Max Verstappen won de Grand Prix van Emilia-Romagna na een fenomenale inhaalactie in de eerste ronde. De Nederlander verraste Oscar Piastri in de eerste bochtensectie. De analisten hebben het al een week over de manoeuvre. De viervoudig wereldkampioen geeft toe dat hij de openingsronde zelf ook een paar keer heeft teruggekeken.
Verstappen dreigde even terug te vallen naar de derde plek toen hij George Russell achter zich had, die ook als een raket uit de startblokken kwam. Vervolgens kwam de Nederlander snel door de eerste bochten, waardoor hij Piastri in kon halen. De coureur uit Melbourne werd verrast. De 27-jarige kon na afloop op veel complimenten rekenen voor zijn geweldige inhaalactie, die hem uiteindelijk de zege opleverde.
De Limburger heeft de inhaalactie zelf ook nog teruggekeken. 'Ja, toen ik thuiskwam zondag', lacht Verstappen in gesprek met de Nederlandse media. 'Ik moest wel even lachen.' Of hij ook zat te juichen voor de tv? 'Nee, dat niet, maar ik moest wel even lachen in bocht 3. Die was wel goed!' zegt Verstappen. 'Als je terugkijkt, zie je dat Oscar heel erg bezig is met George, die eigenlijk tweede lag. Ik snap het, hij had me niet verwacht.'
Verstappen remde Piastri er vervolgens uit en zat er ook al lang en breed naast, waardoor hij nergens meer naartoe kon. 'Dan kun je ook niet meer reageren, want ik heb al dat momentum', vervolgt de Nederlander. Na de inhaalactie was er voor Verstappen geen wolkje aan de lucht. Het is volgens hem de vraag of we nog meer van dit soort races gaan zien. In Monaco verwacht Verstappen het in ieder geval niet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lang seizoen
'Het is één wedstrijd', reageert Verstappen nuchter en realistisch als altijd. 'Ik denk dat we al genoeg moeilijke wedstrijden hebben gehad. Als we dichtbij zitten, is er natuurlijk een kans, maar als je het gemiddelde pakt van Miami en van Imola, dan zitten we er nog steeds niet bij', lacht hij. 'Het is nog een lang seizoen waarin er nog veel goed moet gaan voor ons.' Vanuit Red Bull waren er in ieder geval positieve geluiden over de auto.
Verstappen verklaart dat dat ook deels door de set-up kwam. 'De updates hebben gewoon hun werk gedaan. Ik denk wel dat we een grote stap hebben gemaakt met de set-up. Toen de updates op de auto kwamen, zag het er heel anders uit. Ik denk dat er qua rondetijd niet zo heel veel veranderde.' Toch wist Red Bull een enorme stap te zetten van vrijdag op zaterdag.
'Het is gewoon de filosofie van wat wij denken dat werkt op de auto', legt Verstappen uit. 'We hadden de motor in ieder geval vol openstaan op vrijdag, dus dat was het in ieder geval niet', zegt hij over het feit dat Red Bull op vrijdagen vaak nog niet op volle kracht rijdt. Vermoedelijk kan er pas na de triple header een goede analyse worden gemaakt of de updates daadwerkelijk veel zoden aan de dijk hebben gezet.
Extra casino-effect?
Monaco is niet de favoriete race van de Red Bull-bolide, maar ook niet van Verstappen zelf. Vorig jaar vond hij het een snooze fest en 'had hij zijn kussen mee moeten nemen'. Dit jaar zijn er extra kansen op spektakel omdat een tweestopper verplicht is. 'Het kan beide kanten opvallen. Het kan niks uitmaken, maar het kan ook echt chaotisch worden met safetycars. Het geeft in ieder geval iets meer mogelijkheden', denkt Verstappen.
'Bij een stop probeer je die stop goed te plannen, en als die eenmaal goed gelukt is, dan rijd je de race heel makkelijk uit. Nu met twee stops zit er toch iets meer achter. Als je een stop hebt gedaan, moet je toch nog opletten dat het met de andere stop goed gaat', klinkt hij verrassend positief. Vorig jaar was hij kritischer op Monaco. 'Qua inhalen is er niet echt iets veranderd, maar misschien is er wat meer tactiek met de stop.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een van de journalisten schetst een scenario waarin Verstappen achteraan moet starten. Is het dan een optie om direct een pitstop te doen om de race daarna uit te rijden? 'Vorig jaar probeerden een paar mensen dat te doen, dus het kan wel. Toen was er natuurlijk direct een rode vlag. Je kan de race uitrijden, maar laten we hopen dat we niet laatste staan!' lacht Verstappen.
Hij verwacht wel dat een paar coureurs dat opnieuw gaan proberen dit jaar. 'Vooral als je niets te verliezen hebt, als je toch al buiten de punten rijdt. Waarom niet?' Twee keer stoppen brengt vanzelfsprekend een extra risico. 'Maar met één goede stop kan je ook vast komen te zitten achter een langzame auto, die kan makkelijk twintig, dertig seconden verliezen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties