Soms zou het prettig zijn om een vlieg op de muur te zijn bij Red Bull Racing, om alles te kunnen volgen wat zich achter de schermen afspeelt. Dan zouden we ook kunnen zien welke geniale beslissingen Max Verstappen precies neemt. Om een recordtijd als die van zaterdag neer te zetten, zijn namelijk de juiste keuzes cruciaal. Waarschijnlijk kon zo’n snelle tijd alleen gerealiseerd worden met de huidige generatie Formule 1-auto’s.
Verstappen toonde zich het hele weekend relatief tevreden over de RB21. Tijdens de FIA-persconferentie ging hij wat dieper in op het functioneren van zijn auto in Monza. 'Ik denk niet dat de auto hier ooit perfect zal zijn, door het gevoel van lage downforce. Ik kon wel de bochten aanvallen en had op momenten de rotatie die ik nodig had. Dat is wat je wilt.' De belangrijkste wensen van Verstappen met betrekking tot de afstelling werden dus ingewilligd.
Verstappen is zich bewust van alle factoren
Had hij na Q2 al kunnen vermoeden dat hij zou eindigen met een tijd van 1:18,792? 'Ik had niet het gevoel dat ik zoveel vooruitgang boekte tussen Q1 en Q2. In Q3 is er iets meer toewijding, maar het hangt ook af van of je wat tow krijgt of niet', kent hij de belangrijke factoren. 'Soms heb je gewoon geluk. Het was dus moeilijk te zeggen of zo’n tijd erin zat, maar het bleek in elk geval goed genoeg.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen wijst ook op het asfalt als bepalende factor voor de rondetijden. Mogelijk zijn zulke records alleen haalbaar met deze generatie auto’s, waar de coureurs binnenkort afscheid van moeten nemen. 'Het zijn behoorlijk goede auto’s bij hoge snelheid. Ze zijn snel op de rechte stukken. Bij lage snelheid zijn ze wel iets minder goed dan de vorige generatie. Op sommige circuits kun je nu echt voor records gaan. Het zijn fijne auto’s geweest om mee te rijden.'
Verstappen verklapt geen details
Een andere sleutel tot succes ligt in de afstelling, en inmiddels weten we dat Verstappen hierin zelf de knoop heeft doorgehakt. De media willen uiteraard precies weten welke aanpassingen zijn doorgevoerd, maar Verstappen houdt die informatie liever voor zich. 'Ik ga niet zeggen wat ik gedaan heb aan de auto, maar het gaf me een beter gevoel, een beetje een betere balans. Laten we het zo zeggen. Dat is wat de meeste coureurs doen: tijdens het weekend probeer je de afstelling wat te verfijnen. Het gaat om kleine dingen.'
Toch verwacht Verstappen meer tegenstand tijdens de race. In termen van race pace heeft Red Bull nog regelmatig het onderspit moeten delven. Volgens Verstappen moet het team vooral begrijpen waarom de kwalificatiesnelheid niet altijd wordt omgezet in een sterke race. In Zandvoort had ik een behoorlijk goed gevoel, maar in de race was het ineens een stuk minder.'
Lees ook
Verstappen grijpt bijzonder record in de Formule 1: 'Interesseert me totaal niet'
Windsor legt uit hoe Verstappen het verschil maakt: 'Red Bull ging nog een stap verder'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties