Waarom AlphaTauri in Turkije de grote verliezer was van het middenveld Formule 1
Formule 1

Waarom AlphaTauri in Turkije de grote verliezer was van het middenveld

Waarom AlphaTauri in Turkije de grote verliezer was van het middenveld

Tijdens de Grand Prix van Turkije vond er een wisseling van de wacht plaats onder de middenveld-teams. Zo wisten Racing Point en Ferrari uit te blinken, terwijl we Renault en McLaren op zaterdag of op zondag totaal niet goed uit de verf zagen komen. De hekkensluiter van het middenveld, AlphaTauri, was het hele afgelopen raceweekend in geen velden of wegen te bekennen.

De eindresultaten van McLaren, Renault en AlphaTauri op Istanbul Park zijn vrijwel volledig gevormd door de afstelling, stelt Michael Schmidt, werkzaam voor Auto, Motor und Sport. McLaren besloot om zich te richten op de banden, Renault en AlphaTauri gingen voor het tegenovergestelde.

Op zaterdag kwam dat McLaren duur te staan. Deze lange termijnstrategie betaalde zich gedurende de kwalificatiesessie niet uit, Carlos Sainz en Lando Norris haalden Q3 niet. Op zondag het juist Renault was dat door haar nadruk op de afstelling veel punten verloor.

De Franse renstal had gedurende de kwalificatie een strakke snelheid maar Daniel Ricciardo en Esteban Ocon konden de temperatuur niet in de banden houden. Het resultaat: een spin in de eerste bocht voor de Fransman en een totaal verlies van wedstrijdsnelheid na de wissel naar intermediates voor de Australiër.

Van het middenveld was AlphaTauri de grote verliezer. De zusteronderneming van Red Bull Racing hebben we eigenlijk geen moment gezien op het Turkse circuit. Zij zaten er volgens Schmidt dan ook zó ver naast met de afstelling van de AT01 dat ze op zaterdag én op zondag geen sterke indruk wisten te maken.

Racing Point en Ferrari doen het goed

Racing Point wist weliswaar meer dan twintig punten te behalen maar Lance Stroll, die gedurende de trainingen snel was en de wedstrijd vanaf poleposition startte, had meer uit kunnen halen. Schade aan de voorvleugel en matig bandenbeheer kostte hem een sterke eindklassering (hij eindigde op P9, red.).

Ferrari kende tijdens de Grand Prix van Turkije vooral geluk. De matige baanomstandigheden wisten het gebrek aan vermogen en aerodynamische efficiëntie goed te verhullen. Zij behaalden met 27 punten de meeste punten van alle teams in Turkije. Op het gladde wegdek bleek de SF1000 een prima bolide en na dit sterke weekend mogen ze stiekem zelfs hopen op die derde plaats in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws