Liberty Media is niet alleen van plan om een budgetlimiet in te stellen, maar de eigenaren van de Formule 1 gaan ook nog eens snijden in de bonussen voor de topteams. Dat denkt The Independent te weten uit verkregen rapporten. De teams hadden in 2016 onderling zo’n 900 miljoen euro aan prijzengeld te verdelen, maar topteams als Ferrari, Mercedes en Red Bull kregen bonussen vanwege de historische waarde van de teams. Datzelfde geldt voor McLaren. Liberty wil van die bonussen af, waardoor de vier genoemde renstallen zo’n 150 miljoen euro minder hebben te verdelen.
Daar zijn deze teams het vanzelfsprekend niet mee eens, want zij mochten meer dan de helft van de totale prijzenpot verdelen, te weten ruim 500 miljoen euro. Uit rapporten blijkt dat dit bedrag, als het aan Liberty Media ligt, wordt teruggebracht tot 350 miljoen euro voor de vier teams, zodat alle teams ongeveer evenveel krijgen. De grootste teams van de Formule 1 zullen geleidelijk hun financiële voorsprong kwijtraken, wat in het verkeerde keelgat lijkt te gaan schieten bij de grote jongens. (Foto: Mercedes AMG F1)