Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen' Formule 1
Formule 1

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen nog even duren voordat het team daar echt zal zijn. Het budget van het team ligt nog ver onder de limiet van 145 miljoen dollar en de verwachting is dan ook dat Williams in 2022 nog steeds relatief ver van de top verwijderd zal zijn.

In gesprek met Auto, Motor und Sport gaat Williams CEO Jost Capito in op de plannen van het historische Formule 1-team. Met de financiële hulp van Dorilton Capital gaan er een hoop deuren open voor de renstal, maar de wederopbouw moet met voorzichtigheid worden aangepakt. 'Er zijn updates voor de windtunnel en voor de simulator', vertelt Capito. 'Het machinepark wordt vernieuwd. Er wordt veel geïnvesteerd in 3D-printers, in het upgraden van software en programma's. Maar je moet er natuurlijk wel aan wennen.'

De eerste resultaten ervan zouden nu al zichtbaar moeten zijn: 'Ik zie het al terug in de motivatie en in de manier van werken. De elfde plaats in de kwalificatie in Portimão was uitstekend. Dat moet men zeker erkennen. Daarvoor was het in Imola ook niet slecht. Helaas spelen de zwakke punten van de auto een rol in de race. Ze zijn bij ons bekend.'

Ver onder de limiet

Sinds dit seizoen wordt er gewerkt met een budgetlimiet van 145 miljoen dollar. Het is bedoeld om kleinere teams zoals Williams een betere kans te geven tegen de koplopers. Die limiet is alleen nog steeds te hoog voor het team van Capito. 'We zitten er een eindje vanaf. Het doel is om er ooit tegenaan te zitten, maar het heeft geen zin om gewoon geld in het team te pompen om het budgetplafond te halen. Je moet je budget verstandig uitgeven. Wat we wilden doen, is meer dan we op dit moment kunnen doen.'

Met nieuwe reglementen om de hoek in 2022 lijkt het logisch dat Williams zijn focus daarop wil leggen. Echter, het 2021-project wordt nog niet opgegeven. Capito ziet nog een aantal voordelen in het door ontwikkelen van de FW43B. 'Het team moet in het ritme komen om verbeteringen door te voeren. Ik kan het raceteam niet vertellen: je doet het maar met wat je in het weekend krijgt. Je moet wennen aan de manier waarop je werkt.'

De CEO van Williams geeft wel aan dat de upgrades voor 2021 op een lager pitje zijn gezet. Het volgende seizoen biedt een mogelijkheid om een inhaalslag te maken. 'We kunnen geen wonderen verwachten', legt de Duitser uit. 'We komen van ver achteraan. We kunnen specifieke doelen stellen voor de auto, maar we zullen dan nog moeten zien hoe competitief die zal zijn. De teameigenaren weten dat het een lange en moeilijke weg is. Het zou verkeerd zijn om het team volledig te laten crashen als die doelen niet gehaald worden.'

6000 manuren vanwege crash op Imola

Aangezien Williams met een relatief klein budget werkt, werd er gedacht dat de grote crash van George Russell op Imola een flink probleem zou kunnen zijn op financieel gebied. Echter, het team was voorbereid op een dergelijke situatie. 'Ons reserveonderdelenmagazijn is zeker niet zoals dat van de echt grote teams. Je moet ook over de juiste productiecapaciteiten beschikken. Dat kunnen we en we hebben geen tekort aan onderdelen gekregen door het ongeval. Er waren ongeveer 6000 manuren nodig om alles te herstellen. U kunt zelf uitrekenen wat de schade dan heeft gekost.'

'Ik zei voor de race tegen George: "Luister, we zijn hier niet voor een wandeling. Als er ergens een gat is en je denkt te kunnen inhalen, doe dat dan. Als er iets gebeurt, zal ik het je niet kwalijk nemen". De motivatie in het team was ook uitstekend. Medewerkers in de werkplaats, die eigenlijk helemaal niet op de taak waren toegewezen, boden hulp aan. Dat was een geweldig teken en dit is in het recente verleden niet gebeurd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws