max-verstappen-oscar-piastri-hongarije-zondag Opinie
Opinie

Stella ontvangt kritiek, kansen voor Verstappen: 'Het was paniekvoetbal'

max-verstappen-oscar-piastri-hongarije-zondag

Christijan Albers vindt het nog twee weken te vroeg om Max Verstappen definitief tot titelkandidaat te bombarderen. De wereldkampioen leek voor de zomerstop definitief af te haken, maar loopt nu weer hard in. Albers benadrukt dat Verstappen daarbij geholpen wordt door paniekvoetbal bij McLaren, en meent dat Verstappen meer chaos nodig heeft.

Sinds de zomerstop heeft Verstappen twee zeges en een tweede plek gepakt. Daarmee wist hij de achterstand op Lando Norris te halveren van 88 naar 44 punten. Oscar Piastri presteerde in Monza en Bakoe niet goed en zag Verstappen zo ook 35 punten naderen. De Red Bull Racing-coureur hield de deur na zijn meest recente overwinning op een kier als het over zijn titelkansen gaat.

McLaren helpt Verstappen in het zadel

Verstappen is the man of the moment, maar Albers geeft bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf aan dat het te vroeg is om van een driestrijd te spreken. 'Singapore komt eraan. Ik denk dat de McLarens daar ook weer heel hard gaan', voorspelt de oud-coureur. Norris domineerde in 2024 in Singapore, maar raakte wel de muren meerdere keren. Piastri heeft in het verleden niet goed gepresteerd in het Aziatische land.

Albers benadrukt wel dat de situatie heel snel kan veranderen. 'Je ziet wel dat je maar een beetje geluk nodig hebt. Je hebt een beetje chaos nodig, en dan presteert Verstappen weer. Hij is altijd constant. De McLaren-coureurs zijn dan toch aan het zoeken om constant te zijn. Het komt er toch vaak niet uit. Ze zijn heel slordig', zo lijkt Albers beide titelfavorieten niet erg kampioenswaardig te vinden.

McLaren mag zelf ook kritisch in de spiegel kijken. 'De pitstop was ook weer slecht', aldus Albers. Norris had in Zandvoort een technisch probleem en kreeg daarna twee keer achter elkaar een mislukte pitstop. 'Van Piastri wordt altijd gezegd dat hij heel koel en heel rustig is. Hij had wel een valse start, en daarna probeerde hij in de eerste ronde weer veel goed te maken, terwijl hij alle tijd in de wereld had. Hij had 31 punten voorsprong in het kampioenschap. Hij had alle tijd om de race naar zich toe te trekken en nog steeds punten te pakken. Het was weer paniekvoetbal.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-gp-azerbeidzjan-2025-zondag-3
McLaren maakt het leven van Norris onnodig lastig.

Stella krijgt kritiek

Albers vindt dan ook dat Stella zich de fouten in de uitvoering mag aanrekenen. 'Andrea Stella doet heel veel dingen goed, maar hij bouwt de auto niet', zo vindt de Eindhovenaar niet dat Stella hiervoor geprezen mag worden. 'De auto is mega-sterk, maar die wordt door anderen ontworpen. Qua strategie zijn ze gewoon echt niet sterk', stipt Albers aan, die ook toevoegt dat het rijdersmanagement niet goed is.

De basis voor een rampzalig weekend werd al in Q3 gelegd. 'De McLaren is over een race-afstand uitermate dominant, maar dan moeten ze wel de vrije lucht hebben. Dat zag je ook aan Lando Norris: als ze in het veld vastzitten, faalt hij en duurt het te lang. Liam Lawson heeft de helft van de race iedereen opgehouden.'

Red Bull staat voor laatste test

Albers legt uit dat Verstappen zijn kansen kan pakken op circuits waar inhalen niet zo makkelijk is. 'Als je naar Red Bull kijkt, hebben ze het over een ronde heel goed voor elkaar. Zij kunnen de nieuwe banden meteen laten werken. Die combinatie van Max en Red Bull zorgt ervoor dat ze het in de kwalificatie heel moeilijk kunnen maken voor de rest. Als je op sommige circuits niet vooraan rijdt, zie je bij Norris ook dat die pace er niet is.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-helmut-marko-yuki-tsunoda-oma-gp-azerbeidzjan-2025-zondag-4
Verstappen viert feest met oma Marianne en tante Gerda.

Singapore is een van die circuits, waar inhalen heel lastig is. Toch wordt juist dat weekend als een ultieme test gezien voor Red Bull. 'Red Bull is goed in snelle bochten en de lange rechte stukken, als je niet veel drag wil hebben. In Singapore wordt het weer een ander scenario. Daarna krijgt hij in Austin wel een circuit, waar hij ook goed kan presteren. Als Max in Singapore ook goed presteert, bevestigt dat wel dat ze echt een stap hebben gezet met de afstelling.'

In Singapore moeten de teams juist met veel downforce rijden, en dat is in het verleden een zwak punt geweest van de RB21. Daarnaast ligt de bandenslijtage hoger en zijn de temperaturen vaak torenhoog. De hobbels spelen Red Bull ook niet in de kaart, al leek men daar in Bakoe wel een oplossing voor gevonden te hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws