Voormalig Ferrari-strateeg over Verstappen: 'We zagen hem alleen als hij ons inhaalde' Formule 1
Formule 1

Voormalig Ferrari-strateeg over Verstappen: 'We zagen hem alleen als hij ons inhaalde'

Voormalig Ferrari-strateeg over Verstappen: 'We zagen hem alleen als hij ons inhaalde'

Voormalig Ferrari- en Sauber-strateeg Ruth Buscombe legt uit dat het lastig is om als strateeg te bepalen wat de zwakke punten zijn van Max Verstappen, want die lijkt hij amper te hebben. Om dat te bepalen moet je echt tegen hem racen, en de meerderheid van de grid kan daar niet over meepraten. Mocht Verstappen besluiten op tijd te stoppen met racen, heeft Buscombe nog wel een baan voor hem.

Buscombe begon in 2012 bij Ferrari met haar carrière in de Formule 1. Ze werkte eerst als strateeg op het hoofdkwartier in Maranello, maar ging later aan de slag bij Haas om de strategy engineer te worden. Haar strategieën hebben onder andere gezorgd voor de opeenvolgende puntenfinishes van Romain Grosjean in 2016. Ze zette halverwege 2016 haar carrière voort bij Sauber, toen nog Alfa Romeo, om daar head of race strategy te worden. Ze is momenteel met gardening leave, nadat ze in 2023 in Abu Dhabi afscheid nam van Sauber. Buscombe is vanaf de Grand Prix van Miami 2024 onderdeel van het F1TV-team en ze zal een rol als presentator en analist op zich nemen.

In de The Red Flag-podcast bespreekt Buscombe haar carrière, en krijgt ze ook vragen over de sterke en zwakke punten van de coureurs. Het is niet helemaal aan haar om dat te bepalen, geeft ze aan, maar sommige dingen kan ze als strateeg wel zien. 'Elke coureur heeft natuurlijk zijn eigen sterke punten en zwaktes. Als je die sterke punten goed kunt benutten, heb je een betere kans om te winnen, zo simpel is het', zegt Buscombe. Bij Verstappen kan ze eigenlijk geen zwakke punten opnoemen. 'Vroeger waren het de emotionele reacties in de races. Hij duwde dan coureurs van de baan, en dan reageerde hij er heftig op, maar dat is vrij typisch voor jonge, getalenteerde coureurs, ze raken betrokken bij gevechten wanneer dat niet nodig is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

124470_df40d9139dbb8cec2d455c9c5b1a3fe3
Toen Verstappen nog een broekie was. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

Buscombe ziet dat Verstappen wat dat betreft veel volwassener is geworden. 'Als je in de kampioensauto zit, trek je je wat vaker terug omdat het kampioenschap belangrijker is. Diezelfde evolutie hebben we ook gezien bij coureurs als Senna en Hamilton. Er zijn dus maar heel weinig negatieve dingen. Maar om die aspecten ook op te merken, moet je verliezen. Dus misschien wanneer de auto in brand staat?' lacht ze. 'Maar om te weten hoe het is, moet je tegen hem racen. En de meesten van ons zien hem alleen als hij ons inhaalt of op een rondje zet.'

Buscombe wil Verstappen in strategenteam

Dat Verstappen niet zo emotioneel meer reageert, krijgt Buscombe ook mee. Als strateeg aan de pitmuur kon ze alle boordradio's van alle coureurs horen. 'We kunnen alle teamradio's horen, wat handig is om mensen te verslaan. Heel vaak luister je naar de raceleider, naja, ik kan wel zeggen naar Max, om te horen wat hij doet. Als hij naar binnen gaat, maakt dat een groot verschil voor het verkeer en de raceplanning', zegt Buscombe. Ze krijgt vervolgens de vraag: als ze een teambaas zou zijn, wie wil ze dan in haar team van strategen? 'Oh, Seb (Vettel, red.)', zegt Buscombe direct.

'Hij is een hoofdstrateeg, eigenlijk een hoofd van alles. En dan wil ik Max hebben omdat Red Bull echt goed is met de banden, en dan zal hij alles wat Red Bull doet met de banden wel goed weten. Ik zou ook iemand als Lando willen hebben, die een achtergrond heeft in alles wat met gamen te maken heeft. Als strateeg moet je goed kunnen typen en snel door de cijfers kunnen kijken, een beetje zoals een videogame. Max en Lando presteren allebei goed onder druk. En dan misschien Fernando voor zijn buitengewone vermogen om subtiele grijze gebieden te vinden', knipoogt Buscombe. 'Dat is mijn droom, met die vier.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws