Het Formule 1-seizoen strekt zich uit over meerdere maanden en omvat races op verschillende continenten. Nu is er een zomerbreak van ongeveer vier weken, waarna de kalender wordt hervat. Het leven binnen een F1-team vereist continu aanpassingsvermogen, omdat deze medewerkers langere periodes weg van huis doorbrengen. Robert Doornbos gaf zijn kijk op de break in de Pit Talk Podcast.
Het leven in de Formule 1 is zowel droom als offer, zegt oud-Minardi-coureur en F1-analist Doornbos in de Pit Talk Podcast. 'Voor coureurs zoals Max Verstappen betekent het raceseizoen wekenlange intensieve inzet, met nauwelijks rust tussen de races. Alleen tijdens de vier weken durende zomervakantie is er echt gelegenheid om op te laden.' Niet alleen de coureurs ervaren deze druk. Ook monteurs, engineers en marketingmedewerkers reizen maandenlang rond en missen vaak hun familie. Volgens Doornbos is het essentieel dat zij in de zomer even tot rust komen, zodat het tweede deel van het seizoen optimaal kan worden hervat.
Verstappen vloog na een teleurstellend Grand Prix-weekend in Hongarije direct naar zijn vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk. Doornbos vindt dat niet gek: 'Iedereen gaat een beetje relaxen tijdens de zomervakantie.' Sommigen gaan met een goed gevoel, zoals de medewerkers van Aston Martin, die van een rampweekend op Spa-Francorchamps kwamen en nu twee auto’s in de punten hadden. Volgens de analist is dat een zeer belangrijk 'mindset-moment': 'Dat laatste moment van een periode is belangrijk voor het tweede deel van het seizoen.'
De zomerperiode wordt volgens Doornbos niet alleen gebruikt om fysiek te herstellen, maar ook mentaal en met een overwinning of een goed resultaat is dat net wat makkelijker. Volgens de analist kan de ontspanning soms zeer luxueus zijn. Hij haalt voormalig Red Bull Racing-coureur Sebastian Vettel aan: 'Hij charterde in de zomer een jacht via een vriend van mij. De boot moest genoeg extra speelgoed en brandstof hebben om hem plezier te geven tijdens de vakantie. Het laat zien dat herstel voor coureurs soms meer omvat dan alleen rusten', grapt de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leven en offers van F1-teamleden
Werken in de Formule 1 gaat verder dan de coureur alleen. Het team achter de schermen leidt een intensief leven vol offers. Doornbos legt uit: 'Dat is meer een HR-component van werken in een Formule 1-team. Maar deze banen zijn net zo goed een droom geweest van iemand als coureur zijn. Sommigen van deze jongens en meisjes reizen het hele jaar met een F1-team en missen hun familie drie tot vier weken achter elkaar. Het is voor hen ook een droom die uitkomt.'
De inzet van teamleden wordt volgens de oud-coureur vaak onderschat. 'Vergeet niet dat het voor een coureur een droom is om F1-coureur te worden, maar voor een monteur, engineer of marketingmedewerker is het ook een droom om in de F1-omgeving te werken.' Teams als Red Bull en Mercedes doen volgens Doornbos hun best om ervoor te zorgen dat deze medewerkers voldoende rust krijgen. 'Een vakantie van twee weken is bijvoorbeeld verplicht.'
De coureurs en het hele team moeten volgens Doornbos een balans vinden tussen passie, prestatie en herstel. 'Vakantie is geen luxe, maar een noodzaak, zowel voor de coureurs als de duizenden medewerkers die achter de schermen alles mogelijk maken.' Zo wordt duidelijk dat Doornbos vindt dat succes in de Formule 1 niet alleen draait om snelheid op de baan, maar er ook om hoe goed een team kan zorgen voor zijn mensen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties