gerhard berger max verstappen oostenrijk 2024 12 Opinie
Opinie

Verstappen lacht om eerste kennismaking met oud-teambaas: 'Na die eerste stint kwam hij naar de auto'

gerhard berger max verstappen oostenrijk 2024 12

Red Bull Racing bestaat pas sinds 2005, maar het Oostenrijkse team is dankzij de successen van Sebastian Vettel en Max Verstappen uitgegroeid tot een van de beste teams in de historie van de sport. Bij ServusTV blikken sleutelfiguren uit de Red Bull-familie terug, waarbij ook Verstappen aan het woord komt. Daarnaast zijn er ook veel lovende woorden voor Helmut Marko.

Inmiddels zijn coureurs niet meer welkom in de Formule 1 voor hun achttiende verjaardag. Dat zorgt ervoor dat Verstappen in principe altijd de jongste coureur ooit zal blijven. Op 3 oktober 2014 reed Verstappen in Suzuka voor het eerst de baan op in een Grand Prix-weekend. Verstappen haalt dat moment zelf aan als ServusTV hem vraagt naar een mooie herinnering uit zijn samenwerking met de toenmalige Toro Rosso-teambaas, Franz Tost.

Vol gas met overstuur

Verstappen moet meteen lachen en denkt niet lang na. 'Het beste moment was de eerste vrije training in Suzuka in 2014. Franz (Tost, red.) en Helmut (Marko, red.) zeiden altijd tegen mij dat ik de limiet niet hoefde op te zoeken en ervaring moest opdoen. Je moet gewoon zorgen dat je meters maakt. Oké, geen probleem', zo haalt Verstappen zijn reactie uit 2014 lachend aan.

De Limburger was destijds pas 17 jaar en drie dagen oud, maar werkte een foutloze sessie af. 'Je gebruikt altijd twee sets banden. Na die eerste stint was alles in orde. Het was mijn eerste keer in zo'n snelle auto, dus ik moest in die eerste drie of vier ronden ook aan de auto wennen. Na die eerste stint kwam Franz naar de auto toe. Hij zei: Ja, alles ziet er goed uit, maar in 130R kun je wel vol gas gaan, hoor.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franz tost max verstappen helmut marko
Verstappen met Franz Tost en Helmut Marko.

'Ah, oké', lacht Verstappen, die er meteen werk van ging maken. 'Ik reed dus weer naar buiten en ik ging vol gas door 130R, maar ik had wel een beetje overstuur', weet Verstappen nog goed, die afsluit met lovende woorden over Tost. 'Ik heb een geweldige tijd gehad met Franz. Hij heeft ook heel veel jaren gewerkt voor Toro Rosso, Racing Bulls, en AlphaTauri. Hij hoort nog steeds bij de Red Bull-familie. Hopelijk kom ik hem snel weer eens tegen.'

Berger prijst Marko

Gerhard Berger, voormalig coureur van onder meer Ferrari en McLaren, reageert met een grijns op het interview met Verstappen. 'Je moet wel beseffen dat 130R een van de gevaarlijkste bochten in het Formule 1-circus is', zo moet Berger erom lachen dat landgenoot Tost tegen zijn jonge coureur zei dat hij die bocht wel vol gas kon nemen met een half uurtje ervaring in de sport.

Berger was in de beginjaren van Toro Rosso voor de helft eigenaar van het Formule 1-team, en verkocht zijn aandelen aan het einde van 2008 met veel winst aan Red Bull, nadat Toro Rosso boven Red Bull geëindigd was in het constructeurskampioenschap. De sympathieke Oostenrijker wil ook een andere landgenoot in het zonnetje zetten. 'Het succes van Red Bull is te danken aan Helmut Marko, die zich al heel snel na zijn ongeluk over de jonge rijders ontfermd heeft en hen heel precies begeleid heeft.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

gerhard berger helmut marko 2022
Gerhard Berger laat Helmut Marko lachen.

'Hij kijkt nog altijd naar iedere Formule 3- en Formule 2-race. Hij doet alles op zijn eigen manier, maar het succes is overduidelijk. Hij is een van de besten', oordeelt Berger. 'Veel coureurs willen ook niet meer met hem spreken, omdat zij niet slaagden', lacht Berger. 'Het was wel een harde leerschool', geeft hij toe.

Ervaringsdeskundige

'Ik heb ook twee jaar in het juniorenteam van Red Bull gezeten', haakt Mathias Lauda, de zoon van Niki Lauda, in op het gesprek. 'Toen reed ik eerst in de Formule Nissan en daarna in de Formule 3000. Red Bull was het eerste bedrijf, dat coureurs volledig opleidde. Ze hadden veel talenten, want we waren toen met tien of vijftien coureurs. Zo konden ze snel herkennen wie talent had. Die coureurs bleven dan stappen omhoog zetten, en een paar coureurs kregen dan een kans in de Formule 1.'

'In de afgelopen twintig jaar heeft Red Bull dit constant gehad. Ik weet niet precies hoeveel coureurs in het juniorenteam gezeten hebben, maar misschien wel 100 of 150', vertelt de analist en commentator van Servus TV. Lauda zelf haalde de koningsklasse niet, maar schopte het in 2005 wel tot de GP2 Series, in het jaar dat Nico Rosberg kampioen werd in de opstapklasse.

Franz Tost sluit zich aan bij de positieve woorden van zijn collega's voor Red Bull-adviseur Marko. 'Ik moet zeggen dat Helmut Marko ook geweldig werk geleverd heeft. Hij begreep de autosport en wist ook hoe alles intern werkte, en hij heeft de basis hiervoor gelegd', zo lijkt men blij te zijn dat Marko de machtsstrijd met Christian Horner overleefd heeft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws