Doornbos zag Verstappen risico nemen: 'Hij jankt er even een seconde vanaf, ongelofelijk' Opinie
Opinie

Doornbos zag Verstappen risico nemen: 'Hij jankt er even een seconde vanaf, ongelofelijk'

Doornbos zag Verstappen risico nemen: 'Hij jankt er even een seconde vanaf, ongelofelijk'

Robert Doornbos zag dat Max Verstappen risico nam met zijn laatste pitstop tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Red Bull leek daar geen trek in te hebben, maar Verstappen kreeg toch zijn zin om zo de snelste raceronde te halen. Volgens Doornbos laat dat zien wat voor uitzonderlijke coureur Verstappen is en hij haalt dan ook de dominantie van Lewis Hamilton en Michael Schumacher erbij.

'De dominantie van die twee coureurs was extreem, maar ik kan mij niet herinneren dat je met zoveel commitment je engineer tegenspreekt die vraagt om je banden te koelen, waarop je zegt dat je graag een pitstop wil maken', begint Doornbos zijn analyse bij Ziggo Sport. 'Hij weet ook exact dat hij 24 seconden voorsprong heeft. En dan weer een pitstop van 2,3 seconden. Ik heb alleen maar pitstops gezien van 2,3 seconden, 2,4 seconden en 2,3 seconden.'

Doornbos: 'Dat vind ik topsport'

Volgens Doornbos zijn de pitstops van Red Bull 'ongekend knap'. 'Het is ook een manier om de druk op te bouwen en om het te kunnen doen. Dat is wat mij opvalt bij deze organisatie. Christian Horner is uiteindelijk verantwoordelijk voor 1700 man, maar bij een pitstop heb je de mannen van Red Bull die moeten presteren onder druk. Dat ze dat gewoon uit zichzelf zo goed kunnen doen: dus zitpositie, je krijgt de call, helm gaat op, je bent er en je flikt het. Dat vind ik topsport.'

'Ik denk dat ze de poppetjes in de organisatie hebben gevonden die het zelf ook willen doen', gaat Doornbos verder. 'Als ik vorig jaar bij Zandvoort twee uur voor de race door de pitbox rondliep, dan zie je dat ze bij Mercedes en Ferrari niks doen en bij Red Bull gewoon pitstops staan te oefenen. Niet omdat Horner of Jonathan Wheatley daar staat met een zweep, maar die gasten willen zelf gewoon de beste zijn.'

Verstappen nam risico met laatste pitstop

Met de laatste pitstop nam Verstappen enigszins risico met een marge van twee seconden, zag Doornbos. 'Maar uit zelfvertrouwen denk je dat dit kan, want ze deden de hele tijd al een 2,3 seconden pitstop en 2,4 seconden pitstop. Ze gaan dan niet een 4,8 seconden pitstop doen, dus dan doe je een 2,5 seconden en dan ben je veilig. Dan kom je uit de pits en heb je toch een beetje koude banden.'

Die koude banden moest Verstappen opwarmen op het rechte stuk. 'Terwijl die Leclerc zeventig ronden lang aan het stuur heeft gehangen om bij te komen en vervolgens sprint Verstappen nog weg ook', zag Doornbos, die daarmee de dominantie van Verstappen nog maar eens wil benadrukken. 'Hij wist dan ook de snelste tijd te pakken met een 1:07 in plaats van een 1:08. Hij jankt er even een seconde vanaf, ongelofelijk', besluit Doornbos.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws