Voorbeschouwing GP Turkije | Verstappen aast op WK-leiding op technische en intensieve baan Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Turkije | Verstappen aast op WK-leiding op technische en intensieve baan

Voorbeschouwing GP Turkije | Verstappen aast op WK-leiding op technische en intensieve baan

Na een spannende en vooral verrassende Grand Prix van Rusland is het na twee weken tijd voor een nieuw raceweekend: de Grand Prix van Turkije. De race in Istanboel maakte vorig jaar zijn rentree op de Formule 1-kalender en ook dit jaar zal men op het Intercity Istanbul Park circuit racen, ter vervanging van enkele weggevallen races.

Het Intercity Istanbul Park, dat voorheen door het leven ging als Istanbul Autodrom, werd in 2005 in gebruik genomen. De ontwerper van het circuit is Hermann Tilke, waarvoor hij later veel lof heeft gekregen. Zo noemde voormalig Formule 1-directeur Bernie Ecclestone het circuit 'de beste baan die ooit gebouwd is'. Onder zijn vleugels reed de Formule 1 tussen 2007 en 2011 in Istanboel en in 2012 kwam het circuit in handen van het bedrijf Intercity, waardoor het ook die naam heeft gekregen.

Maar één 'echt' recht stuk, maar inhalen is toch mogelijk

De baan aan de oostkant en dus ook het Aziatische deel van de stad is in totaal 5,388 kilometer lang en opvallend is dat er op het circuit tegen de klok in wordt gereden. Samen met het circuit van Imola (Italië, red.) is het dit jaar het enige circuit waar 'andersom' gereden wordt. Aankomend weekend zullen er in totaal 58 ronden verreden worden en ondanks dat inhalen er lastig lijkt, waren er in de laatste race in totaal 27 inhaalacties te zien.

Het Intercity Istanbul Park
Het Intercity Istanbul Park

Op de track map, gemaakt door het team van Mercedes, is goed te zien dat het circuit in Turkije erg vloeiend en technisch is. Geen enkele bocht zal onder normale omstandigheden in de tweede versnelling genomen worden en de gemiddelde snelheid ligt met 181 km/h relatief hoog. Het is ondanks de vele bochten en technische gedeeltes dan ook een intensief circuit voor de Formule 1-motoren.

De eerste sector start met een relatief kort recht stuk voor de eerste bocht, waarna de coureurs in de vierde versnelling de eerste bocht in knallen. Door de hoge snelheden die bij bocht 1 gepaard gaan, lijkt inhalen in de remzone niet heel aannemelijk. De tweede bocht, een lange doordraaier naar rechts, wordt gevolgd door een technische bochtencombinatie van vier bochten waarbij downforce van uiterst belang is.

Technische bochten en speciale chicanes

De tweede sector begint met een recht stuk naar bocht 7, waarna men zich opmaakt voor bocht 8. Bocht 8 is de langste bocht op de Formule 1-kalender, waarbij het stuur in de auto lange tijd naar links moet worden getrokken. De g krachten komen hierbij boven de 4 uit, een flinke opgave voor de coureurs dus. Sector 3 kent het langste rechte stuk van het circuit, waarbij er de meeste kans is om een voorligger in te halen. Hierna moeten de auto's vol in de ankers voor bocht 12, de langzaamste knik van de baan. De chicane van bocht 13 en 14 zorgt voor een technische afronding van de baan.

Voor de Grand Prix van Turkije zullen de teams wat betreft de afstelling het meeste aandacht besteden aan grip en downforce. Door de vele bochten is bochtensnelheid van levensbelang en het is dan ook belangrijk dat de auto's genoeg neerwaartse druk creëren om de bochten echt aan te kunnen vallen. Daarbij is grip ook belangrijk, zeker omdat het circuit in Istanboel veelal bekend staat om haar gladde asfalt. Al met al is de kans dus groot dat we in Turkije andere voor- en achtervleugels zullen zien dan in Rusland.

Neemt verstappen de leiding in het WK weer over?

In Turkije zal een nieuw hoofdstuk worden geschreven in de meeslepende titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, waarbij die laatstgenoemde er alles aan zal doen om zijn kersverse voorsprong in het klassement te behouden. Momenteel is het erg spannend tussen de twee en na de Grand Prix van Rusland, waar Verstappen zijn voorsprong verloor als gevolg van een motorwissel en een gridstraf, bedraagt het verschil nu twee WK-punten.

Dit is de huidige stand in het WK-klassement:

Positie Coureur Punten
1 Lewis Hamilton 246,5
2 Max Verstappen 244,5
3 Valtteri Bottas 151
4 Lando Norris 139
5 Sergio Perez 120

Verstappen in 2020: 

Het raceweekend van Verstappen in Turkije ging voor heel lang van een leien dakje. Vanaf de eerste training tot en met Q2 noteerde de Nederlander de snelste tijd van elke sessie, maar toch lukte het niet om in Q3 poleposition te pakken. Lance Stroll en het toenmalige Racing Point kozen op een kletsnatte baan voor een slimme strategie door lang door te rijden op de intermediate band, waardoor zij uiteindelijk aan het langste eind trokken. Zo stond er op zaterdagmiddag een verrassende naam achter poleposition.

Verstappen startte de race vanaf P2, maar dat ging alles behalve soepel. De Red Bull-coureur kwam erg slecht weg en zakte veel plekken terug, waardoor een inhaalrace onvermijdelijk werd. Dit deed hij vervolgens uitstekend, maar halverwege de race spinde hij na een inhaalpoging op Sergio Perez, die op dat moment tweede lag. Hierna kon Verstappen zijn momentum niet meer vinden en zag hij Hamilton zijn wereldtitel pakken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws