Max Verstappen zal in 2025 hoogstwaarschijnlijk geen wereldkampioen meer worden, waardoor de aandacht al grotendeels op de nieuwe reglementen in 2026 ligt. Er is nog veel onduidelijk over het nieuwe tijdperk van de Formule 1, en daarbij gaat het niet alleen over de krachtsverhoudingen, maar ook over het racen in het algemeen. De analisten van Ziggo Sport maken zich zorgen, en menen dat dit ook voor Verstappen geldt.
Verstappen won afgelopen weekend de Grand Prix van Italië, en had het in de dagen daarna druk. Zo haalde de Nederlander zijn A-licentie op de Nordschleife, maar hij ging van tevoren ook al naar Milton Keynes om de progressie van het 2026-project te bekijken. Renger van der Zande reageerde op dat bezoek. 'Ik denk dat hij zich zorgen maakt, en dat deed hij eerder ook al', meent Van der Zande in het Race Café van Ziggo Sport.
Zorgen over 2026
Van der Zande maakt niet duidelijk of hij het dan over de krachtsverhoudingen heeft, of over de regels zelf. 'Volgend jaar worden de regels heel raar. Ze hebben op het rechte stuk eigenlijk twee keer DRS, aan de voorkant en de achterkant', legt de ervaren IMSA-coureur uit. 'Verder haal je de helft van het vermogen uit de elektrische motor, en de helft uit de verbrandingsmotor.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De analist weet echter dat de batterij niet lang genoeg mee zal gaan. 'Dat betekent dat ze halverwege het rechte stuk van het gas moeten gaan. Als je dat doet, raak je ook die DRS kwijt, dus je remt dan heel erg af op het rechte stuk. Ze moeten dus allerlei rare dingen bedenken qua rijstijl. Het wordt echt chaos', voorspelt de 39-jarige. Het ingedrukt kunnen houden van het gaspedaal wordt dus cruciaal. Collega Rick Winkelman deelt die zorgen. 'Iedereen is een beetje bang voor het komende seizoen.'
Vier teams worden al afgestreept
Jack Plooij gaat wel specifiek in op de kansen van Red Bull. 'Ford, Audi, en Cadillac staan toch allemaal een beetje op achterstand', voorspelt Plooij. Red Bull Racing en Racing Bulls zullen met Red Bull Powertrains-Ford rijden, terwijl Sauber overgaat in Audi. Cadillac start met Ferrari-motoren, maar staat voor een grote klus als het aankomt op het chassis.
'Ik heb het gevoel dat Mercedes toch weer die voorsprong heeft', legt Plooij uit na vragen van zijn collega's. 'Mercedes heeft Formule 1-motoren in een straatauto gebruikt, en ze hebben stiekem wat onderzoek kunnen doen. Ze hebben dat budget zo al wat creatiever kunnen vergroten. Ik heb echt het gevoel dat Mercedes en Ferrari weer het beste voor de dag kunnen komen. Jullie hebben wel gelijk, het kan zomaar kloppen dat Audi het fantastisch voor elkaar heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Winkelman zet echter al snel een streep door het Duitse merk. 'Ik hoor over Audi niet zulke goede verhalen.' Audi zou niet alleen problemen hebben met de elektrische componenten, maar ook met het gewicht van de krachtbron en de auto als geheel. De gewichtslimiet wordt verlaagd, en daar lijken veel teams het zeer lastig mee te hebben. Richard Verschoor sluit zich aan bij zijn collega's. 'Ik zou mijn geld ook op Mercedes inzetten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties