Viaplay-analisten Christijan Albers en Ho-Pin Tung vonden de prestaties van Sergio Pérez tijdens de Grand Prix van Japan nogal klungelig. Albers vraagt zich af hoe hij zich dit nog kan veroorloven. De Mexicaan kwam in het gedrang van de eerste bocht terecht en beschadigde zijn voorvleugel en viel daardoor ver terug. Later in de race tikte hij Kevin Magnussen eruit. Uiteindelijk kon Pérez zijn bolide parkeren.
Het weekend van de Mexicaan verliep voorafgaand aan de racedag al niet vlekkeloos, aangezien hij op zaterdag op zeven tienden van zijn teamgenoot Max Verstappen kwalificeerde. Pérez heeft het voordeel dat hij op zondagen kan profiteren van de racepace van de RB19, maar helaas was dat dit keer niet zo. Bij de start van de race zat hij tussen Carlos Sainz en Lewis Hamilton en toen moest hij een nieuwe voorvleugel ophalen. De Mexicaan viel toen terug en kreeg een penalty voor safetycar infringement. Toen werd hij gretig om weer naar voren te komen en tikte Magnussen aan. Uiteindelijk kon Pérez een DNF achter zijn naam zetten, en dat in een belangrijk weekend voor Red Bull Racing.
Het lukte Verstappen om genoeg punten te halen om het constructeurskampioenschap binnen te slepen voor de Oostenrijkse renstal. 'Om te zeggen dat Pérez niet heeft bijgedragen is niet helemaal eerlijk', begint Tung in de nabeschouwing van Viaplay. 'Hij staat nog steeds tweede in het kampioenschap, maar als je kijkt naar hoe Max met die auto rijdt, dan weet je dat er meer mogelijk is met die auto', gaat de coureur verder. 'Hij had wat momenten bij de start, toen in de hairpin, dat hij Magnussen raakte. Beetje klungelig allemaal. Hij komt veel te laat, Magnussen rijdt een normale lijn en wordt er dan uitgetorpedeerd', stelt Tung.
Tekst gaat verder onder de foto
'De vraag is: hoe kan je je dit nog veroorloven?', vraagt Albers zich af. 'Ook als Red Bull en Dr. Marko. Dit zijn de gevaarlijke momenten, want mannen als Sainz en Leclerc, die vreten hem gewoon op', vervolgt de voormalig F1-coureur. 'Bij de start kon hij weinig doen, maar hij heeft dat momentum gewoon niet. Daarna krijg je een soort paniekstand, want je hebt teveel achterstand, dan gaat hij pushen en zichzelf overdriven.' Tung zag dat ook gebeuren, en toen begon Pérez fouten te maken die hem zijn race kostte. 'Dan kom je out of sync, je moet die stop maken, je valt terug. Het gaat dan van kwaad tot erger', denkt Tung.
Albers zag Verstappen het constructeurskampioenschap winnen: 'Hij moest het toch weer alleen doen'
Aan de puntenstand van de Red Bull-coureurs te zien is het duidelijk dat Verstappen het meest verantwoordelijk is voor het binnenslepen van de titel voor het team. 'Hij moest het toch weer alleen doen, want hij had geen rugdekking van Pérez', neemt Albers weer over. 'Als ik Dr. Marko was geweest krabde ik even achter m'n oren. Ik denk dat het een goede dag is geweest voor Horner, want ik denk nog steeds dat hij de intentie heeft om Ricciardo weer naast Verstappen te plaatsen. Pérez verbeterde zich ook niet door zo'n weekend heen. Hij heeft een beetje pech en dan wordt het alleen maar meer pech.'
Ondanks de pech van Pérez zal Red Bull ongetwijfeld een feestje gaan bouwen. Verstappen won op een dominante wijze en zal het fuifje een extra boost geven. 'Het is een missie volbracht hier in Suzuka', gaat Tung verder. 'Snelste in de trainingen, snelste in de kwalificatie, race gewonnen, snelste ronde, een perfect weekend. Bij de eerst mogelijke kans gaat hij het doen, en dat is in de sprintrace van Qatar. Wat wel grappig is, want hij heeft een hekel aan de sprintraces. Afgezien van Singapore zijn ze dominant geweest. Deze race was een perfecte reflectie van de dominantie van Red Bull en van Verstappen.'
Tekst gaat verder onder de foto
Tung verwacht dat Honda baalt: 'Vooral als je kijkt naar Aston Martin'
Voor de Oostenrijkse renstal was het vanzelfsprekend speciaal om de titel te pakken in het land van Honda. Met behulp van de Japanse motorleverancier heeft Red Bull inmiddels grootse dingen bereikt. Tung en Albers verwachten dan ook dat Honda het wel jammer gaat vinden dat hun samenwerking ten einde komt. 'Ik denk wel dat ze balen, zeker als je kijkt naar de prestaties van Aston Martin vandaag', benoemt Tung, die daarbij refereert naar de toekomstige samenwerking van Honda en Aston Martin. 'Ze hadden natuurlijk al eerder de stekker eruit getrokken', zegt Albers. 'En dat deden ze voordat Red Bull zo geniaal werd. Dat is pijnlijk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties