Max Verstappen hoopte na de vrijdag op meer dan een derde startrij, maar in de kwalificatie bleken McLaren en Ferrari toch een maatje te groot te zijn. Verstappen wist zijn voordeel in de eerste sector niet vast te houden, en zag de achterstand in de rest van de ronde groeien. Toch lonkt een plekje winst voor Verstappen.
Verstappen beklaagde zich na de eerste vrije trainingen al over het verkeer. 'Ik had twee close calls, waarbij het echt bijna misging', vertelde Verstappen bij Viaplay. De Nederlander verwees dan met name naar rookies Gabriel Bortoleto en Franco Colapinto. 'Dat is ook wel typisch Monaco, maar het is niet altijd even fijn als dat je overkomt.'
Krijgt Hamilton straf?
Op vrijdag liet een boze Verstappen nog weten dat deze momenten 'onacceptabel' waren, al voegde hij toe dat hij wist dat het slechts vrije trainingen waren. In de kwalificatie neemt de wedstrijdleiding de verschillende incidenten echter een stuk serieuzer. Lance Stroll was in Q1 de eerste coureur die zich moest melden bij de wedstrijdleiding vanwege het ophouden van Pierre Gasly. Niet veel later werd ook Lewis Hamilton op het strafmatje geroepen, vanwege het in de weg rijden bij Verstappen.
Een eventuele straf voor Stroll zal niet veel gevolgen hebben. De Canadese coureur klokte de voorlaatste tijd en heeft al een gridstraf van één plek. Hamilton deed het echter een stuk beter met een vierde tijd. De Ferrari-coureur staat één plekje voor Verstappen, die dus juist het slachtoffer was van het incident. De kans is dan ook groot dat Verstappen weinig moeite zal doen om zijn collega te sparen bij de wedstrijdleiding.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Als Verstappen opschuift tot de vierde plek, staat hij meteen achter kampioenschapsleider Oscar Piastri. In de race moeten de coureurs daarnaast nog twee pitstops maken, wat voor een strategisch schouwspel zorgt. Verstappen heeft het nadeel dat Yuki Tsunoda niet vooraan meedoet, maar dit kan ook een voordeel zijn. Coureurs loeren namelijk op pitstops bij de Safety Car, maar dan heeft Piastri ook het risico dat hij op Norris moet wachten.
Hamilton moet zich om 17:55 uur bij de wedstrijdleiding melden. De Brit reed aan het einde van Q1 al in de weg bij Verstappen, in bocht 3. Hamilton crashte zelf eerder op de dag nog in die bocht, waarbij hij ook enigszins last had van verkeer. Meer nieuws over een eventuele gridstraf voor Hamilton volgt later op de avond.
Norris en Verstappen blij als het klaar is
Polesitter Lando Norris liet eerder al weten dat het weekend in Monaco nooit fijn is, en dat hij blij is als het weer voorbij is. 'Ik snap wel wat hij zegt', geeft Verstappen in gesprek met Viaplay aan. 'Het is nooit echt relaxed om hier te rijden. Je moet ook zoveel ronden rijden, want de baan wordt steeds beter. Je gaat steeds verder op de limiet. Op andere circuits hoef je maar één of twee ronden op een set banden te rijden, en dan ga je weer wat veranderen. Hier is het eigenlijk nooit relaxed, dat klopt. Dat is wel zo, ja.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties