Verstappen benoemt probleem huidige generatie auto's: 'Dat gaat niet in goede richting' Formule 1
Formule 1

Verstappen benoemt probleem huidige generatie auto's: 'Dat gaat niet in goede richting'

Verstappen benoemt probleem huidige generatie auto's: 'Dat gaat niet in goede richting'

Max Verstappen is ingegaan op de nieuwe generatie auto's, waarmee sinds 2022 geracet wordt in de Formule 1. De Nederlander is te spreken over de manier waarop de auto's elkaar kunnen volgen, maar stelt tegelijkertijd dat er ook nog een aantal dingen zijn die in zijn ogen anders moeten of beter kunnen. Zo is hij niet te spreken over de stijfheid van de auto's, iets wat ervoor zorgt dat verschillende lijnen rijden moeilijk is. Dit hangt samen met het hogere gewicht, en dat is dan ook het grootste pijnpunt in de ogen van de Red Bull Racing-coureur.

In gesprek met Motorsport.com begint Verstappen nog met het benoemen van de positieve kanten van de nieuwe generatie auto's, die sinds 2022 gebruikt worden. 'Nou ja, ik denk wel dat deze auto's iets stabieler zijn om te volgen. Met de vorige generatie auto's kon je in zowel snelle als langzame bochten ineens een enorm moment van overstuur of onderstuur krijgen. Die auto's waren heel moeilijk te voorspellen als je dicht achter een andere auto kwam. Je krijgt nu een beetje overstuur of een beetje onderstuur, maar dat is op te vangen. Het is niet meer zo drastisch, dus dat is zeker wel verbeterd.'

Toch kent deze generatie ook zeker nadelen, welke op met name de stratencircuits tot uiting komen. 'Je moet deze auto's inderdaad heel stijf gebruiken en dat haalt wel iets van de magie weg, zeker op stratencircuits. Met de vorige generatie auto's kon je hier en daar nog wel eens een kerbstone meepakken op stratencircuits, maar dat gaat met deze stijve auto's niet makkelijk. Dat maakt het lastiger in bijvoorbeeld Baku en ook Singapore.'

'Daardoor kun je niet echt meer andere lijnen proberen en pakken alle coureurs dezelfde lijn', vervolgt de tweevoudig wereldkampioen, die daarmee nog een probleem om de hoek ziet kijken. 'Ook dat maakt inhalen lastiger. Als er dan ook nog maar één of twee tienden verschil zit tussen de auto's, dan krijg je een soort DRS-trein. Zijn de DRS-zones dan te kort of zijn de auto's nog steeds niet goed genoeg om te volgen? Het is misschien een beetje een combinatie van beide', aldus de Nederlandse Red Bull-coureur.

Hoger gewicht leidt tot stijvere auto

De reden waarom deze auto zo stijf is, heeft vooral met het gewicht te maken, dat alsmaar toeneemt. Verstappen denkt dan ook dat de auto's lichter gebouwd zouden moeten worden, al heeft de coureur zelf daar niet de oplossing voor in petto. 'Waar we in z'n algemeenheid van weg moeten blijven, maar dat is natuurlijk heel lastig, is het steeds verder verhogen van het gewicht. Als je nu weer in een oudere auto stapt, bijvoorbeeld uit het begin van de jaren 2010, dan merk je meteen een enorm verschil.'

Die auto's verschilden nogal van de generatie auto's van nu, die dus behoorlijk stijf zijn. 'Je voelt gewoon hoe scherp die lichtere auto's insturen en hoe wendbaar die zijn. Voor die tijd waren de auto's natuurlijk nog weer lichter. Ik weet natuurlijk niet goed hoe we dit probleem op kunnen lossen, al zijn die nieuwe 18-inch wielen ook een stuk zwaarder. Dat gaat voor mijn gevoel in de verkeerde richting, al weet ik niet goed wat we er aan kunnen doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws