De banden met de groene en blauwe wangen lijken komend weekend in Oostenrijk in de bandenwarmers te kunnen blijven, want volgens de voorspellingen lijkt het behoorlijk warm te worden in Spielberg. Dat heeft mogelijk wel weer gevolgen voor de strategie. Door de hoge asfalttemperatuur zullen de banden sneller slijten en dit zou mogelijk voor een interessante race kunnen zorgen.
In de voorbije raceweekends was er vrijwel altijd de dreiging van regen, maar op de Red Bull Ring blijft het dit weekend vermoedelijk droog. Op de donderdagmiddag en -avond zal er vermoedelijk wel flink wat regen vallen en de temperatuur zal in de avond behoorlijk zakken. De teams en de coureurs zullen hier volgens de voorspelling van WeerOnline echter enkel tijdens de mediadag wat van merken, want de omstandigheden lijken vanaf de vrijdag een stuk beter te zijn.
De kans is klein dat we de intermediates en de regenbanden überhaupt zullen zien gedurende het Oostenrijkse Grand Prix-weekend. Enkel op de vrijdagochtend is er nog een kleine kans van vijf procent op wat regen. Het zal dan zo'n 22 graden zijn, maar richting de middag zal het kwik oplopen tot maximaal 28 graden. De beide oefensessies zullen naar alle waarschijnlijkheid dus onder droge en warme omstandigheden worden verreden.
Hoge temperaturen hebben mogelijk gevolgen voor strategie
In de daaropvolgende dagen ziet het beeld er vrijwel hetzelfde uit, al is de kans op regen zelfs nog kleiner dan op de vrijdag. WeerOnline rekent op warm weer met veel zonneschijn en met temperaturen, die op zullen lopen tot maximaal 29 graden is het voor de toeschouwers dus raadzaam om zich goed in te smeren. Het weerstation stelt dat het mogelijk is dat iemand zonder bescherming al na een kwartier kan verbranden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het zal zaterdagmiddag in de kwalificatie belangrijk worden om de banden heel te houden en op de best mogelijke wijze te prepareren voor het ultieme rondje. Er zal dus veel van zowel de banden als van de coureurs worden gevraagd. Datzelfde geldt zelfs nog meer voor de race, want zondag belooft zelfs de warmste dag van het Grand Prix-weekend in Oostenrijk te worden. Het kwik loopt in de middag zelfs op tot 30 graden en de temperatuur van het asfalt kan mogelijk de 50 graden zelfs aantikken.
Als gevolg daarvan zullen de banden sneller slijten en dat biedt kansen voor de teams die de bandenslijtage goed op orde hebben. Dat was in Spanje in ieder geval niet het sterkste punt van Red Bull Racing, maar dankzij een slimme en goed uitgevoerde strategie kon Max Verstappen, tot de komst van de safetycar roet in het eten gooide, toch de strijd aanbinden met McLaren-favorieten Oscar Piastri en Lando Norris.
Verstappen verliest eerste strafpunten
Mits Verstappen binnen de FIA-lijntjes kleurt, zullen er na het Oostenrijkse Grand Prix-weekend twee strafpunten komen te vervallen. Het is enkele dagen na het raceweekend immers een jaar geleden dat de 27-jarige een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn licentie ontving voor het veroorzaken van een botsing met McLaren-coureur Norris. Beide coureurs konden de overwinning na het contact op hun buik schuiven. Verstappen eindigde ondanks de straf nog wel als vijfde, Norris haalde de finish niet en verloor kostbare punten in de titelstrijd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties