Viaplay-analisten zien Ferrari uitblinken: 'Maar daar ga je in de race problemen mee krijgen' Formule 1
Formule 1

Viaplay-analisten zien Ferrari uitblinken: 'Maar daar ga je in de race problemen mee krijgen'

Viaplay-analisten zien Ferrari uitblinken: 'Maar daar ga je in de race problemen mee krijgen'

Viaplay-analisten Ho Pin Tung en Tom Coronel bespreken na afloop de kwalificatiesessie van Monza. Hierin behaalde Max Verstappen P2 en zette Charles Leclerc hem op poleposition. De Nederlander start vanwege een gridpenalty op P7, maar Tung en Coronel verwachten dat hij bij de race als eerste over de finish gaat komen. De afstellingen van Ferrari kunnen nog wel eens om moeilijkheden vragen.

Wat de regerend wereldkampioen gedurende de vrijdag en de zaterdag vooral liet zien was consistentie. De longruns op vrijwel alle drie de compounds zagen er strak uit, wat veelbelovend is voor de race van zondag. Ferrari koos ervoor om een goede kwalificatie-auto te hebben en om Red Bull Racing daarmee vandaag sneller af te zijn. 'Ferrari heeft ervoor gekozen om op de zaterdag te shinen', vertelt Tung. 'Hun achtervleugel was erg klein, ze hadden weinig neerwaarste druk, weinig brandstof in de auto en nieuwe banden.' Hierdoor werd de auto lichter en sneller en kon Leclerc die poleronde neerzetten.

'Maar daar ga je problemen mee krijgen in de race', gaat Tung verder. 'Dat was al te zien bij Leclerc, de auto was constant aan het bewegen. Dat zag er bij Verstappen veel constanter en stabieler uit.' Ook Coronel kon zich in deze uitspraken vinden. 'Max heeft gekozen voor meer downforce. Dat betekent een voordeel als je met meer brandstof rijdt. Dan zie ik echt wel dat hij twee of drie tienden sneller is dan Leclerc', sluit Coronel aan. 'Wat je ziet is dat de Ferrari heel erg plat is. Hun afstelling met de achtervleugel heeft in verhouding de vorm van een soort omgekeerde vliegtuigvleugel', neemt Tung weer over. Hierdoor was Ferrari aan het einde van het rechte stuk sneller.

'Dit betekent dat Ferrari problemen gaat krijgen met de bochten en het aanremmen. We zagen vandaag al veel blokkerende wielen, en dat gaan we morgen nog veel meer zien', stelt Tung. 'Daarnaast is die eerste chicane echt een bottleneck bij de start. Het is altijd oppassen dat je er niet uit gekegeld wordt.' De Prima Variante, de eerste chicane van het circuit, is vrij krap. De coureurs moeten daar hard aanremmen om de bocht te halen. In veel voorgaande edities van de Italiaanse Grand Prix ging het hier mis.

Coronel: 'Perez is zijn zelfvertrouwen kwijt'

Wat gedurende het weekend opviel, was dat Red Bull-coureur Sergio Pérez maar niet in de buurt komt van de tijden van Verstappen of van de Ferrari-rijders. Nu is de racepace dit weekend erg belangrijk vanwege zijn gridpenalty, maar de Viaplay-analisten schrokken er van. 'Het vertrouwen is weg bij Pérez. Hij gaat vanacht slecht slapen en in de data kruipen van Verstappen', zegt Coronel. 'Als je negen tienden achterstaat op een circuit met een handjevol chicanes en bochten, dan moet je je schamen', vindt de Viaplay-analist.

'De auto van Red Bull heeft meer overstuur', gaat Tung verder. 'En dan met minder downforce. Als je dan het vertrouwen verliest, dan wordt dat uitvergroot. Over een raceafstand is dat wel minder, maar ik denk niet dat een podium haalbaar is.' Coronel is het hier mee eens. 'Hij rijdt een heel andere strategie dan Verstappen. Pérez moet eerst langs de coureurs van Alpine en langs de McLarens.' Het kan wel eens zo zijn dat Pérez dan vast komt te zitten in een DRS-trein, en dat gaat veel tijd kosten.

Viaplay-analisten vol lof over De Vries

Met een tweede Nederlander op de grid spreken de analisten bij Viaplay vol lof over De Vries. De coureur uit Sneek sloot op zaterdag aan bij het team van Williams om in te vallen voor Alexander Albon. De Vries gaat de race ook verrijden voor de Britse renstal. 'Hij wordt in het diepe gegooid', zegt Tung. 'Iedere coureur heeft wel een voorkeur met de afstellingen, en het is lastig om dat laatste beetje eruit te halen als je net in die auto zit.' Coronel is nog enthousiaster. 'Hij kan nooit goed in die auto hebben gezeten, die Albon is wel dertig centimeter langer', lacht de analist.

De Vries is niet een van de langste coureurs, Albon daarentegen wel. 'Hij zal vast het stoeltje van Barcelona hebben gehad', vervolgt Coronel. Tijdens de Grand Prix van Spanje reed De Vries namelijk een eerste vrije training voor Williams. 'Dat zal ook niet helemaal lekker gezeten hebben. Maar wat hij heeft geflikt is mega', sluit Coronel af.

Wint Max Verstappen vanaf P7 in Italië? Zet in en krijg 1,72 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws