Voor Red Bull Racing en Max Verstappen was het weekend in Hongarije eentje om te vergeten. Volgens topadviseur Helmut Marko was het een momentopname, omdat het niet op alle banen zo slecht zal gaan als op de Hungaroring. Ook hebben ze gevonden waarom de bolide zo slecht op de banden is. Robert Doornbos twijfelt daaraan en vond het een zwaar, pijnlijk weekend.
'Ik denk dat hij alweer op zijn boot zit ergens in Frankrijk of Italië en de Formule 1 even laat voor wat het is', zegt Doornbos met een lach. Verstappen vond het helemaal niet erg dat de zomerstop na de race in Boedapest officieel aanbrak en hoeft zich pas eind augustus weer met Formule 1 bezig te houden. 'Je hoorde het op de boordradio dat hij er klaar mee was', gaat de voormalig Red Bull-coureur verder in De Stamtafel van Ziggo Sport.
'Het woord 'pijnlijk' was denk ik wel duidelijk. Daarom was zijn ingenieur ook even stil op de boordradio', wijst Doornbos naar de stilte van Gianpiero Lambiase na afloop. 'Wat moet je nog zeggen? Dit is Max onwaardig', vervolgt de oud-coureur. 'Hij ging zelfs bijna overdriven. Daarmee doel ik op die actie met Lewis Hamilton. Hij neemt onwijs veel risico, puur omdat hij denkt: ja, dan maar gewoon op de limiet racen met wat ik heb, maar er zat natuurlijk nul snelheid in.'
Lees ook
De race van Verstappen | Mekies voelde zich verplicht om excuses aan te bieden: 'Sorry, Max'
Normaal gesproken maakt Red Bull gedurende het weekend wel een stap, maar die stap bleef uit. 'Het is best zorgwekkend als je drie volle uren kan trainen, want het was geen sprintweekend, en je kan in die drie uur tijd geen balans vinden. In de kwalificatie lukte het ook niet, en in de race ook niet', peinst Doornbos. 'Dan is het niet eventjes een momentopname, zoals Helmut Marko zei. Bij hem is het glas altijd halfvol.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zandvoort kan lastig worden
In Hongarije zat het probleem vooral in de krappe, langzame bochten. Als je daar een probleem in één bocht hebt, heb je een probleem in alle bochten. 'Op dit type circuit, waar ze het over het algemeen altijd wel goed deden de afgelopen jaren, is dat een pijnlijke constatering', zegt Doornbos. Verstappen had zelf al gezegd dat hij in de tweede helft van het seizoen niet verwacht nog een keer een race te winnen, al helemaal niet als de auto zo grillig blijft.
Doornbos vergelijkt Hongarije met Monaco, dus snapt dat het scenario er voor Red Bull nooit positief uit had kunnen zien afgelopen weekend. Olav Mol ziet de Hungaroring op een ander circuit lijken. 'Ik vind trouwens, Robert, en dat is niet om de mensen die naar Zandvoort komen misschien ongelukkig te maken, maar: ik vind Zandvoort erg op Hongarije lijken', zegt de commentator. 'Je hebt één bocht, einde rechte stuk, waar je redelijk in kan halen.'
De voormalig Red Bull-coureur bekijkt het toch anders en heeft beter nieuws voor de Red Bull-fans. 'Ik bekijk het positief en vergelijk Zandvoort met Suzuka, waar Verstappen won dit jaar', zegt hij. 'Zandvoort is old school, met echt wel snelle bochten. Als je een foutje maakt, dan word je echt wel afgestraft. Uiteindelijk kan een rijder in lastige omstandigheden nog wel een verschil maken. In Zandvoort kan het regenen, maar kan de zon ook schijnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geen goed gevoel
Voor Red Bull was het weekend in Hongarije hoe dan ook geen lekkere manier om de eerste helft af te sluiten. 'Zo ga je niet met een goed gevoel de zomerstop in', vult Doornbos aan. 'Er zijn meer teams die best depressief de zomerstop ingaan.' Hij wijst naar Ferrari, die in Hongarije de zege verloor. 'Dat is ook best wel schokkend, hè, dat Ferrari nog steeds niet weet waarom ze wel of niet kunnen pieken. Is het een chassisprobleem? Is het de rijhoogte? Cheaten ze met de bandenspanning?'
Er gaan veel verhalen rond, maar Charles Leclerc legde uit dat het een chassisprobleem was. 'Aston Martin daarentegen zal fluitend de zomerstop ingaan', lacht Doornbos. 'Het team is 27 keer meer waard geworden in de afgelopen acht jaar. Lawrence Stroll heeft net weer een belang verkocht aan Aston Martin, de fabrikant. Uiteindelijk ook nog twee auto's dik in de punten terwijl ze vorig weekend nog aan het huilen waren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties