Max Verstappen reed aan de leiding tijdens de Grand Prix van São Paulo, maar besloot toen nog een pitstop te maken. Indy Dontje had Red Bull Racing graag het risico willen zien nemen, wellicht dat Verstappen de race dan kon winnen. Ingenieur Ernest Knoors snapt de beslissing van Red Bull wel, maar denkt dat de tweede plaats misschien wel mogelijk was geweest zonder die pitstop.
Na een slechte kwalificatie en aanpassingen aan de auto startte Max Verstappen de Grand Prix van São Paulo vanuit de pitstraat. De Nederlander wist zich, ondanks een lekke band aan het begin van de race, naar voren te vechten en reed in ronde 55 zelfs even aan de leiding. Red Bull besloot toen nog een extra pitstop te maken en Verstappen op de zachte band te zetten, waardoor hij de leiding uit handen gaf. Hij finishte wel op het podium.
Derde stop van Verstappen
Verstappen reed aan de leiding met een aardige voorsprong. 'Zeven seconden', vertelt Indy Dontje in de samenvatting van de race van VROOOOOM. Toch besloot Red Bull hem naar binnen te halen. 'Ik begreep hem totaal niet. Nee, echt niet', zegt Dontje. 'Jij dacht dat hij hem uit ging rijden', zegt Tim Coronel tegen hem. Dontje had inderdaad verwacht dat Red Bull voor een andere strategie zou gaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Hij verloor een halve seconde ten opzichte van Lando en ik dacht als je nou een beetje rekent en het racetalent van Verstappen meeneemt...', gaat Dontje verder. 'Dertien ronden, zeven seconden', vat Rob Kamphues de situatie samen. Dontje had Red Bull graag dat risico zien nemen. 'Dan zou hij het kunnen proberen. Wat heb je te verliezen?' Toch snapt Dontje dat er waarschijnlijk wel meer aan de hand was dan de kijker kon zien. 'Ik denk dat de degradatie misschien net even erger was dan wij konden zien.'
Was P2 mogelijk?
Ingenieur Ernest Knoors snapt helemaal waarom Red Bull de leiding weggaf en die laatste pitstop heeft gemaakt. 'Nou, het waren nog zestien ronden te gaan, dus drie ronden meer', corrigeert hij allereerst zijn collega's. 'Hij had zeven seconden voorsprong op Norris, maar had toen banden die twintig ronden oud waren.' Het was dus maar de vraag of Verstappens banden dat vol hadden gehouden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In ieder geval had het ervoor gezorgd dat Verstappen in het nadeel was. 'Je gaat het dan opnemen tegen een Norris die de laatste zestien ronden nieuwe banden heeft, dus dat verschil in bandenleeftijd is heel groot', legt Knoors uit. Je positie verdedigen vraagt daarnaast ook veel van de banden.
Knoors is er dus van overtuigd dat Norris Verstappen makkelijk had ingehaald. 'Ik denk dat die zeven seconden makkelijk waren dichtgereden, dus voor P1 was het nooit gegaan', concludeert hij. Wel vraagt hij zich af of Verstappen zonder die laatste pitstop op de tweede plek had kunnen eindigen. 'Eigenlijk moet je kijken, had hij P2 kunnen halen? Want daarvoor was hij uiteindelijk ook met Kimi Antonelli voor in gevecht.'
Norris zat bijna acht seconden achter raceleider Verstappen, Antonelli zat nog eens zes seconden achter Norris. 'Dat wordt veertien seconden goedmaken in die zestien rondjes', beschrijft Knoors de taak die Antonelli dan had moeten volbrengen. 'Daar kun je over zeggen dat Verstappen dat wel had gered.' De ingenieur denkt dus dat Verstappen de tweede plaats wel veilig had kunnen stellen zonder die laatste pitstop, maar waardeert deze strategie van Red Bull wel. 'Ze hadden een nieuwe set softs over, dus agressief, vol er voor gaan.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties