Aan de daguitslag viel het niet te ontdekken, maar verder heeft Max Verstappen een positieve dag achter de rug. De wereldkampioen sprak dan ook zijn vertrouwen uit voor de rest van het weekend. Dat vertrouwen valt op basis van de data te verklaren, maar ook technisch analist Sam Collins had het vizier op scherp staan en vestigde zijn aandacht op de RB21.
Verstappen sloot de dag als tiende af, maar de Limburger heeft dit seizoen nog niet eerder zoveel vertrouwen uitgesproken als in Monaco. Sterker nog, Verstappen noemde zelf niet alleen het woord 'zelfvertrouwen', maar had het zelfs over 'veel zelfvertrouwen'. De woorden van Verstappen zijn vaak een belangrijke indicatie voor zijn ware kansen, waarbij de Red Bull Racing-coureur dit jaar de neiging heeft om zelfs beter te presteren dan hij zelf voor mogelijk houdt.
Palmer verwacht meer van Verstappen
Commentator Jolyon Palmer merkte tijdens de tweede vrije training ook al op dat Verstappen er vermoedelijk veel beter voorstaat dan de uitslag doet vermoeden. 'Ik wil niet respectloos zijn naar Yuki Tsunoda, maar dat hij de rondetijd van Max evenaart, bewijst voor mij dat er nog meer in het vat zit voor Verstappen. Yuki is in de kwalificaties gewoon nog niet in de buurt geweest van Max.'
Tsunoda staat inmiddels met 5-0 achter in het kwalificatieduel tegen Verstappen. Het onderlinge verschil bedraagt vaak zeven tienden tot een volle seconde. 'Het is veel beter voor Yuki dat hij nu in de top tien staat, maar ik denk wel dat Max meer achter de hand heeft.' Verstappen sloot de sessie als tiende af, met zeven tienden achterstand op Leclerc. Wat precies haalbaar is voor Verstappen, blijft giswerk, maar in de racesimulatie was ook alleen Charles Leclerc sneller. Verstappen was zelf sneller dan Lando Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Technisch snufje van Red Bull?
Later meldde ook Sam Collins, de technische analist van F1TV, zich in de uitzending. 'Ik heb iets interessants ontdekt op de auto van Verstappen', roept de Brit enthousiast uit. 'Je kunt op de beelden zien welke specificatie van de brake duct Verstappen gebruikte in de vrije trainingen. Die brake duct is behoorlijk groot en heeft extra elementen in het midden. Daarnaast zijn onderin ook extra onderdeeltjes te zien.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Red Bull meldde voor het weekend dat men de brake ducts veranderd heeft in Monaco voor de betrouwbaarheid. Collins gelooft daar echter niks van. 'Als je dit vergelijkt met de remmen van vorig jaar in Monaco, zag dat heel anders uit. De voorremmen werden veel minder gekoeld. Als je dat vergelijkt met de beelden van dit jaar, zie je dat dit gedeelte veel groter is opgezet. Het is echt een totaal andere vorm. Het is totaal herzien, en het is ook gewoon een onderdeel, dat vreemd uitziet.'
Het geheim van de RB21 zit echter niet in de voorkant van de front brake duct, die op bovenstaande foto te zien is, maar aan de achterkant. Achter de wishbones is een flinke uitstulping te zien in de brake duct, terwijl juist de voorkant van de brake duct belangrijk is voor de koeling. 'Ik weet niet precies wat Red Bull ontdekt heeft vergeleken met andere teams, maar als je ziet hoeveel complexer dit onderdeel is, is dat echt een flinke afwijking van wat ze eerder deden. Ze hebben het ontwerp rondom de voorremmen enorm veranderd. Er is daar iets anders gaande', weet Collins zeker. Hij ziet geen andere reden waarom Red Bull anders zo zou afwijken van haar eigen ontwerp.
Reactie op de FIA?
De brake ducts vormen dit jaar een zeer belangrijk onderdeel in de strijd tussen de teams. De teams gebruiken steeds vaker handige ontwerpen om de temperatuur van de remmen en de banden los van elkaar te bepalen. 'Red Bull doet iets interessants met hun voorremmen. Dit is namelijk hetzelfde circuit met dezelfde coureur en hetzelfde autoconcept als vorig jaar. Waarom zijn de voorremmen dan toch zoveel groter? Ze hebben iets gevonden in de windtunnel', weet Collins. 'Dit heeft niet alleen te maken met het koelen van de remmen. Ik heb alleen nog niet uitgevogeld wat ze precies uitvoeren', aldus Collins, die verder op onderzoek uitgaat.
Deze update aan de RB21 komt ruim een week nadat de FIA via technical directives aangaf wat wel en niet toegestaan is in het bodywork rondom de wielen, om de banden daarmee te koelen. De kans dat dit te maken heeft met de technical directive is levensgroot, aangezien de FIA juist haar communicatie met Red Bull Racing met de andere teams deelde. Red Bull had als reactie op het werk van McLaren navraag gedaan bij de FIA naar wat binnen de limieten van het reglement valt, en lijkt nu dus met haar eigen antwoord te komen. Dit kan mogelijk ook het vertrouwen van Verstappen verklaren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties