Het lijkt de afgelopen weken enigszins op 2021. Max Verstappen heeft het aan de stok met de kopman van Mercedes, en het feit dat hij één strafpunt van een schorsing verwijderd is, zet de spanningen alleen maar verder op scherp. Teambazen Christian Horner en Toto Wolff staan weer lijnrecht tegenover elkaar in de pers. Analist Christijan Albers vreest voor de gevolgen van de controverse, en voorziet de Nederlandse fans van dringend advies.
Russell en Verstappen zijn al jarenlang geen vrienden, maar beide kemphanen lijken elkaar steeds vaker te vinden. Het eerste incident kwam in Azerbeidzjan in 2023, toen Russell een gat boorde in de RB19 van Verstappen. De Brit was zich na afloop van de sprintrace van geen kwaad bewust. Verstappen sneerde met Princess George naar zijn collega en waarschuwde hem dat hij in de toekomst dezelfde aanpak zou hanteren.
Protest Red Bull terecht
Verstappen kwam Russell vervolgens niet meer tegen, geholpen door de dominante RB19, maar aan het einde van 2024 ging het in Qatar weer mis. Russell beklaagde zich erover dat Verstappen in de kwalificatie in de weg reed in een langzame ronde, waarna de wereldkampioen een controversiële straf kreeg. Verstappen won de race alsnog, maar maakte Russell verbaal met de grond gelijk. Een week later verscheen Russell, gewapend met Toto Wolff aan zijn zijde, op de mediadag, waar hij Verstappen onder meer een pestkop noemde.
In 2025 was het in Spanje letterlijk raak. Russell raakte Verstappen eerst bij een inhaalactie, waarna de wereldkampioen wraak nam met een actie in bocht 5. Verstappen verloor veel punten na een tijdstraf en moet nu vrezen voor een schorsing. Het moment, waarbij Russell vol in de ankers ging achter de Safety Car in Canada, was dan ook zeer opvallend te noemen. Dat vond Red Bull Racing ook, want het team van Verstappen tekende een protest aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albers reageert goedkeurend op die stap van Red Bull. 'Ik weet niet of ze dit met Verstappen overlegd hebben, maar ze gaan er gewoon met gestrekt been in, en ik geef ze groot gelijk', meldt de voormalige teambaas bij de Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Russell zat in een positie, waarin hij zijn verhaal kon draaien zoals hij wil. Je zag dat hij in de spiegel keek en daarna keihard remde. Hij zegt dan dat hij temperatuur in de remmen wilde brengen. Je mag ook niet te hard remmen, want dat is ook gevaarlijk', zo vindt Albers de Brit wel schuldig.
Russell liet meteen van zich horen via de boordradio, nadat hij hard remde. 'De coureurs beginnen dan elkaar een beetje te verklikken. Hij zegt: ik rem, en toen kwam Max aan me voorbij. Iedereen staat op scherp', luidt de conclusie van Albers, die verder geen extreme uitspraken wil doen. 'Ik kan wel zeggen dat ik het kinderachtig vind, maar misschien doet Max het volgende week wel, en Charles Leclerc de week daarna, en over drie weken Lewis Hamilton. Ze hebben die adrenaline in hun lijf zitten, en je bent met alles bezig om punten te scoren.'
Verzoek aan de fans
Russells actie kan haast niet los worden gezien van de situatie van Verstappen. De Nederlander heeft elf strafpunten, en Russell leek moeite te doen om Verstappen zijn laatste strafpunt te geven. 'Dat weet ik niet. Ik dacht dat hij het misschien deed om te zorgen dat Kimi tweede zou worden', reageert Albers, die het er dus wel over eens is dat de coureur uit King's Lynn Verstappen een straf wilde bezorgen. Russell grapte na de kwalificatie al dat hij meer speelruimte met strafpunten had dan Verstappen.
Erik van Haren stelt vervolgens dat George Russell in Oostenrijk waarschijnlijk niet op een warm onthaal van de Nederlandse fans hoeft te rekenen. 'Ik zou dat niet fair vinden', reageert Albers. 'Ik vind sowieso dat dit niet bij Formule 1-fans hoort. Iedereen die wint, moet applaus krijgen. Dat moet geen boegeroep worden. Zonder Russell heb je ook geen kampioenschap. Zonder Max of Lewis Hamilton ook niet. Je moet dat soort karakters hebben om een strijd te creëren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Mensen kunnen dan geïrriteerd raken, maar soms slaan we wel iets te ver door', vindt de Eindhovenaar. 'Je mag best in je eigen groepje zeggen dat hij een klerelijer is, maar je moet wel respect tonen. Je moet erover nadenken hoe het is als je daar staat en je krijgt boegeroep. Dat is gewoon niet leuk. Dat kan ook weer bij Max terugkomen in Silverstone. Denk daar goed over na', verzoekt Albers. 'Dat willen we niet.'
'Mensen kunnen dan wel zeggen dat dit al gebeurd is. Dat klopt, maar laten wij de verstandigste fans zijn.' In 2021 liepen de spanningen tussen Verstappen en Hamilton ook hoog op. Verstappen werd bijvoorbeeld in Engeland op boegeroep getrakteerd, maar enkele weken later werd Hamilton in Zandvoort niet uitgejoeld. Albers hoopt dat de duizenden Nederlandse fans in Oostenrijk dat voorbeeld zullen aanhouden. Afgelopen jaar kwamen ongeveer 60.000 van de aanwezige 105.000 fans op de racedag uit Nederland. Een week na de race in Oostenrijk reist het Formule 1-circus af naar Silverstone.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties