Vergne pakt spectaculaire Formule E-zege, De Vries tikt spinnende teamgenoot Vandoorne aan

Vergne pakt spectaculaire Formule E-zege, De Vries tikt spinnende teamgenoot Vandoorne aan

Jean-Eric Vergne heeft de E-Prix van Rome op zijn naam weten te schrijven. De race begon achter de safety car vanwege de verraderlijke weersomstandigheden. Sam Bird en Mitch Evans sluiten het podium van de derde ronde van de Formule E af. Ook leek er even een negatieve hoofdrol voor Nyck de Vries te zijn, hij tikte namelijk zijn teamgenoot Stoffel Vandoorne aan, maar die was op dat moment al aan het spinnen.

Toen de race eenmaal écht van start ging, ging het al snel fout voor Vandoorne en André Lotterer. De laatste probeerde de Mercedes-coureur in te halen, maar het gat was te klein. Lotterer ging dan ook wel laat voor de manoeuvre, want Vandoorne zat al zowat in de bocht. De twee zakten uiteindelijk weg in het veld na het incident. Lotterer kreeg vervolgens vijf seconden straf voor zijn poging om zijn Belgische collega in te halen.

Alexander Sims viel kort na de mislukte poging van de Porsche-coureur stil met zijn BMW. Landgenoot Oliver Rowland, die na het incident eerste lag, kreeg ook nog een drive-through penalty. Hij gebruikte volgens de wedstrijdleiding teveel energie met zijn Nissan. Daardoor pakte Lucas di Grassi de leiding, vlak voor Vergne.

Gevecht voor de leiding

Het gevecht voor de leiding van de race ging door en Vergne besloot als eerste 'attack mode' te activeren om sneller te zijn. Daardoor zakte hij eerst wel weg naar plaats vijf, maar herpakte de tweede plaats achter Di Grassi nadat ook Robin Frijns en De Vries attack mode activeerden. De Audi-coureur ging een ronde later van zijn lijn af om attack mode te activeren en zakte terug naar plaats vier.

Maar lang had de Braziliaan niet nodig om terug te komen naar de tweede plaats. Na een agressieve inhaalpoging op Frijns kwam hij terecht op de tweede plek. De Vries haalde daardoor ook zijn landgenoot in. Vergne, inmiddels al een tijdje zonder attack mode, reed door het duel weg, maar ging al snel over op zijn tweede mogelijkheid om het te activeren. Hij zakte naar plek drie. Di Grassi nam die mogelijkheid ook en verloor de leiding aan De Vries. De Nederlander moest nog wel zijn tweede mogelijkheid voor attack mode nemen.

Vergne was erg snel onderweg en nam de leiding over van De Vries die vlak daarna ook attack mode activeerde met zijn Mercedes. Daardoor zakte hij naar plek drie, maar de Fries had de meeste minuten van de snelheidsboost over. Vergne had nog maar één minuut en Di Grassi twee, de Mercedes-coureur had de volle vier minuten.

Vergne en Di Grassi, werkzaam voor respectievelijk DS Techeetah en Audi, lagen nu zonder attack mode eerste en tweede. De Vries moest nu jagen met zijn twee minuten aan attack mode resterend. Ook Bird met zijn Jaguar was aan het jagen. Di Grassi kreeg toen te horen dat zijn manoeuvre op De Vries zou worden onderzocht. Ook de tweede Nederlander werd namelijk op agressieve wijze ingehaald door de oud Formule 1-coureur.

De Vries tikt spinnende teamgenoot aan

In de tussentijd leken de Jaguars van Bird en Evans bezig met een missie te zijn. Zo haalde de twee allebei De Vries in en lagen ze nu respectievelijk derde en vierde. Evans had na de actie op de Mercedes-coureur zelfs nog twee minuten attack mode over. Ook Vandoorne ging voorbij aan zijn Mercedes-teamgenoot, maar lang kon hij niet profiteren van zijn gewonnen positie.

De Belg crashte een ronde later namelijk hard, waardoor De Vries hem van achteren nog aantikte en utiviel. Daarvoor viel Di Grassi ook nog eens stil. Zo werd de E-Prix op spectaculaire wijze afgesloten, die uiteindelijk achter de safety car zou worden beëindigd. Vergne wint, Bird en Evans pakten voor Jaguar een dubbel podium. Frijns werd uiteindelijk vierde.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer