Domenicali over Formule 1 als product: ' Kijk naar het effect dat Verstappen heeft' Max Verstappen
Max Verstappen

Domenicali over Formule 1 als product: ' Kijk naar het effect dat Verstappen heeft'

Domenicali over Formule 1 als product: ' Kijk naar het effect dat Verstappen heeft'

De waarde van een Formule 1-kampioenschap in commercieel opzicht wordt steeds hoger, zo stelt Formule 1-baas Stefano Domenicali in gesprek met GQ Magazine. Een Formule 1-race organiseren is volgens de Italiaan reclame voor een land. Dat de sport interessant is, komt mede ook door de nieuwe generatie coureurs, waar Max Verstappen en Lando Norris twee voorbeelden van zijn.

'De waarde van ons kampioenschap wordt hoger en hoger', vindt Domenicali, ondanks dat het gros van de Formule 1-races tijdens de coronapandemie achter gesloten deuren verreden wordt. 'Als het product niet goed verkoopt, dan heeft niemand interesse, ongeacht de omstandigheden.' De CEO van de raceklasse begrijpt dat het voor promoters lastig is om kosten te maken als het onzeker of er publiek aanwezig kan zijn.

'Maar dan moet je ook kijken naar in hoeverre het waarde heeft voor een land om een race te organiseren', legt hij uit. 'Het geeft een internationale dimensie. Het is geen privézaak, maar meer een soort vakantiekaartje voor het land. Kijk naar Imola bijvoorbeeld. Het ligt er ook aan in hoeverre een overheid zoiets ziet als een investering.'

Effect van Netflix op populariteit Formule 1

Een onderdeel van het verkopen van de sport is Drive to Survive, een Netflix-serie die de sport en haar intriges van binnenuit volgt. De serie krijgt echter veel kritiek over dat het bepaalde zaken opklopt of zelfs verdraaid. Zo leek het in seizoen 3 er op dat Carlos Sainz en Norris, toen nog teamgenoten bij McLaren, elkaar niet lagen wegens Sainz' aanstaande transfer naar Ferrari. In werkelijkheid zijn de twee goede vrienden.

Domenicali heeft er geen probleem mee. 'Als ik jou iets zou moeten vertellen over de muur hier tegenover, dan is dat één verhaal. Vraag ik één van mijn collega's naar zijn visie, dan zou dat wellicht een andere invalshoek hebben.' Domenicali erkent echter wel dat sommige onderwerpen in Drive to Survive dusdanig worden gebracht dat het soms meer als een film dan als een sport overkomt. 'Maar als we in een taal blijven praten die niemand snapt, dan kijken ze ook niet.'

Formule 1 is dan ook niet enkel technologie, zo legt de voormalig teambaas van Ferrari uit. 'Het gaat ook om persoonlijkheden. Kijk naar het effect dat Verstappen heeft; De Grand Prix van Nederland is voor de komende drie jaar uitverkocht! Maar kijk ook naar Lando Norris en Lewis Hamilton.'

De Netflix-serie heeft volgens Domenicali dan ook een nieuwe schare fans bereikt. 'Ze worden aangetrokken door een ander soort narratief. Je kan ze vragen hoe veel cylinders een motor heeft, maar misschien weten ze niet eens wat een cylinder is. Maar het is een goede kans om te laten zien wat we bieden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws