Gianpiero Lambiase is niet alleen de race engineer van Max Verstappen, maar ook Head of Racing bij Red Bull Racing. In die functie heeft de rechterhand van Verstappen de vrijdag in detail geanalyseerd. Lambiase stipt twee uitdagingen aan, gaat in op afstellingswijzigingen bij Red Bull, en blikt vooruit op een dilemma voor de kwalificatie.
Verstappen sloot de vrijdag in Bakoe af als zesde, maar de tevreden gezichten van Verstappen, Yuki Tsunoda, en Helmut Marko verraden dat Red Bull er beter voorstaat dan de uitslag doet vermoeden. Dat spreken de hoofdrolspelers bij Red Bull dan ook uit, en ook de data wijzen op een kansrijk weekend voor Red Bull, nadat Verstappen in Italië na een doorbraak met de afstelling verraste met een zege.
Te veel vleugel?
Lambiase blikte in een persbericht van Red Bull terug op de eerste twee vrije trainingen. 'Bakoe biedt ons weer een unieke uitdaging. Het is eigenlijk een ronde met twee uitersten. We hebben een recht stuk van twee kilometer, en een reeks van meerdere langzame bochten', deelt de engineer van Verstappen. Die langzame bochten zijn juist een van de zwakke punten van de RB21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het is een uitdaging om het juiste downforce-niveau te kiezen', vervolgt de Brit. 'Daarbij willen we niet alleen naar de ideale rondetijd in de kwalificatie kijken, maar er ook voor zorgen dat we onder verschillende omstandigheden goed voor de dag komen in de race. Dat is de eerste uitdaging', legt hij uit. Verstappen reed met opvallend veel neerwaartse druk. In de vrije trainingen liet hij veel tijd liggen op de rechte stukken, met name in vergelijking met Mercedes en Ferrari.
Aanpassingen aan de RB21
Lambiase gaat verder in op de factoren, die Red Bull meeneemt in het bepalen van de afstelling. 'De tweede uitdaging is dat dit een stratencircuit is, dat erg hobbelig is. Dat zorgt voor enkele kopzorgen bij het remmen', vertelt Lambiase, die er mede op doelt dat Verstappen zich in VT1 verremde in zijn snelle ronde. Verstappen leek erop te wijzen dat de auto te laag afgesteld was, al kost het hoger afstellen van de auto weer veel tijd.
Red Bull lijkt dit euvel op een andere wijze aangepast te hebben. 'We hebben dus wat mechanische aanpassingen doorgevoerd bij beide auto's, gedurende de sessies, maar ook tussen de vrije trainingen, in een poging om de balans te optimaliseren', geeft Lambiase aan. Volgens Marko zou de afstelling tussen beide vrije trainingen daardoor veel beter geworden zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mediumbanden in Q3?
Lambiase kaart vervolgens een ander interessant dilemma aan. 'Als we vooruitblikken op de kwalificatie en de race, zagen we opvallende bandenkeuzes bij verschillende teams in beide trainingen. De meeste mensen kozen ervoor om zich op de zachte banden te richten. We hebben daarom wel het een en ander te analyseren in de avonduren om ons goed voor te bereiden op de kwalificatie, terwijl we ook ervoor zorgen dat we onze zaken goed voor elkaar hebben op zondag.'
De engineer van Verstappen stipt daarmee aan dat Red Bull aan de hand van de data wil beslissen of Verstappen in Q3 met de mediumbanden wil rijden. Die lijken over één ronde niet onder te doen voor de zachte banden, en veel toppers hebben de mediumbanden dan ook nog op zak gehouden.
Red Bull heeft Yuki Tsunoda ingezet om de mediumbanden uit te proberen in de kwalificatiesimulaties en de racesimulaties. De Japanner liet veelbelovende rondetijden zien op die C5-banden. Bij Ferrari werd Lewis Hamilton gebruikt om die data te vergaren, terwijl McLaren na de crash van Lando Norris maar met één coureur data kon verzamelen voor de race. 'Die race kan beïnvloed worden door de ongewoon lage baantemperatuur hier.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties