Peter Windsor ziet in Hongarije dat de nieuwe, stijvere achterband van Pirelli Mercedes ontzettend helpt ten opzichte van Red Bull Racing. Waar Max Verstappen en Sergio Pérez meer moeite hebben om de balans op orde te krijgen, lijkt Mercedes een stuk meer stabiel.
'Het was een trend die we al zagen ontstaan in Groot Brittannië, het lijkt zich nu in Hongarije door te zetten. Maar daarbij is natuurlijk wel de nuance te plaatsen dat de omstandigheden extreem te noemen zijn', legt Windsor uit op zijn Youtube-kanaal. Het komt volgens de analist doordat Mercedes de bandentemperaturen veel beter op orde heeft dan Red Bull.
'Met name de langere stint van Valtteri Bottas was erg indrukwekkend', gaat Windsor verder. 'Het was de langste run ten opzichte van iedereen op het circuit en hij was min of meer een kleine seconde langzamer ten opzichte van het moment dat de banden vers waren. Heel indrukwekkend dus van Mercedes.'
Hamilton doet wat hij 'altijd' doet
Lewis Hamilton was steeds min of meer een tiende van een seconde langzamer dan zijn teamgenoot. 'Dat is wat hij normaal gesproken altijd doet op vrijdag. Maar het grote nieuws is dat de Mercedes gewoon goed in balans is. Met de regen die voor vandaag voorspeld is en de wisselende omstandigheden moet Mercedes wel het gevoel hebben dat zij een auto hebben die Red Bull aan kan', gaat Windsor verder.
Het was overigens wel opvallend dat Mercedes-teambaas Toto Wolff min of meer hetzelfde zei over Red Bull Racing, zag ook Windsor. 'Verstappen ging zelfs even een seconde sneller in de ochtend, maar dat zei niet zo veel. De baan was namelijk nog groen en werd met name in de middag een stuk sneller. Wanneer het erom ging was Verstappen zo'n drie tienden langzamer op de softs.'
Red Bull met balansproblemen
'Je hoorde Verstappen ook op een zeker moment op de radio dat hij geen idee had van wat de achterkant van zijn bolide aan het doen is. Dat komt voornamelijk door de nieuwe achterbanden, die lijken de balans van de Red Bull volledig om te hebben gegooid. Dat komt waarschijnlijk doordat de bolide veel meer downforce heeft', gaat Windsor verder.
Ook denkt Windsor dat de hogere 'rake' van de bolide ervoor zorgt dat de achterkant van de bolide veel gevoeliger is voor wisselende bandentemperaturen. 'We zien dus dat de filosofie met lagere rake werkt met de nieuwe, hardere banden', sluit Windsor af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties