max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-kwalificatie-2 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen blikt terug op speciale dag: 'Er was ook een code 60'

max-verstappen-red-bull-racing-monza-italië-kwalificatie-2

Max Verstappen is na enkele dagen in Duitsland de trotse eigenaar van een A-licentie op de Nordschleife. Daardoor kan hij ook tijdens zijn Formule 1-carrière via gastoptredens meedoen aan de GT3-races op het circuit in de Eifel. Verstappen heeft teruggeblikt op enkele dagen, die hem vooral veel plezier hebben gegeven.

'Ik ben blij dat alles soepel verlopen is en ik de DMSB Permit Nordschleife ontvangen heb', reageert Verstappen op zijn eigen website. Geheel vlekkeloos verliep de dag echter niet. Officieel had Verstappen zijn ronden in twee verschillende auto's moeten afwerken, maar de nummer 89 van Lionspeed GP had technische problemen.

Beide auto's zijn identieke Porsche Caymans, maar nemen deel aan verschillende klassen. Verstappen zou om zijn A-licentie te kunnen krijgen in twee verschillende klassen minimaal zeven ronden moeten rijden, maar dat lukte niet aangezien de #89 dus technische problemen had. De #89 reed aan het einde van de dag wel nog het circuit op voor een out lap, weliswaar niet met Verstappen achter het stuur.

Dat was echter wel voldoende om de organisatie de kans te geven om van een uitzondering in de regels gebruik te maken. De organisatie van het Duitse circuit oordeelde dat Verstappen aan alle eisen had voldaan, waardoor Verstappen alsnog zijn A-licentie mocht ontvangen. Dat betekent dat hij vanaf nu mag deelnemen aan GT3-races op de Nürburgring Nordschleife.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-franz-hermann-nordschleife-porsche-gt4-nls-licentie
Verstappen hier nog met B-licentie in de #980.

Verschillende omstandigheden

Verstappen reageerde zelf ronduit positief op zijn dagen op het Duitse circuit. 'Ik heb me vermaakt, maar dat is hier altijd het geval', lacht de 27-jarige. De Limburger was vooral ook dankbaar dat hij in verschillende omstandigheden ervaring kon opdoen. 'Het was ook goed om die stints tijdens de race te rijden met verkeer, dus met snellere en langzamere auto's.'

'Er was daarnaast ook een code 60-neutralisatie, dubbele gele vlaggen, en enkele gele vlaggen.' Een code 60-neutralisatie is een alternatief op de Safety Car, dat veel gebruikt wordt op langere circuits. Coureurs worden dan verplicht om op bepaalde delen van het circuit (maximaal) zestig kilometer per uur te rijden.

Verstappen kwam ook in actie op een dag met wisselvallig weer. 'Ik heb zowel in de regen als op een droge baan gereden, en ook daartussenin', geeft Verstappen aan. 'Ik heb ervaren waar meer en minder grip ligt en een start gedaan. Het was fijn om meer ervaring op te doen op dit circuit.' Verstappen werkt toe richting een 24-uursrace op de Nordschleife.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franz-hermann-nurburgring test nls verstappen
Verstappen op de Nordschleife.

De Nordschleife is een dusdanig lastig circuit dat zelfs Verstappen op de proef gesteld wordt. 'Er bestaat maar één circuit zoals de Nordschleife. Het is een uitdagend circuit, en we zagen nu ook dat het op zo'n lange baan op sommige punten droog kan zijn, terwijl het ergens anders nat is', deelt hij over het ruim 24 kilometer lange circuit. 'Het asfalt verschilt ook per plek. Dat maakt het lastig om alles aan elkaar te knopen en dat maakt het bijzonder. Het zou heel mooi zijn om hier een 24-uursrace in een GT3-auto te rijden.'

Verstappen met simcoureur aan de slag

Verstappen moest zijn auto in de vier uur durende race delen met een teamgenoot. De eigenaar van Verstappen.com Racing deed dat met Chris Lulham. De Britse jongeling is het simracetalent dat Verstappen dit jaar de overstap liet maken naar de echte autosport. Lulham komt samen met Harry King en Thierry Vermeulen uit voor Verstappens team in de GT World Challenge Europe Endurance en Sprint Cup. Lulham haalde eerder dit jaar ook zijn A-licentie bij Lionspeed GP.

Verstappen kreeg op vrijdag nog instructies van instructeur Andreas Gülden, en reed op zaterdagochtend een indrukwekkende rondetijd op een natte baan. Daardoor stond hij relatief ver naar voren op de startopstelling, maar in de eerste meters viel hij in de begrensde Porsche al snel terug, zoals op onderstaande beelden te zien is.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

In een startveld van 114 auto's werkte Verstappen zijn eerste stint zonder problemen af op slicks. Na een pitstop reed hij een tweede stint van zeven ronden, waarna hij aan zijn verplichting in de #980-auto voldaan had. Verstappen reed in de race een snelste rondetijd van 9:01,410 in de begrensde Porsche. Teamgenoot Lulham werd in zijn stints uiteindelijk nog getrakteerd op nieuwe regenbuien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws