Voorbeschouwing GP Hongarije | Zijn onweersbuiten dit keer de boosdoener voor Ferrari? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Hongarije | Zijn onweersbuiten dit keer de boosdoener voor Ferrari?

Voorbeschouwing GP Hongarije | Zijn onweersbuiten dit keer de boosdoener voor Ferrari?

Komend weekend mogen we nog één keer genieten van een Formule 1-Grand Prix, voor we de klassieke zomerstop ingaan. De Grand Prix van Hongarije staat voor de deur en dat betekent alweer het dertiende raceweekend van het jaar. Waarom is de Hungaroring een echt Ferrari-circuit en hoeveel kans maakt Max Verstappen? Je leest het in de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl.

Dat de Hongaarse Grand Prix een historisch evenement is, valt niet te ontkennen. In 1936 werd voor het eerst een Grand Prix georganiseerd in het Oost-Europese land en bovendien vond in 1986 de eerste Grand Prix achter het IJzere Gordijn plaats in Hongarije. Sinds dat jaar reist het Formule 1-circus ieder jaar naar het dorpje Mogyoród af, waar het circuit zich bevindt.

Is historisch circuit nog wel bijtijds? 

Het 4,3 kilometer lange circuit in Hongarije is sinds de Soviet-entree van de Formule 1 in de jaren '80 niet veel veranderd. Het circuit werd destijds gebouwd met in het achterhoofd de formaten van de Formule 1-auto's destijds en dat betekent automatisch dat de baan voor de huidige bolides behoorlijk krap is. Dat maakt dat de Hungaroring tegenwoordig te boek staat als een circuit waarop je lastig kan inhalen en waar de teams op strategisch vlak dus veel rekening moeten houden met de positie van de auto's op de baan.

Voorbeschouwing GP Hongarije | Zijn onweersbuiten dit keer de boosdoener voor Ferrari?

Zoals je goed kunt zien op de track map, gemaakt door het team van Mercedes, begint de Hungaroring met het langste rechte stuk van de baan, gevolgd door een langzame knik en weer een recht stuk. In deze eerste sectie van de baan zullen de coureurs hun voorliggers voorbij willen gaan, want alleen op deze twee rechte stukken is er een DRS-zone aanwezig. Daarbij komt dat de rest van het circuit dan ook erg bochtig is en er dus geen ruimte is voor een inhaalactie.

De tweede en derde sector zijn vrij vergelijkbaar, in die zin, dat er in beide gevallen sprake is van langzame, maar vooral veel 'medium speed' bochten. Wat dat betreft is de Hungaroring een echt downforce-circuit, maar bovenal is tractie erg belangrijk. De vele korte en wat langzamere bochten maakt het wegkomen na de bocht extra belangrijk en met name het team van Ferrari heeft dit het hele seizoen al goed voor elkaar. De verwachting is dan ook dat de Italianen met name na bocht 1, 2, 6 en 12 veel tijdswinst zullen boeken. Red Bull zal het daarentegen moeten gaan hebben van de twee rechte stukken en de medium speed bochten in sector 2.

Baankarakteristieken maken Ferrari favoriet

Vanwege de rechte en wat meer 'agressieve' bochten op dit circuit zullen de meeste coureurs graag een auto onder hun beschikking hebben die goed en scherp instuurt. Wat dat betreft is de Hongaarse Grand Prix een echte uitdaging voor Max Verstappen en Red Bull Racing. In de afgelopen raceweekenden hoorden we de Nederlander regelmatig klagen over onderstuur en het gebrek aan een 'pointy' voorkant van de auto en dat is nu juist op dit circuit een slechte karakteristiek. Wat dat betreft is de Grand Prix van Hongarije een uitgelezen kans voor Charles Leclerc om de wonden van afgelopen weekend schoon te likken.

Een blik op de weersverwachtingen vertelt ons echter dat alle voorspellingen van dit weekend uit het raam kunnen worden gegooid. Volgens de weersvoorspelling van AccuWeather wordt het vrijdag met 33 graden enorm warm, maar is er zaterdag volop kans op regen en zelfs onweersbuien. Zondag is het met 26 graden zo'n 7 graden koeler dan vrijdag, waardoor de auto's en met name de banden erg anders zullen opwarmen en aanvoelen in de race ten opzichte van de racesimulaties uit de trainingen. Al met al kan het weer in Hongarije komend weekend dus zorgen voor interessante opschuddingen in de eindklassering.

De druk is eraf bij Verstappen

De voor Leclerc rampzalig verlopen Franse Grand Prix (de Monegask viel uit, red.) betekent dat concurrent Verstappen relatief ontspannen zal arriveren in Budapest. De Nederlander geniet na 13 ronden zo'n 66 punten voorsprong en dat betekent dat er flink wat marge is richting nummer twee Leclerc. Dat betekent eveneens dat Verstappen, ongeacht het resultaat op de Hungaroring, kampioen is van de eerste seizoenshelft.

Een stuk spannender is het in de subtop van het klassement. Sergio Perez staat momenteel derde, maar zal die plek met hand en tand moeten verdedigen onder de Hongaarse wolken. Zowel Carlos Sainz, George Russell als Lewis Hamilton volgen namelijk op korte afstand en dus kan er komend weekend nog een hoop gebeuren in de top 6.

Positie Coureur Punten
1 Max Verstappen 233
2 Charles Leclerc 170
3 Sergio Perez 166
4 Carlos Sainz 144
5 George Russell 143
6 Lewis Hamilton 127

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws