Verstappen-correctie toegepast: Had Verstappen kunnen winnen? Formule 1
Formule 1

Verstappen-correctie toegepast: Had Verstappen kunnen winnen?

Verstappen-correctie toegepast: Had Verstappen kunnen winnen?

Max Verstappen viel in Australië voor de eerste keer in twee jaar uit, nota bene op het circuit waar hij in 2022 ook voor de laatste keer een DNF liet noteren. Sergio Pérez kwam er in Melbourne niet aan te pas, maar zoals al zo vaak gezegd werd dit seizoen: Verstappen is een klasse apart. Had de Nederlander wél kunnen winnen? McLaren-teambaas Andrea Stella probeert die vraag te beantwoorden.

'Als, als, als', zo wil Horner in eerste niet ingaan op of Verstappen had kunnen winnen zonder problemen. De Brit gaat vervolgens toch op de kansen in. 'Je weet het nooit. De enige feedback die wij krijgen waren zijn ronden richting de startopstelling. Hij vond dat de auto goed aanvoelde, en hij wist in de eerste ronde vrij snel een seconde voorsprong op Carlos (Sainz, red.) te pakken', vertelt Horner aan Motorsport-Total. 'Ferrari was dit weekend heel snel, dat valt niet te ontkennen. Ze hebben de overwinning ook gewoon verdiend.'

Voorspellen met Stella

McLaren-teambaas Andrea Stella, die ook terug kon kijken op een geslaagde dag, met een derde en vierde plek voor Lando Norris en thuisrijder Oscar Piastri, durfde wel in te gaan op de vraag of de uitvalbeurt Verstappen uiteindelijk de overwinning kostte. 'Ik denk denk dat Verstappen zich mogelijk qua snelheid wel met de McLarens en de Ferrari's had kunnen meten. Hij had echter al vanaf het begin van de race problemen', zo geeft de Italiaan aan dat het lastig is om in te schatten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

stella mclaren 2023
Andrea Stella, vroeger engineer voor Michael Schumacher, en tegenwoordig teambaas bij McLaren.

Verstappen-correctie toegepast

Motorsport-Total analyseert aan de hand van de data dat Pérez gemiddeld 0,54 seconden per ronde langzamer was dan Carlos Sainz. Het Duitse medium pakte er ook de data van de eerste twee races bij, en concludeerde dat Verstappen hier gemiddeld 0,328 seconden sneller was dan zijn teamgenoot. Op basis van de long runs uit de derde vrije training was de Limburger 0,385 seconden sneller dan Pérez. Bij het toepassen van een 'Verstappen-correctie' komt de wereldkampioen dus nog steeds 0,155 seconden per ronde tekort op snelste man Sainz.

Hoewel de achterstand klein zou zijn geweest, zou Verstappen qua snelheid dan ook buiten het podium gevallen zijn. Charles Leclerc gaf 0,02 seconden per ronde toe op racewinnaar Sainz, en op basis van de data was Norris één tiende van een seconde langzamer dan Sainz. Daar staat tegenover dat Verstappen vanaf poleposition begon, en dus track position had gehad in het gevecht met de andere drie coureurs.

Bandenslijtage torenhoog bij Red Bull

Toch put McLaren-teambaas Stella hoop uit het sterke optreden van zijn team. 'Het lijkt er dus op dat McLaren en Ferrari Verstappen hier konden bijhouden. De verhoudingen verbazen me wel. Ik had dit niet verwacht. Normaal is het verschil tussen McLaren en Mercedes niet zo groot, en Sainz onderschreef ook al de theorie dat het tempo hier bepaald werd door de banden', zo houdt Stella een slag om de arm. 'Degenen die hier de banden in leven hielden, konden na tien ronden zomaar drie of vier tienden sneller zijn dan anderen.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws