Er is al veel te doen geweest over het bezoek van Max Verstappen aan de Nordschleife. Dat onderwerp kwam ook als eerste aan bod in Vroooom, ondanks dat er die dag ook twee oefensessies werden verreden in de Grote Prijs van Azerbeidzjan. Zelfs Verstappens instructeur op de Nordschleife werd kort aangehaald. De analisten kunnen nog steeds moeilijk geloven dat Verstappen een speciale licentie moest behalen om op het circuit te mogen rijden.
Die licentie heeft hij inmiddels op zak, en het zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat hij op de Nordschleife in actie komt. 'Het gerucht gaat dat hij daar volgende week met een Ferrari aan de slag gaat', opent Tom Coronel de discussie in Vrooooom, het programma van Viaplay. Verstappen moest bij zijn eerste rit op het circuit rijden met een auto met minder vermogen. 'Je krijgt dan zo’n restrictie. Eerst moet je laten zien dat je het aankan om op de Nordschleife te rijden. Dat zeg je dan tegen een viervoudig wereldkampioen.'
Verstappen moest zich eerst bewijzen
Mike Hezemans vindt het verbazingwekkend. 'Het slaat natuurlijk helemaal nergens op, maar oké.' Coronel haalt de schouders op: 'Het zijn de regels.' Jeroen Bleekemolen weet wat zo'n ervaring precies inhoudt. Er komt onder andere een rondje met een bus bij kijken. 'Hij is met de bus mee geweest. Dan word je rondgereden en leggen ze uit: het asfalt is hier een beetje anders, de kerbstone ligt hier zo of zo.'
De logische vraag volgt: als Verstappen een licentie nodig had, moesten andere Nederlandse rijders die dan vroeger ook behalen? Blijkbaar niet. 'Ik heb die cursus nooit gedaan. Wij hadden onze Golden Permit al', vertelt Coronel. Oud-langebaanschaatser Ben van der Burg zat ook aan tafel en vroeg zich af: 'Wat moest Max eigenlijk leren op die cursus?' Coronel antwoordt kort en duidelijk: 'Niks. Hij moest er gewoon bij zijn.'
Gülden beschouwde het een beetje als grap
Later in de uitzending schakelden ze via een digitale verbinding naar Andreas Gülden, die zich op een bruiloft bevond maar even tijd maakte voor een interview. Hij was Verstappens instructeur op de Nordschleife en kwam daarover al eerder in de media. De Duitser vertelt hoe hij reageerde toen hij hoorde dat hij Verstappen les moest geven. 'Ik was verrast, maar ik ken de regels. Ik wist dat hij het moest doen. Het was een groot plezier en ik beschouw het ook een beetje als een grap.'
Tijdens twee begeleide ronden reed Gülden voor Verstappen uit. 'Ik pushte voluit, maar ik kon hem toch voorblijven', zegt hij met een knipoog. Ze hadden tijdens die ronden contact via de radio, waarbij ook ruimte was voor wat humor. 'Hij wilde een licentie, ik wilde zijn iRacing-setups van Redline', lacht Gülden. Hebben ze het op een akkoordje gegooid? Alle gekheid op een stokje: Gülden heeft wel een hoge pet op van Verstappen. 'Hij is zo’n groot talent met zoveel ambitie. Hij houdt van de Nordschleife. Het is een eer om een legende als hem in ons midden te hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties