na een enerverende Grand Prix van Monaco, die door slecht weer en een rode vlag niet volledig verreden kon worden, was het Sergio Pérez die met de overwinning aan de haal ging in het prinsendom. De teamgenoot van Max Verstappen koos de beste strategie en kwam daarmee aan de leiding ten koste van Charles Leclerc, die juist pech had met de pitstops en daardoor genoegen moest nemen met de vierde plaats. Carlos Sainz versloeg zijn teamgenoot eindelijk eens en werd tweede. De Nederlander nam de derde trede van het podium in.

De start van de race werd tweemaal uitgesteld. Vlak voor de oorspronkelijke starttijd van 15.00u begon het immers te regenen. Om 15.16u gingen de coureurs achter de safety car aan voor twee opwarmronden, maar meteen daarna werd de rode vlag gezwaaid. Het begon namelijk nog harder te regenen. Pas om 15.55u kwam weer een bericht van de wedstrijdleiding: de race zou worden hervat om 16.05u achter de safety car.

Na de herstart was het meteen raak voor Lance Stroll, die in Massenet (bocht 3) de muur aan de buitenkant raakte. In de haarspeldbocht was het vervolgens Nicholas Latifi die zijn auto in de muur parkeerde. Beide Canadezen konden nog wel hun weg vervolgen, zij het met schade aan hun bolides. Twee ronden later werd de race echt gestart en vertrok Leclerc, rollend, vanaf plaats één.

Vroege stop naar intermediate succesvol

Vooraan vonden geen positiewisselingen plaats gedurende de eerste paar ronden van de race. In het middenveld besloten coureurs al wel voor de intermediate-banden te gaan, waaronder Pierre Gasly en Sebastian Vettel. Vooraan reageerde de teams nog niet en bleven ze dus doorrijden op de full wets. Eenmaal rond ronde 12 waren de mannen op de inters wel de snellere mannen. Gasly zat bijvoorbeeld achter Guanyu Zhou, maar inhalen zat er nog niet in. Tot ronde 13, toen de Fransman de Chinees in bocht 5 wist te verschalken.

Gasly kon een ronde later ook voorbijgaan aan Daniel Ricciardo. Uitkomend van Tabac had de AlphaTauri-coureur een betere exit, waardoor hij aan de binnenkant een gewaagde inhaalactie liet slagen. Daardoor steeg de oud-teamgenoot van Verstappen naar de twaalfde plaats. Ondanks de snelheid van Gasly en Vettel op de intermediates besloten de topteams nog niet te wisselen naar die banden. Tot ronde 16, toen Lewis Hamilton naar binnen ging voor inters. Pérez ging een ronde later naar binnen voor diezelfde banden.

Pérez neemt leiding over

Leclerc ging in ronde 19 naar binnen voor de intermediate-banden en ook Verstappen ging mee. Omdat het tweetal langer wachtte met het wisselen van de banden, kwam Pérez voor hen terug op de baan. Omdat Sainz nog naar binnen moest, lag Pérez daardoor virtueel aan kop. Sainz ging overigens in ronde 21 naar binnen voor zijn pitstop, maar hij ging naar de harde banden. Ferrari deed onbedoeld een dubbelstop met Leclerc. Hij kreeg de instructie om buiten te blijven, maar die kwam te laat.

Dat betekende dat Leclerc terugviel naar de vierde plaats, achter leider Pérez, die ook naar de harde banden wisselde, Sainz en Verstappen. In ronde 27 moest de safety car weer de baan op na een enorme klapper van Mick Schumacher. De coureur van Haas verloor de controle over zijn auto uitkomend van bocht 14. Hij schoot door naar de tecpro barriers een bocht later, met de versnellingsbak van zijn bolide als los onderdeel naast het wrak van de VF-22. Schumacher kwam er zelf wel ongeschonden uit. Drie ronden later werd de rode vlag alsnog gezwaaid en werd de race opnieuw stilgelegd.

Verschillende strategieën Red Bull en Ferrari

Bij de herstart kozen verschillende coureurs voor een andere compound. Beide Red Bulls kozen voor de medium band, terwijl Ferrari ervoor koos om op de harde band terug de baan op te gaan. Dit zorgde ervoor dat de renstallen die in gevecht zijn voor het kampioenschap voor een andere strategie kozen. Veel leek het niet uit te maken, want het interval tussen de verschillende coureurs in de top vier bleef rond de seconde hangen. Met nog een klein halfuur op de klok was het Leclerc die als eerste leek te moeten afhaken, en ook het gat van Pérez naar Sainz werd een klein beetje groter.

Daar waar het eerste deel van de race voor de nodige commotie zorgde, was het na de herstart eigenlijk een race zoals we Monaco kennen. Vooraan reed de top vier weg bij de rest van het veld, waren het Russell en Norris die samen in niemandsland reden en ontstond er een enorme trein achter Alonso, die op een zondags tempo rondreed en zo veel coureurs aan het ophouden was. In die trein was het Guanyu Zhou die probeerde een inhaalactie te maken op Tsunoda, maar ternauwernood een crash kon voorkomen doordat het te krap bleek.

Druk op Pérez neemt toe, maar bezwijkt niet

Met een kleine tien minuten op de klok werd de druk op Pérez opgevoerd. De banden van de Mexicaan begonnen het zwaar te krijgen en dus was het nummer twee Sainz die de druk opvoerde, met Verstappen en Leclerc in zijn kielzog. Minder dan twee seconden was het verschil tussen de Red Bull-coureur en nummer vier Leclerc. Pérez bezweek echter niet onder de druk en wist zo zijn eerste overwinning van het seizoen op zijn naam te schrijven. Het podium wordt gecompleteerd door Sainz en Verstappen, waarbij laatstgenoemde dus weer uitloopt op concurrent Leclerc.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws