De Deutsche Tourenwagen Meisterschaft(DTM) is een prestigieuze toerenwagenraceklasse die in 1984 werd opgericht in Duitsland. De competitie groeide uit tot een van de belangrijkste GT-kampioenschappen ter wereld, met races op Zandvoort, Assen, en vooral veel Duitse circuits. Grote fabrikanten, zoals Audi, BMW, Mercedes en Porsche, hebben lange tijd de ruggengraat van het kampioenschap gevormd.
Door de jaren heen hebben veel succesvolle coureurs in de DTM gereden. Hans-Joachim Stuck, Bernd Schneider en Klaus Ludwig zijn enkele van de meest legendarische namen, met meerdere kampioenschappen op hun naam.
In recentere jaren waren rijders als Mattias Ekström, Gary Paffett en René Rast dominante figuren in het kampioenschap. De DTM heeft ook gediend als springplank voor coureurs die later succesvol werden in andere raceklassen, zoals de Formule 1 en het World Endurance Championship (WEC). Liam Lawson en Alexander Albon reden in 2021 in de DTM. Lawson kwam zelfs dicht bij het kampioenschap.
Nederlandse rijders hebben ook een rol gespeeld in de DTM, met enkele opvallende successen. Christijan Albers was een van de meest succesvolle Nederlanders in de klasse, met meerdere raceoverwinningen en een tweede plaats in het kampioenschap van 2003.
Renger van der Zande en Robin Frijns hebben eveneens in de DTM gereden, waarbij Frijns vooral indruk maakte door meerdere podiumplaatsen en overwinningen te behalen voor Audi. Ook Robert Doornbos heeft kort in de DTM gereden, hoewel zonder groot succes. Nederlandse coureurs hebben zich in de DTM bewezen als sterke uitdagers in een veld dat vaak door Duitse fabrikanten en rijders werd gedomineerd.
In 2025 komt Thierry Vermeulen, de zoon van Max Verstappens manager Raymond Vermeulen, opnieuw uit in de DTM. Hij zal opnieuw met een Ferrari 296 GT3 deelnemen, en uitkomen voor het vertrouwde Emil Frey Racing, onder de vlag van Verstappen.com Racing. In 2024 pakte hij zijn eerste poleposition en podium in het kampioenschap.