Verstappen moest VT1 doorkomen zonder grip én Lambiase: 'Het is een ramp' Formule 1
Formule 1

Verstappen moest VT1 doorkomen zonder grip én Lambiase: 'Het is een ramp'

Verstappen moest VT1 doorkomen zonder grip én Lambiase: 'Het is een ramp'

Max Verstappen moest het tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Emilia-Romagna zonder zijn vertrouwde race-ingenieur Gianpiero Lambiase doen. De Britse ingenieur werd voor één sessie vervangen, en zijn vervanger stond gelijk een ware vuurdoop te wachten. Verstappen worstelde namelijk de hele sessie lang met zijn RB20 door gebrek aan grip.

Verstappen en zijn ingenieur Lambiase werken al sinds Verstappens eerste race voor Red Bull Racing, in 2016, samen en hebben al behoorlijk wat successen beleefd. Tijdens de eerste vrije training van het Grand Prix-weekend in Imola was het daarom opvallend dat de Nederlander antwoord kreeg van een andere stem dan normaliter, toen hij over de boordradio over het gebrek aan grip en zijn problemen met de balans van de RB20 klaagde.

'Ik kan niet later remmen, omdat de auto dan heel erg wil bottomen, maar bij de ingang van de apex heb ik gewoon geen (grip aan de, red.) voorkant', klaagde Verstappen over de boordradio, toen hij op weg naar de chicane in Variante Alta de achterkant van zijn Red Bull-bolide verloor, en rechtdoor over het gras de baan af schoot. 'Met alle vier de wielen?' vroeg de performance engineer van Red Bull, Tom Hart, die de taken van Lambiase in VT1 had overgenomen.

De Oostenrijkse renstal vertelde na de sessie aan Motorsport.com dat Hart eenmalig de rol van Lambiase overnam om zo meer ervaring op te doen als race-ingenieur. Het team hoopt zo Hart nog een beter idee te geven over het precieze werk van Lambiase en de samenwerking tussen de twee Britten te stimuleren.

Verstappen worstelt met gebrek aan grip

De sessie was gelijk een vuurdoop voor Hart, want Verstappen leek de hele tijd in VT1 op Imola met behoorlijk wat problemen aan de RB20 te worstelen. De drievoudig wereldkampioen kwam daardoor niet hoger dan de vijfde snelste tijd, en raakte ook een paar keer naast de baan. Wel was Verstappen telkens snel in de eerste sector, maar ging in de tweede sector regelmatig wijd na verschillende momenten van overstuur. 'Het is een ramp, ik heb geen verdomde grip daar', klonk het over de boordradio van de Red Bull-coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws