Verstappen gaat in op zijn sterktes: 'Ik denk dat dat een goede kwaliteit is' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen gaat in op zijn sterktes: 'Ik denk dat dat een goede kwaliteit is'

Verstappen gaat in op zijn sterktes: 'Ik denk dat dat een goede kwaliteit is'

Max Verstappen is op RedBull.com ingegaan op het belang van de communicatie met de pitmuur, en dan voornamelijk race-ingenieur Gianpiero Lambiase. De 25-jarige coureur denkt dat de omgang met zijn ingenieur bepalend is in het maken van de juiste keuzes. Daarnaast geeft de stoïcijnse Limburger aan dat hij altijd de rust probeert te bewaren.

In Miami eindigde Verstappen voor de 24e opeenvolgende race in de punten, waarvan hij slechts drie keer naast het podium greep. 'Mijn aanpak is altijd hetzelfde', geeft de wereldkampioen aan. 'Ik probeer elk jaar dat ik terugkom beter te presteren. Soms weet ik dat het niet mogelijk is, maar ik probeer te leren van de momenten uit het verleden, en als dat soort momenten terug komen, probeer ik het beter aan te pakken. Ik probeer mezelf te verbeteren. Natuurlijk ben je ook afhankelijk van de auto, maar de aanpak is vrij vergelijkbaar.'

Volgens Verstappen is er weinig verschil tussen zijn werk in de Formule 1 en de jaren in de karts. 'Ik doe dit al mijn hele leven. Het is wat professioneler nu, en er zijn meer mensen die naar me kijken, maar in de basis is het ongeveer hetzelfde', geeft Verstappen aan. 'Natuurlijk wil ik altijd winnen, maar soms moet je leren. Ik heb geen bepaalde routine. Ik heb een schema met het team, maar daarbuiten is het mijn eigen tijd. Door de jaren heen ben ik gaan inzien wat ik moet doen, en als er zich dan een situatie voordoet, los ik het dan wel op.'

'Sommigen coureurs zijn hier beter in dan anderen'

Tijdens het rijden wordt Verstappen voorzien van een stroom aan informatie: op zijn stuurtje, van race-ingenieur Gianpiero Lambiase, die weer in contact staat met andere ingenieurs, en van het rijden zelf. Aan de hand van die informatie moet Verstappen beslissen wat hij met tal van verschillende instellingen wil doen. 'Daar moet je op de best mogelijke manier mee omgaan, niet?' zegt Verstappen hier zelf over. 'Het is belangrijk dat je zo hard mogelijk kan rijden in de auto, maar ook dat je om kan gaan met de informatie die je krijgt. Sommige coureurs zijn hier beter in dan anderen. Om eerlijk te zijn heb ik er nooit een probleem mee gehad, en ik denk dat het soms goed is om veel informatie te krijgen, in plaats van er alleen voor te staan. Ik denk dat het een goede kwaliteit is als een coureur daarmee om kan gaan, absoluut. Dat kan het verschil maken tegenover je concurrenten.'

De Red Bull Racing-coureur legt uit dat er ontzettend veel teamleden bijdragen aan afstellingskeuzes tijdens het weekend. 'Er is een heel team verantwoordelijk voor de auto, en dat team probeert de auto te optimaliseren. Dat gaat helemaal terug tot de fabriek en tot de simulator tussen de trainingen door, dan proberen we dingen uit om op zoek te gaan naar verbeteringen. Dus er zijn veel mensen bij betrokken om dingen te optimaliseren, maar tijdens de race hoor ik alleen GP (Gianpiero Lambiase) in mijn oor, en hij kiest het juiste moment om me van informatie te voorzien', aldus Verstappen.

De Nederlander staat erom bekend dat hij goed met de druk om kan gaan. 'Soms is die informatie cruciaal en moet het meteen doorgegeven worden, soms kan dat wat langer duren. Ik hoef bijvoorbeeld niet alle gaten tot de andere coureurs te weten, maar het gaat soms over een bepaalde lijn die je neemt, een rempunt, de banden, of de auto achter je. Het kan te maken hebben met mijn strategie, of dingen die ze in de data kunnen zien. Het is heel belangrijk dat je goed met de ingenieur overweg kunt, en dat je op één lijn zit met het doorgeven van informatie, en dat je kalm blijft. Soms kan het heel hectisch zijn, en hoe kalmer we communiceren, hoe beter de beslissingen zijn die we nemen', sluit Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws