Toto Wolff geeft toe dat Mercedes steken heeft laten vallen ten opzichte van de directe concurrenten. Porpoising heeft het ingenieursteam van Wolff verrast, maar op andere gebieden heeft Mercedes Ferrari en Red Bull Racing ook niet bij kunnen houden na de reglementswijzigingen. Hoewel de Oostenrijker de titel van 2022 nog niet af wil schrijven weet hij dat het met elke race een lastiger verhaal wordt.
Wolff weet dat zijn renstal een uiterst lastige start van het seizoen kent, en op technisch gebied met name door porpoising tegen wordt gewerkt. Maar een deel van het gat van meerdere tienden naar de top van het veld valt ook te verklaren voor de kracht die diverse concurrenten getoond hebben. 'Je ziet dat bij veel andere renstallen', meldt hij.
'Ferrari, bijvoorbeeld, heeft nog steeds veel last van porpoising, maar ze hebben het op veel gebieden ook erg goed gedaan, waar wij het hebben laten liggen', beargumenteert hij. 'Voor Red Bull geldt datzelfde. Vanwege een update hadden ze van de eerste testweek op de tweede testweek ineens veel meer snelheid.' De optelsom van Mercedes' trage start en het sterke begin van Ferrari en Red Bull heeft tot een serieuze achterstand geleid.
Wolff: 'Kans op titel twee op acht'
Die achterstand is nog wel recht te trekken, maar ook de Mercedes-leider is ervan op de hoogte dat hoe langer de moeizame start voortduurt, hoe lastiger het gaat worden om Lewis Hamilton en George Russell nog een kans te bieden. 'Als ik er vanuit een wiskundig oogpunt naar kijk, en een waarschijnlijkheid moet bepalen, zou ik zeggen dat de kans twee op acht is.'
'Het blijft motorracen en in deze sport kan alles gebeuren. Er kunnen nog voldoende DNFs vallen en wanneer wij de potentie van de Mercedes ontgrendelen, zitten we er weer bij', waarschuwt hij. Hij geeft de hoop dus zeker niet op, maar al drie races op rij heeft Mercedes haar ontwerpproblemen niet weg kunnen werken, waardoor de W13 hevig op en neer gaat bij hoge snelheden.
'Als autoracer zou ik zeggen dat de kans op een titel 40-60 is. Als mathematicus zou ik zeggen dat de kans kleiner is, maar met slechts drie races achter de rug schrijf ik de titel niet af', concludeert hij. Momenteel staat Mercedes nog wel tweede in het wereldkampioenschap, maar het team uit Brackley heeft dit voornamelijk te danken aan solide prestaties van haar coureurs en het feit dat Red Bull maar liefst drie DNFs gekend heeft in de eerste drie wedstrijden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties