Carlos Sainz heeft de eerste en enige vrije training van het Amerikaanse raceweekend als snelste afgesloten. Met een tijd van 1:33,602 was de Ferrari-coureur nipt sneller dan zijn teamgenoot, die in de slotseconden de toptijd van zijn teamgenoot tot op 21 duizendsten wist te naderen. Max Verstappen kende een prima sessie in Austin, de Nederlander eindigde op P3 en hield daarmee titelrivaal Lando Norris net achter zich.
Zoals te verwachten viel met maar één vrije training op de planning, kozen de meeste coureurs er meteen voor om hun bolides aan de tand te voelen op het aangepaste Circuit of the Americas. Ook Verstappen was, overigens net als de meeste coureurs op de harde band, meteen op het asfalt te vinden. Zeker nu Red Bull flink wat updates heeft geïntroduceerd op de RB20 was het van groot belang om zoveel mogelijk informatie te vergaren voor het restant van het weekend.
Verstappen begint sterk, maar Leclerc zelfs nog sterker
Het was in de openingsfase nog even aftasten voor de coureurs, die nog geen idee hadden hoe het aangepaste Circuit of the Americas aan zou voelen, maar waar de coureurs van McLaren het in de openingsfase nog rustig aandeden, Piastri schoot in bocht twaalf ook nog even rechtdoor, ging Verstappen er meteen voor zitten. Met een 1:37,593 verdrong de Nederlander George Russell van de eerste plaats.
Lang zou zijn tijd niet blijven staan. Eerst dook Charles Leclerc er met ruim acht tienden onderdoor, waarna ook Carlos Sainz het voorbeeld van zijn Ferrari-teamgenoot volgde. Verstappen stelde echter snel orde op zaken en met een 1:35,538 nestelde de drievoudig wereldkampioen zich weer bovenaan de tijdenlijst. De 27-jarige Nederlander was maar liefst bijna drie tienden sneller dan Sainz, terwijl de coureurs van McLaren meer dan een seconde prijs moesten geven op de Limburger.
Megamoment voor Hamilton, Russell overkomt bijna hetzelfde
Mercedes had het in tegenstelling tot Verstappen een heel stuk lastiger. Eerst was het Lewis Hamilton, die een momentje kende in bocht één, terwijl George Russell enkele minuten later in dezelfde bocht zelfs achterstevoren kwam te staan. Voor beide mannen stelde het moment echter weinig voor, maar dat kan niet gezegd worden van een situatie even daarna. Hamilton beleefde een hachelijk moment in bocht drie. Op hoge snelheid verloor de 39-jarige Brit de controle over zijn W15, maar de zevenvoudig wereldkampioen kwam goed weg en kon de sessie weer hervatten.
Ook Russell meldde vervolgens over de boordradio dat hij, bij het ingaan van dezelfde bocht als waar het even daarvoor misging voor zijn teamgenoot, ook een onbalans voelde in de auto. En in de herhaling was te zien dat ook de jongste van de twee Mercedes-Britten bijna de controle over zijn bolide verloor. En dus was er duidelijk nog werk aan de winkel voor de Duitse renstal.
Ferrari-coureurs verdringen Verstappen van P1, Nederlander reageert op softs
Terwijl de Mercedes-coureurs nog zoekende waren, lieten de Ferrari-mannen zich van voren zien. Leclerc, nog steeds op de harde band rijdend, bleef eerst steken tot op dertien duizendsten van Verstappen, maar kort daarna lukt het zijn Spaanse teamgenoot Sainz wel om de Nederlander van de koppositie te verdringen. Leclerc was echter nog niet klaar en in een volgende getimede ronde slechtte de Monegask als eerste de 1:35-grens. Halverwege de sessie was het dus een 1-2 voor de Italiaanse renstal, die nog een kleine kans maakt op de constructeurstitel.
Met nog iets meer dan dertig minuten op de klok achtte Red Bull de tijd rijp om het zachtste Pirelli-rubber onder te schroeven en zich te prepareren voor een kwalificatierun. Terwijl Sainz op de harde band een paar tienden onder de tijd van Leclerc duikt, is Verstappen op de band met de rode wangen een klap sneller. Met een 1:33,855 is de Nederlander maar liefst acht tienden rapper dan Sainz, Pérez rijdt eveneens op de zachte band dezelfde tijd als Sainz, en dus was het verschil met zijn teamgenoot andermaal bijzonder groot.
Norris in gevecht met zijn McLaren
Terwijl Red Bull zich op de kwalificatieruns richtte, hadden de andere topteams nog altijd geen afstand gedaan van de harde band. Bij McLaren was men duidelijk bezig met een racesimulatie, maar helemaal soepel liep het nog niet. Net als zijn teamgenoot, had ook Norris flink wat moeite met bocht twaalf. Zijn banden blokkeerden bij het aanremmen, maar de Brit wist zijn MCL38 desondanks wel op het circuit te houden. Wel besloot hij om zijn ronde af te breken.
Wat verder naar achteren was Liam Lawson aan een prima F1-rentree bezig. De Nieuw-Zeelander, die Daniel Ricciardo voor het restant van het seizoen vervangt bij Visa Cash App RB, was na ruim drie kwartier op een keurige negende plaats terug te vinden en daarmee was de 22-jarige coureur uit het Nieuw-Zeelandse Hastings zelfs nipt sneller dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda.
Sterk slot Ferrari, Verstappen sluit aan
Met nog iets meer dan tien minuten op de klok besluit Williams het voorbeeld van Red Bull te volgen en de zachte band onder de bolides van Alexander Albon en Franco Colapinto te monteren. Het is tevens het teken voor de andere teams om hetzelfde te doen. Hamilton is de eerste coureur van de topteams, die een tijd op het zachtste Pirelli-rubber laat noteren, maar de Mercedes-rijder is een halve seconde trager dan de tijd die Verstappen ruim een kwartier eerder op hetzelfde rubber liet noteren.
Waar Hamilton zich dus stukbeet op de tijd van Verstappen, daar weet Sainz de toptijd van zijn voormalige teamgenoot wel aan te scherpen. Leclerc gaat zelfs nog een tandje harder, maar de Monegask moet zijn ronde afbreken in de derde sector, nadat Piastri voor een kortstondige VSC had gezorgd. In de slotseconden volbracht hij alsnog een poging, maar de Monegask bleef op 21 duizendsten steken. Ferrari opent het weekend dus sterk, maar ook Verstappen kan met P3 tevreden zijn. De Nederlander hield Norris nipt achter zich.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties