Red Bull Racing doet het dit jaar wat beter in Monaco dan vorig jaar, maar Max Verstappen kwam uiteindelijk toch niet verder dan een vijfde tijd. De wereldkampioen moest genoegen nemen met een plekje achter de coureurs van McLaren en Ferrari. Verstappen geeft aan dat hij niet kon compenseren voor het zwakke punt van de RB21. Enigszins nors geeft hij aan dat hij Monaco vooral wil afvinken.
Verstappen kwam in de vrije trainingen nog best redelijk voor de dag. In de kwalificatie wisten Ferrari en vooral McLaren nog een stap te zetten, terwijl Verstappen daar niet meer in slaagde. 'We verliezen vooral in de middensector heel veel tijd', zo legt de Red Bull-coureur de vinger op de zere plek in gesprek met Viaplay. Verstappen kwam in de ronde van zeventig seconden uiteindelijk meer dan zeven tienden tekort.
Gebrek aan mechanische grip
Red Bull heeft het lastig in de langzame bochten, en Verstappen vindt de vijfde plek dan ook een logisch resultaat. 'We hebben gewoon de mechanische grip niet in de langzame bochten. Dat is wel iets, wat al langer een probleem is. Dat zie je op meerdere circuits terug, alleen hier heb je nóg langzamere bochten. In de tweede sector heb je ook nog bochten die aan de binnenkant wegvallen, en waar je kerbstones moet pakken. Daar gaat onze auto niet heel fijn overheen.'
Verstappen en de RB21 blinken vooral in de snelle bochten uit. De Red Bull zit aerodynamisch gezien goed in elkaar, maar daar had Verstappen weinig aan in Monaco. Chiel van Koldenhoven stelt dat Verstappen in de openingssector mogelijk nog wat kon compenseren voor de zwakke middensector. 'Dat valt niet te compenseren', reageert de Limburger. 'Het is gewoon lastig, maar zodra we aan de kwalificatie begonnen, zag je dat we niet vooraan meededen. Dan is die vijfde plek gewoon normaal.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik zat op de limiet, maar het was gewoon niet goed genoeg', geeft Verstappen aan, die niet denkt dat er veel meer mogelijk was geweest. De wereldkampioen had het geluk dat er meer dan een halve seconde tussen Hamilton en de rest van het veld zat, zodat Verstappen die vijfde plek ondanks een grote achterstand kon innemen. Daarbij viel Williams tegen en was Mercedes al uitgeschakeld.
Verstappen klaagde vooral over de langzame bochten voor de tunnel. 'Ik had gewoon niet genoeg grip. Op zich voelde het redelijk oké aan, maar in die middensector heb je die kerbstones, en in bocht 5 valt de baan aan de binnenkant weg', zegt Verstappen over Mirabeau, de bocht waar hij vrijdag nog rechtdoor schoot. 'Je voelt dat het daar niet lekker loopt. Je hoeft me niet te vertellen dat ik in sector 2 zoveel tijd verlies, want dat voel ik zelf al aan', geeft de wereldkampioen nors aan.
Strategie van McLaren
In de afgelopen raceweekenden viel Verstappen nog wel eens op met een afwijkende strategie in de kwalificatie, maar dit weekend week McLaren juist af van de normale strategie. Het Britse team sloot Q3 af met twee snelle ronden. 'Nee', zo geeft Verstappen aan dat het voor hem niet mogelijk was om twee snelle ronden te rijden. 'Ik heb dat in Q1 geprobeerd, en dat was echt niet goed. Na één ronde waren mijn banden al te warm, dus dit was echt geen optie voor mij.'
Verstappen heeft ook nog geen zin om nu al over de Grand Prix na te denken. 'Ik denk daar niet zoveel over na. Het kan positief of negatief uitvallen met die twee pitstops. Uiteindelijk zijn er 24 wedstrijden, dus deze moeten we op een gegeven moment gewoon afvinken.' Daarbij is het fijn als de schade beperkt wordt. Op basis van de kwalificatie kan Lando Norris flink uitlopen, maar Oscar Piastri staat niet ver voor Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties