max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-4 Formule 1
Formule 1

Albers vindt dat Verstappen het Nederlandse publiek heeft verwend: 'Die tijd is voorbij'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag-4

Er wordt veel gesproken over opnieuw een memorabele inhaalrace van Max Verstappen. Dat is helemaal terecht, al was die er niet gekomen als Red Bull Racing niet eerst de mist in was gegaan. Red Bull sloeg de bal volledig mis wat de afstelling betreft: de set-up in de kwalificatie was zo slecht dat Verstappen zelfs Q1 niet overleefde. Christijan Albers vindt dat ergens ook wel mooi om te zien. Het toont volgens hem aan dat bij de huidige krachtsverhoudingen echt alles moet kloppen.

In de Formule 1-podcast van De Telegraaf wordt eerst het negatieve aspect van het Red Bull-weekend besproken. Albers mocht proberen een verklaring te vinden voor de tegenvallende kwalificatie van Red Bull. 'Dat is het mooie van racen. Het was natuurlijk zwaar balen, maar het is ook wel weer mooi. Dit laat de kijkers zien dat het niet altijd zo makkelijk is. We zijn door de jaren heen verwend geraakt. We hebben altijd een dominantie gehad van Max Verstappen en Red Bull. De dominantie van de combinatie Red Bull en Verstappen was zo groot dat ze bij wijze van spreken evengoed bij droog weer regenbanden op de auto konden plaatsen. Die dominantie is voorbij, die tijd is nu voorbij. Nu zie je eindelijk dat de afstelling van een auto niet vanzelf spreekt.'

Dramatische kwalificatie

Bij alle teams is het telkens wikken en wegen, stelt Albers. 'Het is altijd een gok als je naar die kwalificatie gaat. Dit weekend is daar precies een voorbeeld van. Ze zijn een compleet andere richting ingeslagen en het was gewoon helemaal dramatisch. Na de sprintrace zijn ze weer teruggegaan. In de sprintrace was het heel simpel: hij was daar competitief met de Mercedessen. Als je een dramatische kwalificatie hebt gehad en de auto loopt voor geen meter, neem je dan opnieuw het risico om in de race alles om te gooien, of val je terug op de houvast uit die sprintrace?'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.U

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-4
Uit de sprintrace konden Verstappen en Red Bull veel leren.

Volgens Albers kon Red Bull uit die sprintrace wél veel informatie halen. 'Je hebt zwart op wit staan: dit zijn de resultaten uit de sprintrace. De beste elementen pak je daaruit. Dan ga je mappings maken van welke zaken je kunt aanpakken tijdens een race. Je kunt een differentieel verder openzetten of juist dichter zetten. Daarmee kun je veel doen wat de afstelling betreft.' Stel dat Verstappen zich ergens achteraan in de top tien had gekwalificeerd, dan had hij geen nieuwe motor gekregen en waarschijnlijk niet zo sterk kunnen presteren in de race. 'Dat ligt eraan, want dan had je al een betere set-up in de kwalificatie. Een prestatie in de kwalificatie of in de long run, dat zijn gewoon twee totaal verschillende werelden. Je moet daar een tussenoplossing voor vinden.'

Verstappen sneller bij nieuwe banden

Albers benadrukt dat het, ondanks alle data, in de Formule 1 echt niet zo eenvoudig is om alles op voorhand te weten. 'Eén ding weten we zeker: de prestatie in de kwalificatie was slecht. De combinatie Red Bull–Max geeft normaal net dat kleine beetje extra bij nieuwe banden. De McLarens zijn eerder als een stoomtrein. In alle kwalificaties met een nieuwe set banden zie je dat Max dat kleine beetje meer eruit haalt. Waarom? Dat weten we allemaal niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-2
Veel dingen zijn moeilijk om op voorhand te weten en dat geldt ook voor Red Bull.

Dit fenomeen is volgens hem moeilijk te verklaren. 'Het kan aan Max liggen, aan de manier waarop hij de banden voorbereidt. Het kan zijn dat de banden het op de juiste momenten volhouden. Of het kan zijn dat de auto daar beter op reageert.' Zo zijn er wel meer factoren die vooraf niet te achterhalen zijn. Albers verwijst ook naar het feit dat Verstappen de race startte op de harde band, waarna hij snel een lekke band kreeg. 'Iedereen zegt: ze starten op de verkeerde band. Dat klopt ook wel, maar dat weet natuurlijk niemand.' Zulke dingen blijken pas tijdens de race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws