max-verstappen-red-bull-racing-lando-norris-oscar-piastri-mclaren-gp-italie-2025-zondag-podium-monza-3 Opinie
Opinie

McLaren heeft zich enorm in de nesten gewerkt: 'Waar trek je nu de grens?'

max-verstappen-red-bull-racing-lando-norris-oscar-piastri-mclaren-gp-italie-2025-zondag-podium-monza-3

De teamorders die McLaren in Monza uitvaardigde aan Oscar Piastri hebben behoorlijk wat teweeggebracht in de F1-paddock. In de F1 Nation Podcast bespreken presentator Tom Clarkson en oud-coureur Jolyon Palmer voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan wat voor gevolgen dit kan hebben voor Britse renstal in de resterende races van 2025.

McLaren baarde anderhalve week geleden in Monza opzien met het dringende verzoek aan Piastri om zijn teamgenoot Lando Norris te laten passeren. De 25-jarige coureur uit Bristol kwam wegens een trage pitstop achter zijn teamgenoot terecht en McLaren achtte dit oneerlijk. Met tegenzin gaf Piastri gehoor aan het verzoek van zijn team, maar de renstal uit Woking zorgde met de ingreep voor flink wat ophef in de paddock.

Palmer blikt in de nieuwste editie van de F1 Nation Podcast samen met Clarkson nog een keer terug op de beslissing van McLaren. 'Ik was niet blij met het resultaat in Monza', begint de voormalig F1-coureur. 'In de eerste plaats had je al dat de coureur die tweede lag wegens een slechte pitstop derde zou worden. Dat was Lando, die ook in Zandvoort al pech had gehad. Die pitstop voelde dus als een klap, maar daarna volgde de grote beslissing om dat ongedaan te maken.'

Voor mij en DC (David Coulthard, red.) in het commentaarhokje voelde het op dat moment niet als de juiste beslissing van het team om zich te bemoeien met het resultaat van twee coureurs, die voor het kampioenschap strijden', gaat Palmer verder. 'En we hebben het in de afgelopen weken vaker over geluk gehad. Dat werkt twee kanten op. Het team heeft hiermee wel een lastig precedent geschapen', stelt Palmer.

Wat is eerlijk?

De situatie in Monza roept de vraag op waar McLaren de grens legt. 'Ik denk dat Oscar zich moet realiseren dat hij in Italië niet de beste McLaren-coureur was. Op basis van zijn prestaties verdiende hij het dus om achter Lando te eindigen. Maar dan komt het probleem. Oscar en zijn management zullen dan denken: wacht eens even, in Boedapest hadden wij tegenslag en kreeg Lando de betere strategie. Oscar was die dag de betere, maar Lando won', haalt Palmer een moment aan waarop McLaren besloot niet in te grijpen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-gp-hongarije-2025-zondag-oscar-piastri-7
In Hongarije greep McLaren niet in.

Clarkson is het eens met Palmer en stelt dat McLaren zich behoorlijk in de nesten heeft gewerkt. 'Ik denk dat dit gevolgen zal hebben. Ik ben van mening dat McLaren echt een probleem voor zichzelf heeft gecreëerd. Wie bepaalt wat eerlijk is? Als Lando in Bakoe een pitstop van 1,8 seconden heeft en die van Oscar duurt bijvoorbeeld 2,8 seconden. Is dat dan oneerlijk voor Oscar? Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar waar trek je de grens?', vraagt de presentator zich af.

'McLaren lijkt zo vastbesloten om zich niet te mengen in het gevecht, maar toch hebben ze het gedaan door Lando een paar extra punten te geven', neemt Palmer weer over. 'Ik vraag me af of ze dezelfde beslissing zouden hebben genomen als Zandvoort niet had plaatsgevonden. Als Lando niet was uitgevallen en niet zo veel punten had verloren, zouden ze dan ook zo hebben gehandeld?', vraagt Palmer zich af. 'Ik weet het niet zeker, maar je kan zeker een aantal momenten aanwijzen, waarop Oscar pech had en de posities niet terug werden gewisseld.

'Gulzigheid' nekt McLaren

McLaren heeft het zichzelf volgens Clarkson echt 'onnodig moeilijk' gemaakt. De behandeling van beide coureurs moet namelijk niet tot in de puntjes gelijk zijn. 'Ik denk dat je van een team mag verwachten dat ze beide coureurs dezelfde technische kansen geeft. Je geeft ze allebei dezelfde nieuwe onderdelen in hetzelfde Grand Prix-weekend. Maar voor de rest: ga ervoor!', vindt Clarkson dat strategieën en andere variabelen in een race daar niet onder vallen.

'En weet je, McLaren heeft zichzelf in de nesten gewerkt door inhalig te zijn met de strategie. Ze bleven wachten op een safetycar, maar dat bracht Charles Leclerc bijna binnen schootsafstand. Ze waren te gulzig. Als je zo'n enorme voorsprong hebt in het constructeurskampioenschap, dan denk ik dat je dat niet moet zijn', aldus Clarkson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws