Waarom hadden de coureurs zoveel last van het asfalt in Portimao? Formule 1
Formule 1

Waarom hadden de coureurs zoveel last van het asfalt in Portimao?

Waarom hadden de coureurs zoveel last van het asfalt in Portimao?

Asfalt, één van de meest vergeten onderwerpen tijdens een Formule 1-weekend. Hoe de banden erop reageren en hoe snel coureurs temperatuur hierin krijgen is afhankelijk van dit belangrijk stukje ondergrond. Dat elk circuit een ander soort asfaltlaag heeft en dat dit bepalend kan zijn, bleek in Portimão. Daar hadden bijna alle coureurs, op de McLarens na, tijdens de openingsronde last van het glibberige circuit.

Koninklijke Wegenbouw Stevin (KWS) voorzag Circuit Zandvoort afgelopen februari van een nieuwe asfaltlaag. De samenstelling van het asfalt en hoe dit reageert op een Formule 1 auto is een vak apart, zo geeft de woordvoerder van KWS aan tegenover F1Maximaal: 'Er wordt een specifieke samenstelling asfalt gemaakt voor een circuit in overleg met de opdrachtgever. Het ene circuit richt zich bijvoorbeeld meer op het afvoeren van regenwater en het andere circuit op meer grip op bepaalde stukken.' Het circuit van Portimão werd in augustus voorzien van een nieuwe asfalt laag. Pirelli-chef Mario Isola zei toen al dat het asfalt harder schuurt in vergelijking met andere circuits.

Dat het asfalt op een circuit anders is dan op de weg is volgens de woordvoerder ook logisch: 'Bij het asfalt op de openbare weg houden we onder andere rekening met CO2 besparen, geluidsreductie en snelheid. Een vijftig kilometer per uur weg heeft ander asfalt dan een snelweg. Een Formule 1-circuit gaat altijd uit van de hoogste snelheid en daarbij wordt er gelet op optimale grip.'

Wat is een 'groen' circuit?

Naarmate een Grand Prix-weekend vordert, 'rubbert' de baan meer in. Het inrubberen van een baan gebeurt wanneer Formule 1-auto's rondrijden op het circuit. Stukjes rubber van de banden blijven dan plakken aan het circuit waardoor er meer grip ontstaat. Tijdens een regenbui is dit ingerubberde stuk van de baan juist weer hetgeen wat de coureurs willen vermijden. Het wordt dan namelijk door het water spekglad. Buiten de racelijn rijden levert dan vaak meer grip op.

Los van de auto's zijn ook coureurs gevoelig voor de staat van de baan. Zo weten we van Valtteri Bottas dat het circuit van Sochi in Rusland hem doorgaans uitstekend ligt. Die baan wordt niet vaak gebruikt en hierdoor is deze niet goed ingerubberd. De coureurs noemen dit dan ook wel een 'groen' circuit. Sommige coureurs lijken beter met een groene baan overweg te kunnen dan anderen. Dit heeft te maken met een goede afstelling, maar ook zeker met gevoel van de coureur voor dit type asfalt.

Fouten in het verleden

Dat asfalt in combinatie met banden een grote factor is, bleek uit de Grand Prix van Amerika in 2005. Een nieuw stuk asfalt op het 'oval' gedeelte van het circuit van Indianapolis zorgde voor grote stress op de banden van bandenfabrikant Michelin. De achterbanden scheurde tijdens de vrije training bij Ralf Schumacher en Michelin kon uiteindelijk geen enkel team de veiligheid van de band garanderen. Hetgeen resulteerde in een debacle met maar zes startende auto’s, namelijk de teams die met concurrent Bridgestone reden. (Foto: Mercedes AMG F1)

Door: Remy Ramjiawan

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws