Helmut Marko hoopte na de eerste vrije trainingen nog de strijd met McLaren aan te kunnen gaan in de kwalificatie in Monaco, maar Max Verstappen kwam uiteindelijk meer dan zeven tienden tekort op poleposition. De teamadviseur van Red Bull Racing legt uit waar het aan schortte, en gaat verder in op het nadeel voor Yuki Tsunoda, die Red Bull grotere kopzorgen heeft gegeven.
McLaren en Ferrari streden in Monaco uiteindelijk voor de poleposition. Oscar Piastri, Charles Leclerc, en Lando Norris zochten de limieten in Q3 op, waarbij Norris als eerste coureur ooit onder de 1:10 dook in het prinsdom. Op flinke achterstand van de drie snelste mannen eindigde Verstappen in niemandsland op de vijfde stek. De Limburger mag nog wel hopen op een plekje winst op de startopstelling, aangezien Lewis Hamilton zich moet melden vanwege het ophouden van de Limburger.
Marko zoekt naar verklaringen
Helmut Marko verscheen na afloop van de kwalificatie voor de microfoon van de Duitse tak van Sky Sports F1, waar hij moeite had om de achterstand van Verstappen uit te leggen. 'We weten het zelf ook niet precies', geeft Marko toe. Verstappen benadrukte zelf dat Red Bull vooral een tekort had aan mechanische grip. Eerder in het weekend was Verstappen wel duidelijk competitiever. De Nederlander deed het in de laatste vrije training vooral op mediumbanden goed.
'We hadden gewoon niet genoeg grip op de bepalende momenten. De auto begon steeds meer te glijden, met name in de laatste sector', weet Marko. 'Na de laatste vrije training hoopten we eigenlijk op een startplek op de eerste startrij, of anders op de derde plek. Het gat is echter overduidelijk', beseft de ontdekker van veel Red Bull-talenten. Verstappen eindigde zelfs drie tienden achter nummer 4 Hamilton en ruim een halve seconde achter nummer 3 Oscar Piastri. 'We hadden die tijden niet kunnen neerzetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda met groot nadeel
Yuki Tsunoda was wederom bijna een seconde trager dan Verstappen, en was in Q2 een van de drie afvallers, nadat de Mercedes-coureurs eerder in de sessie al geen tijd wisten neer te zetten. Marko bevestigt dat de teamgenoot van Verstappen niet met de nieuwste upgrades van Red Bull reed. 'De updates, die we in Imola hadden, waren voor beide auto's. Met zijn crash heeft hij duidelijk veel nieuwe onderdelen vernield.' De Oostenrijker benadrukt ook dat Red Bull door die zware klapper krap in de reserveonderdelen zit. Red Bull leed een kleine twee miljoen euro schade vanwege de crash van de Japanner.
Het gevolg is dus dat Tsunoda de rest van de triple header zonder de upgrades rijdt. 'We moeten hem terugbrengen naar de oude configuratie. Max heeft de prioriteit, maar in deze korte periode kun je de productie ook simpelweg niet voldoende opvoeren om te zorgen dat je genoeg onderdelen hebt voor beide auto's.' Marko spreekt dus tegen dat Tsunoda niet over de nieuwe onderdelen beschikt omdat hij als tweede viool achter Verstappen fungeert. Tsunoda start in Monaco als twaalfde.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties