Max Verstappen heeft twee nieuwe records te pakken, maar de Limburger is daar zelf niet in geïnteresseerd. Verstappen is maar met één ding bezig: de race winnen. Verstappen legt uit dat hij de limieten daarbij veel verder moet opzoeken dan in recordjaar 2023, toen hij regelmatig naast de eerste startplek greep en de orde in de race kon herstellen.
Verstappen greep in Monza twee records. Ten eerste is hij met zijn 45e poleposition de Red Bull Racing-coureur met de meeste polepositions. De wereldkampioen heeft nu alle belangrijke records bij Red Bull te pakken: de meeste Grands Prix, de meeste zeges, de meeste polepositions, de meeste podiumplekken, de meeste snelste ronden, de meeste ronden aan de leiding gereden, en de meeste Grand Slams.
Record niet interessant
Daarnaast reed Verstappen de snelste ronde in de geschiedenis van de sport, met een gemiddelde van 264,4 kilometer per uur. 'Het is ook nieuw asfalt, en de kerbstones zijn aangepast. Als je die 2020-auto (van Mercedes, red.) nu op de baan zet, ga je nog harder. Dat soort dingen interesseert me ook totaal niet. Ik was er ook totaal niet mee bezig. Ik wist dit niet eens', zegt de Nederlander over dit bijzondere record, dat hij van Lewis Hamilton overneemt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen moet nu zorgen dat die eerste startplek ook punten oplevert. Zijn goede topsnelheid is daarbij een voordeel. 'Dit helpt een heel klein beetje, maar uiteindelijk moet je ook snel door de bochten gaan. Daar is McLaren altijd heel goed in geweest. Ze zijn altijd beter met de banden dan iedereen. Dat is natuurlijk nog steeds een voordeel dat ze hebben. Ik hoop alleen dat het bij ons ook wat beter gaat nu het wat beter aanvoelt, en dat ik dan een kans heb om mee te gaan met hen.'
Andere benadering dan in 2023
Red Bull liet in recordjaar 2023 de concurrentie nog wel eens winnen in de kwalificaties, maar in de Grands Prix was Verstappen bijna onverslaanbaar. Nu ligt de focus meer op het pakken van polepositions. 'In de situatie waar we nu in zitten absoluut, ook omdat McLaren altijd heel sterk is in de race. Hopelijk kunnen we meegaan, maar dat is moeilijk te zeggen. Heel vaak denk je op vrijdag dat je erbij zit en word je op zondag helemaal aan gort gereden', zo weet Verstappen dat hij alleen kans maakt vanaf de eerste plek.
'In 2023 had je soms minder nodig om hard te gaan, omdat je al een goede voorsprong had', zo legt Verstappen uit dat hij de limiet nu verder op moet zoeken. 'In sommige wedstrijden durfden we dan ook het risico niet te nemen om een bepaalde afslag te nemen met de afstelling. Nu moet dat gewoon. Ik denk dat we de auto nu wel beter begrijpen', zo wijst hij op een doorbraak na Zandvoort.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat leverde een van de beste vrijdagen van het seizoen op. 'Dat is wel een tijdje geleden ja. We hebben echt kleine dingetjes aangepast gedurende het weekend. Dat is echt al lang geleden.' Toch waarschuwt Verstappen dat de vormdip van Red Bull niet volledig opgelost is. 'In langzame bochten en op stratencircuits met hobbels zijn we gewoon niet goed. Dat zal altijd nog wel een probleem zijn. Als we dit vast kunnen houden, zou dat wel veel helpen op vrijdagen.'
Logica bij Ferrari
Tot slot reageerde Verstappen op het resultaat van Ferrari. Charles Leclerc en Lewis Hamilton zetten de vierde en vijfde tijden neer. 'Ze stonden maar één of twee tienden erachter. Het zat heel dicht bij elkaar. Niemand heeft een andere een tow gegeven. Lewis wil ook een goede kwalificatie rijden, anders sta je nog verder naar achteren', zo begrijpt hij wel dat Hamilton zich ondanks zijn gridstraf niet wilde opofferen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties