Analyse longruns: Verstappen de te kloppen man in Zandvoort, maar Ferrari ligt op de loer Max Verstappen
Max Verstappen

Analyse longruns: Verstappen de te kloppen man in Zandvoort, maar Ferrari ligt op de loer

Analyse longruns: Verstappen de te kloppen man in Zandvoort, maar Ferrari ligt op de loer

Max Verstappen heeft de beste papieren in handen voor een overwinning in zijn thuisrace. Hoe had het ook anders gekund, nu de Grand Prix van Nederland voor het eerst in ruim drie decennia weer op de Formule 1-kalender staat. De stercoureur van Red Bull Racing is in een hevige titelstrijd verwikkeld met Lewis Hamilton en lijkt uitgerekend voor eigen publiek de leiding in het klassement terug te gaan pakken, zolang er geen gekke dingen gebeuren.

Dit wijst een analyse van de longruns door het gerespecteerde Duitse blad Auto, Motor und Sport uit op basis van de rondetijden verreden in de eerste twee vrije trainingen op Circuit Zandvoort. Verstappen was vanwege verkeer en onderbrekingen door rode vlaggen niet in staat om de snelste tijd van de dag te pakken, maar de snelheid zit er wel degelijk in bij de Nederlander. Verstappen stond dan ook bovenaan de tijdlijsten van de longruns op de zachte band met een gemiddelde rondetijd van 1:15,294. Hiermee was hij drie tienden los van Lando Norris, zijn naaste concurrent die tevens vijf ronden minder reed in de betreffende run.

Ook de teamgenoot van Verstappen, Sergio Perez, zit er redelijk bij op Zandvoort. De Mexicaanse coureur kwam tot een gemiddelde rondetijd van 1:15,645 op de zachte band, waarmee hij op de hielen zat van Norris (1:15,611) en Mercedes-coureur Valtteri Bottas, die op zijn beurt tot een gemiddelde van 1:15,630 kwam. Ook Fernando Alonso zat er aardig bij met een 1:15,770. Opmerkelijk genoeg waren de sterren van vrijdag, Charles Leclerc en Carlos Sainz van Ferrari, in de longruns niet zo sterk, zoals zij na afloop zelf ook al toegaven. Sainz kwam op de zachte band niet verder dan een 1:15,991, wat goed was voor de achtste tijd. Ook op de mediums liep Ferrari achter de feiten aan.

Desondanks liggen er voldoende kansen voor de Scuderia, want het tempo over één ronde zit wel snor bij Leclerc en Sainz. Het mag geen verrassing heten: de SF21 ging eerder ook op het bochtige en smalle Monaco als de brandweer. De Ferrari lijkt zich ook op Circuit Zandvoort als een vis in (of net naast) het water te voelen, dankzij de weinige rechte stukken en vele soepele bochten. Bij een goed resultaat in de kwalificatie kunnen de Ferrari-coureurs zondag misschien wel de verrassing van het weekend worden. Inhalen kan wel eens lastig blijken op het krappe baantje, met een beetje geluk kunnen zij Verstappen achter zich houden.

Zelfs als inhalen lastig blijkt, is het nog niet onmogelijk – zeker wanneer je een veel snellere auto hebt. En dit is nu precies wat het geval lijkt, afgaande op de longrun analyse. Hoewel Verstappen geen representatieve longrun reed op de mediums, was hij volgens Red Bull twee tot vier tienden per ronde sneller dan de concurrentie. Van de weinige coureurs die wel een longrun reden op de mediums, was Bottas de snelste met een 1:14,775. Leclerc moest genoegen nemen met een 1:15,918.

De snelheid van Verstappen wordt ook bevestigd door The-Race, dat het volgende schrijft. 'Verstappen bestuurde zijn Red Bull-Honda vol zelfvertrouwen op de mediums en was in de ochtend meteen al veel sneller dan wie ook, inclusief de Mercedessen.' Het Britse medium schat het voordeel van de meervoudig Grand Prix-winnaar op ruim drie tienden in de longruns. Uiteraard zal er nog het een en ander veranderen op zaterdag en moet ook niet vergeten worden dat de uitvalbeurt Hamilton het verschil groter uit kan laten vallen dan deze werkelijk is.

Moet Red Bull toch het onderspit delven?

Een analyse van de rondetijden op de officiële website van de Formule 1 wijst uit dat de zaken misschien toch wat ingewikkelder liggen. In de betreffende analyse wordt geschreven dat niet Red Bull, maar Mercedes de beste papieren in handen hebben als het gaat om de snelheid in de longruns. Het verschil bedraagt 0,11 seconde per ronde in het voordeel van de Duitse renstal. Ferrari volgt op 0,37 seconde, terwijl Alpine, McLaren en Aston Martin ieder binnen zes tienden blijven.

Kijken we naar de kwalificatiesnelheid van de F1-teams dan komt niet Ferrari, maar Red Bull als beste uit de bus. De renstal uit Milton Keynes heeft een fractie voorsprong op titelrivaal Mercedes (0,04 seconde) en Ferrari, die volgen op 0,22 seconde. Alpine, Aston Martin en McLaren zitten binnen 0,45 seconde van het team van Verstappen. Kortom: het kan zaterdag en zondag nog alle kanten op.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws