Max Verstappen zei niks vreemds toen hij in Hongarije liet optekenen dat hij niet verwachtte dat hij in 2025 nog een race zou winnen. Over de wereldtitel ging het toen al een tijdje niet meer. Sinds de zomerstop heeft Verstappen echter 119 van de beschikbare 133 punten gepakt. Daarmee evenaart hij het totaal van het hele McLaren-team. Waar liggen de kansen van Verstappen om de laatste 40 punten goed te maken? F1Maximaal.nl zet het voor je op een rijtje.
Na de Grand Prix van Nederland keek Verstappen nog tegen een achterstand van 104 punten aan. Sindsdien is hij aan een enorme inhaalslag begonnen, want in de afgelopen vier raceweekenden pakte hij drie Grand Prix-zeges, één sprintzege, en één tweede plek. Een gemiddelde van meer dan 25 punten per raceweekend dus. Alleen in Singapore greep Verstappen naast de maximale score.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
In diezelfde periode pakte George Russell 68 punten. De Mercedes-coureur laat beide McLaren-coureurs daarmee achter zich. Lando Norris presteerde nog redelijk met 57 punten, maar Oscar Piastri staat met slechts 37 punten nog onder Charles Leclerc. De Australiër crashte in Bakoe twee keer, miste in Singapore het podium, en veroorzaakte in Austin een crash in de sprintrace, om een dag later onzichtbaar op de vijfde plek rond te rijden.
Resterend programma
Hoewel we al negentien Grands Prix en vier sprintraces gehad hebben, zijn er nog veel punten te verdelen. Het Formule 1-circus bezoekt eerst Mexico, om na een vrij weekend naar Brazilië af te reizen. Na opnieuw een vrij weekend mag het hele Formule 1-circus voor de derde keer afreizen naar het Amerikaanse continent voor de nachtrace in Las Vegas. Die race vormt het eerste onderdeel van een triple header met races in Qatar en Abu Dhabi.
Verstappen kan daarnaast nog punten inlopen in de sprintraces in Brazilië en Qatar. De Nederlander is al jarenlang een specialist in het door hem gehekelde format. In totaal pakte hij al dertien sprintoverwinningen. Ondanks de dominantie van McLaren in de afgelopen achttien maanden wisten Piastri en Norris allebei pas twee keer te winnen in een sprintrace. Norris dankt één van die overwinningen aan een teamorder van McLaren, afgelopen jaar in Brazilië. In totaal zijn er dus nog 141 punten te verdelen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zwakke en sterke circuits van McLaren
Andrea Stella speelde in Singapore open kaart. 'We zien een duidelijk patroon. Op circuits die zwaar zijn voor de remmen, in combinatie met veel hobbels en kerbstones, hebben we niet de beste auto', vertelde de Italiaan. De McLaren-teambaas voegde toe dat Norris en Piastri ervan profiteren als er meer lange bochten zijn. Circuits waar het draait om tractie en remmen werden als lastige circuits voor McLaren aangevinkt.
McLaren wees via haar teambaas drie van de resterende circuits aan, waarop de MCL39 beter voor de dag moest komen: Brazilië, Qatar, en Abu Dhabi. Dat betekent dus ook dat Austin, Mexico, en Las Vegas de zwakkere circuits voor McLaren zijn. Die voorspelling is in Texas volledig uitgekomen: Verstappen sloeg een dubbelslag en liep 23 punten in.
Mexico wederom een prooi voor Verstappen?
Mexico is de volgende bestemming voor de Formule 1. McLaren won sinds de terugkeer van het circuit op de kalender, in 2015, nog nooit op het hooggelegen circuit. Sterker nog, het Britse team pakte alleen in 2024 een podiumplek. Ferrari presteert juist wel altijd sterk in het Noord-Amerikaanse land. Ferrari eindigde in 2023 én 2024 met beide coureurs op het podium. Carlos Sainz zorgde twaalf maanden geleden voor de laatste zege voor het Italiaanse team.
Verstappen geldt juist als een specialist op het circuit. Hij won bij vijf van zijn laatste deelnames. In 2019 pakte hij op dominante wijze de poleposition, maar kreeg hij een gridstraf vanwege doorrijden tijdens de gele vlag, om vervolgens een lekke band op te lopen. Afgelopen jaar ontving hij twee zware straffen in het gevecht met titelconcurrent Lando Norris. Verder bleef hij sinds 2016 ongeslagen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vooral bij de start is Verstappen dodelijk. De afstand richting de eerste bocht is groter dan op welk ander circuit dan ook: maar liefst 990 meter. Dat betekent dat de coureurs vaak drie breed bij het eerste rempunt aankomen. Verstappen behoorde bij de laatste zeven edities altijd tot de snelste drie coureurs, al startte hij in 2019 dus niet in de top drie. In 2017, 2018, en 2024 greep hij vanaf P2 de leiding, in 2022 behield hij de leiding bij de start, en in 2021 en 2023 stoof hij vanaf de derde plek naar de leiding.
Verstappen moet dus zorgen dat hij zich in de top drie kwalificeert. Dan is de kans levensgroot dat hij als eerste uit de openingsronde komt. De laatste zes keren was dit het geval. Als Verstappen de leiding in handen heeft, is hij met zijn huidige racesnelheid lastig te verslaan. McLaren verwacht dus minder sterk te zijn in Mexico. Op basis van vorig jaar mogen we verwachten dat beide Ferrari-coureurs én George Russell kans maken om het McLaren-duo voor te blijven. Mogelijk kan Verstappen hier dus al zo'n vijftien punten goedmaken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Brazilië: wat doet het weer?
Na een vrij weekend reizen de coureurs naar Brazilië af. Dit circuit werd door Stella aangewezen als een van de sterke circuits voor McLaren. Het is meteen ook een belangrijk weekend in de titelstrijd, want er staat ook een sprintrace op het programma. Brazilië zorgt nagenoeg altijd voor spektakel: denk bijvoorbeeld aan de regenraces uit 2016 en 2024, maar ook aan de poleposition van Kevin Magnussen in 2022, of de poleposition van Nico Hülkenberg in 2010.
Het weer speelt bijna altijd een rol in São Paulo. Hoewel McLaren dit seizoen sterk heeft gepresteerd in de regenraces, is Verstappen toch de absolute favoriet als het weer regent. Zijn twee meest memorabele optredens in de regen vonden in Interlagos plaats, en daarnaast is zijn gevoel in de auto nu veel beter dan in Australië of Miami.
São Paulo is een van de races waarin Verstappen ook een uitstekend track record heeft. In 2016 stuntte hij in de regen, en twee jaar later haalde hij vanaf P5 alle coureurs van Mercedes en Ferrari in, om door achterblijver Esteban Ocon van de baan gereden te worden. In 2019 heerste Verstappen in een dominant jaar van Mercedes, en in 2023 was hij ongenaakbaar. De race uit 2024 heeft geen verdere toelichting nodig.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het is opvallend dat Stella Interlagos als sterk circuit van McLaren aanwijst, want afgelopen jaar overtuigde McLaren niet echt. Ja, in de droge sprintrace pakte men een dubbelzege, maar Leclerc, Verstappen, en Sainz konden toen goed aanhaken. McLaren was twaalf maanden geleden beter in vorm dan nu. Stella benoemde de hobbels ook als zwak punt van McLaren, en daar staat het circuit in Brazilië juist om bekend.
Ja, er zijn enkele doordraaiers, waar de MCL39 zo van houdt, maar remmen en accelereren is ook cruciaal op het enige Zuid-Amerikaanse circuit op de kalender. Veel van die krappe doordraaiers zijn redelijk te vergelijken met de tweede helft van de ronde in Austin, en daar maakte McLaren ook het verschil niet. Ferrari kun je zeker invullen als kanshebber hier, want het Italiaanse team blinkt uit onder tractie. F1Maximaal.nl verwacht dat het behoorlijk openligt in Brazilië, maar dat Verstappen een klein voordeel zou moeten hebben.
Las Vegas: Verstappen heeft een nieuw wapen
Las Vegas is de eerste race van de afsluitende triple header, en dit is het circuit waar McLaren de grootste zorgen over zal hebben. De race wordt 's nachts in de winter verreden, en in de woestijnstad is het dan vaak zo'n zeven graden. McLaren houdt van hoge baantemperaturen, terwijl Las Vegas de laagste temperaturen van alle races heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat levert in de kwalificatie een enorm probleem op, want coureurs zullen de banden nauwelijks op temperatuur krijgen. Afgelopen jaar bedroeg de achterstand van Norris en Piastri op polesitter George Russell zeven(!) tienden. Ook Verstappen, beide Ferrari's, en Pierre Gasly in de Alpine wisten voor de McLarens te eindigen. Yuki Tsunoda reed in de VCARB naar de zevende tijd, nog voor Piastri.
Er is geen reden om te verwachten dat McLaren nu minder problemen zal hebben. De verwachting is dat Norris en Piastri rond de zesde en de zevende plek zullen eindigen. Als er ergens een kans is voor een middenvelder om te verrassen, is het hier wel. Sluit dus ook niet uit dat een van de McLarens in Q2 al afvalt, en dat we een stunt krijgen van Isack Hadjar, Liam Lawson, de Williams-coureurs, of Fernando Alonso. Mogelijk kan Yuki Tsunoda hier ook helpen.
Verstappen heeft juist reden om aan te nemen dat het nu veel beter zal gaan dan vorig jaar. In 2024 reed hij al lange tijd op de tweede plek, totdat hij Lewis Hamilton en de Ferrari's zonder tegenslag liet gaan om zijn wereldtitel veilig te stellen. Zijn grootste nadeel was toen dat hij geen low downforce-achtervleugel had. Die vleugel heeft hij dit jaar wél, en daarmee won hij in Monza en Azerbeidzjan. Russell en Verstappen zijn hier de favorieten, voor Antonelli, beide Ferrari's, en dan pas McLaren. Het is cruciaal dat Verstappen Russell hier verslaat. Lukt dat, dan kan hij zomaar zeventien of negentien punten meer pakken dan de McLarens.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Qatar: wat doen de temperaturen?
In theorie is Qatar het circuit dat het beste bij de McLaren past: weinig hobbels, veel lange bochten, en doorgaans hoge temperaturen. Dit wordt een weekend waarin het echt Verstappen versus McLaren is. Als de voorspelling van F1Maximaal.nl uitkomt, staan de drie titelkandidaten voor Qatar zeer dicht bij elkaar in het kampioenschap, mogelijk zelfs binnen tien punten. McLaren is iets sterker in de middelsnelle bochten, Verstappen heeft het voordeel in de snelle bochten.
Verstappen won vorig jaar in Qatar. Dit was Verstappens enige zege op een droge baan uit de laatste veertien weekenden. Hoewel de auto's doorontwikkeld zijn, kun je op basis hiervan wel concluderen dat Verstappen dit jaar ook meedoet voor de zege, nu zijn auto competitiever is dan twaalf maanden geleden. Verstappen was in de kwalificatie drie tienden sneller dan beide McLaren-coureurs, maar werd door een controversiële straf teruggezet naar de tweede startplek.
Bij de start maakte hij korte metten met George Russell. Sterker nog, hij haalde de Mercedes-coureur niet alleen in, maar zette hem klem, zodat Russell terugviel naar de derde plek, tot achter Norris. In de rest van de Grand Prix had Verstappen geen moeite om de McLaren-coureur op afstand te houden. Norris viel na een drive-through penalty nog terug tot P10, terwijl Piastri achter Leclerc als derde eindigde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De inhaalmogelijkheden zijn beperkt in Qatar, dus de kwalificatie wordt bepalend voor zowel de sprintrace als de hoofdrace. Baanpositie na de eerste ronde is cruciaal. Hoewel Stella Qatar als goed circuit voor McLaren aanwijst, lijkt Verstappen licht in het voordeel te zijn. Het helpt hem dat de race 's avonds verreden wordt, waardoor de baantemperaturen niet al te hoog zijn.
Abu Dhabi: wie grijpt de troon?
McLaren wees Abu Dhabi ook aan als een van de circuits waar de auto goed moet presteren. Dat valt goed te begrijpen, al wordt het circuit steeds hobbeliger. Er zijn veel lange doordraaiers en middelsnelle bochten. Van de resterende vijf circuits is het Yas Marina Circuit misschien wel het circuit waar Verstappen de minste kansen heeft, al kan de ontknoping in de titelrace dan ook een grote rol spelen. Als het nog niet beslist is, zal de druk op de kanshebbers enorm zijn.
Verstappen heeft wel goede resultaten gehaald in Abu Dhabi. Tussen 2020 en 2023 won hij vier jaar op rij vanaf poleposition. Afgelopen jaar domineerde McLaren wel, en als het Britse team ergens voordeel heeft op Verstappen, is het hier wel. Het is dus zaak voor de Limburger dat hij als leider in het kampioenschap naar de laatste race afreist.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een andere factor speelt ook in het nadeel van Verstappen: als een van beide McLaren-coureurs hier op achterstand staat of al uitgeschakeld is in het kampioenschap, kan McLaren de tweede coureur inzetten om de coureurstitel binnen te halen. Als ze wél nog dicht bij elkaar staan, kan McLaren de strategieën juist splitsen. Als McLaren één van beide coureurs kampioen kan maken door ze van positie te laten wisselen, zal men dat zeker doen.
Samenvattend, Verstappen moet in Las Vegas hard inlopen als hij kans wil houden. Verder biedt Mexico een mooie kans en moet hij in Brazilië en Qatar zorgen dat hij nog voor Abu Dhabi de touwtjes in handen heeft. Daarbij kan hij terugvallen op zijn ervaring: als hij in de komende races verder inloopt op Norris en Piastri of ze zelfs inhaalt, is het de vraag hoe beide jongelingen zich staande houden onder de druk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties