De FIA had na de race nog meer dan vier uur nodig om elf incidenten te beoordelen. Om tien over drie in de Nederlandse nacht stond de uitslag eindelijk vast: niemand kreeg een echte straf. Het regende vooral waarschuwingen en een tijdstraf die geen enkele gevolgen had. Christijan Albers vestigt daarnaast ook de aandacht op het feit dat Oscar Piastri blijkbaar een andere behandeling krijgt dan Lance Stroll, en op een loodzware straf voor Red Bull Racing.
Albers blikte in de Formule 1-podcast van De Telegraaf met journalist Erik van Haren terug op het raceweekend in Canada. De mannen brengen eerst de kwalificatie ter sprake, waar George Russell en Max Verstappen de eerste startplekken bemachtigden na ronden op de banden met gele markeringen. 'De mediumband geeft meer gevoel. Daarnaast duurde het bij de C6-banden nog best lang, voordat de temperatuur in die band kwam en het rubber echt ging werken', vertelt de oud-coureur.
Norris ontloopt serieuze straf
'Het enige team dat het ongelofelijk goed voor elkaar heeft, is Max Verstappen met Red Bull', voegt Albers toe. 'Zij rijden naar buiten en zetten meteen een rondetijd neer. Dat kunnen die anderen niet. Dat duurt wat langer. De twee McLaren-coureurs presteerden in de kwalificatie wel weer matig.' De McLarens kozen voor de zachte banden, en kwamen niet verder dan P3 en P7. Daardoor liep McLaren op zondag achter de feiten aan.
Oscar Piastri maakte in de race ook geen echt sterke indruk, maar Lando Norris was wél snel. De Brit maakte echter een grote fout door tegen zijn teamgenoot aan te rijden. Norris werd door de wedstrijdleiding als schuldige aangewezen, en kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Aangezien hij vier ronden voor het einde uitviel, had die straf geen gevolgen. Norris ontloopt een gridstraf voor de race in Oostenrijk, doordat hij wel nog geklasseerd werd. Als Norris zijn fout vier ronden eerder had gemaakt, dan had hij in Oostenrijk wel een straf gehad.
Albers en Van Haren benoemen daarnaast ook het feit dat de wedstrijdleiding Norris wél volledig de schuld gaf, maar geen strafpunten uitdeelde. 'Er valt geen peil op te trekken bij de FIA. Ik begrijp echt niet hoe zij bezig zijn.' Er lijkt sprake te zijn van extreme willekeur bij het uitdelen van de strafpunten. Soms krijgen coureurs bij botsingen wel strafpunten, en op andere momenten weer niet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De stewards lieten daarnaast zeven coureurs, waaronder Piastri, met een waarschuwing wegkomen na inhalen onder Safety Car-omstandigheden. Vorig jaar waarschuwde de FIA in Bakoe nog dat toekomstige overtredingen tot zware sancties konden leiden. Die sancties bleven nu uit, maar diezelfde waarschuwing volgde wel weer. Door meerdere malen geen straffen uit te delen en alleen waarschuwingen te geven, creëert de FIA een precedent voor een volgend vergrijp. Coureurs kunnen dan zeggen dat eerdere vergrijpen ook slechts waarschuwingen opleverden.
Stroll versus Piastri: meten met twee maten
Albers komt vervolgens echt op gang over de wanprestatie van de FIA. 'Ik kan hier echt boos over worden', zegt de analist, die over een eerder incident begon. 'Lance Stroll reed zijn voorwiel kapot in bocht 7. Hij moest zijn auto parkeren', weet Albers. 'Hij mocht niet terugrijden naar de pitstraat om de auto snel te laten maken. In Canada moet je dan tot na de sessie wachten, voordat je de auto terug bij het team krijgt.'
'Oscar Piastri reed daarna zijn velg kapot. Die band slaat dan ook stukken van de vloer. Dat is ook gevaarlijk, met de carbonsplinters. Dat is misschien nog gevaarlijker dan een kapotte voorwielophanging', beseft de Eindhovenaar. Piastri kon zo later in de vrije training weer in actie komen met een gerepareerde McLaren. 'Alexander Albon verloor zijn hele engine cover, die in duizenden stukjes op de baan lag. Zij mogen dan wel terugrijden naar de pitstraat. Waar ligt die lijn dan?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Albon wist na het moment in Q1 toch nog te overleven met een nieuwe motorkap, en haalde zo uiteindelijk Q3 nog. Albers vindt sowieso dat de FIA de controle in de kwalificatie verliest. 'Daarnaast heb je in die kwalificatie ook dat iedereen heel langzaam in de pitstraat rijdt. Dit is al meerdere jaren aan de gang.' Coureurs zijn tegenwoordig soms minutenlang bezig om de baan op te rijden, omdat collega's iedereen ophouden in de pitstraat.
Loodzware straf voor Red Bull
Albers merkt op dat de FIA eerder in het weekend ook volledig de weg kwijt was. Hij reageert woedend als de gridstraf van Yuki Tsunoda ter sprake gebracht wordt. 'Absoluut gestoord. Ze zijn echt helemaal gestoord.' Tsunoda kreeg na de derde vrije training een gridstraf van tien plekken, nadat hij tijdens een rode vlag de beschadigde McLaren van Piastri inhaalde. De Australiër had de muur geraakt en zo een rode vlag veroorzaakt.
Piastri kreeg echter geen straf vanwege het terugrijden met een kapotte auto, maar Tsunoda werd aangepakt omdat hij de McLaren inhaalde. 'Wat wil je nu? Als een coureur met tien kilometer per uur terugrijdt, wat wil je dan? Piastri sloeg alles kapot met die band. De stukken vlogen van de velg. Bij zo'n rodevlagsituatie reed hij helemaal terug naar de pitstraat. Tsunoda moet er dan dus achter blijven rijden, met het risico dat hij onderdelen op zijn helm of auto krijgt', roept Albers vol ongeloof uit.
Albers stipt verder aan dat de regel zijn doel voorbijschiet. 'Als hij door het vuil rijdt en een lekke band krijgt, krijgt hij ook geen nieuwe set banden van de FIA. Dan heb je dus een serieus probleem. Je ziet dat de FIA niet consequent is. Ik vind het echt slecht. Ze schieten van links naar rechts.' Tsunoda vermeed dus juist risico door de langzaam rijdende Piastri in te halen, maar werd daarna teruggezet tot de laatste startplek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties