max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren gp canada zaterdag 2025 Formule 1
Formule 1

FIA creëerde via Verstappen een precedent voor vergrijp van Piastri, zware straf dreigt

max verstappen red bull racing oscar piastri mclaren gp canada zaterdag 2025

Net als in Imola en Spanje leek de race op een gegeven moment ver beslist te zijn, maar wederom werden de fans op een Safety Car getrakteerd in de slotfase van de race. In tegenstelling tot in Imola en Barcelona werd de race nu niet meer hervat, maar dat betekent niet dat de gevolgen ontbreken: Kimi Antonelli en Oscar Piastri worden net als vijf collega's onderzocht.

De race eindigde namelijk achter de Safety Car, en dat betekent dat de Safety Car-periode ook nog na de finish geldt. Coureurs mogen dan in hun ronde op weg naar de pitstraat niemand inhalen. In die zin gelden dezelfde regels als tijdens een rode vlag. Antonelli, Piastri, Charles Leclerc, Esteban Ocon, Lance Stroll, Pierre Gasly, en Carlos Sainz deden dit wel, en worden nu dus onderzocht.

Coureurs gewaarschuwd

Vorig jaar gebeurde hetzelfde in de Grand Prix van Azerbeidzjan. Max Verstappen was toen een van de coureurs, die in de uitloopronde toch inhaalde. Datzelfde gold voor Esteban Ocon, Pierre Gasly, en Nico Hülkenberg. De vier coureurs kregen destijds een waarschuwing, omdat de regels toen nog niet erg duidelijk waren. De FIA schiep een precedent en sloot het document af met een bericht dat de gevolgen in de toekomst groter zouden zijn.

'We waarschuwen de betreffende coureurs, net als alle andere coureurs, dat toekomstige overtredingen in significante straffen kunnen resulteren', stond in het document van Verstappen, Gasly, Ocon, en Hülkenberg. Het is dan ook opvallend, of zelfs dom, te noemen dat Gasly en Ocon nu wederom tot de coureurs behoren, die tijdens de Safety Car toch inhaalden. Als de FIA haar woord houdt, krijgen deze zeven coureurs minimaal een tijdstraf. Russell kreeg zelf afgelopen jaar in Qatar al vijf seconden straf voor hetzelfde vergrijp.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Gevolgen bij tijdstraffen

Aangezien de race achter de Safety Car eindigde, reden de coureurs dicht bij elkaar. De coureurs buiten de top acht stonden echter op een ronde achterstand. Dit zou betekenen dat Antonelli bij een tijdstraf maximaal tot de zesde plek kan terugvallen. Piastri kan tot de zevende plek terugvallen, en Leclerc tot de achtste plek. Daarbij is het wel de vraag hoe hoog de straffen zullen zijn, want vanwege de vele achterblijvers eindigden Lewis Hamilton, Fernando Alonso, en Nico Hülkenberg ruim achter de eerste vijf coureurs.

Hülkenberg eindigde meer dan tien seconden achter Antonelli, Piastri, en Leclerc. Bij een tijdstraf van tien seconden valt Piastri dus terug van P4 tot P6. In dat geval loopt Verstappen verder in op de Australiër en verkleint hij de achterstand tot 39 punten. Als Piastri tot achter Hülkenberg terugvalt, wordt het verschil 37 punten.

Ocon en Sainz eindigden als negende en tiende, maar kunnen bij straffen terugvallen tot achter Oliver Bearman en Yuki Tsunoda. Haas zou daardoor geen punten verliezen door een straf. Tsunoda werd op zaterdag juist nog hard aangepakt met een gridstraf van tien plekken, nadat hij de langzaam rijdende McLaren van Oscar Piastri tijdens een rode vlag inhaalde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws