alex-albon-hongarije-2025 Formule 1
Formule 1

Albon schaterlacht om vragen in radio-uitzending: 'Heb je je wel eens verstopt voor Brundle?'

alex-albon-hongarije-2025

Voor Alexander Albon begon de zomerstop helaas een dag later dan voor de meeste andere coureurs. Sommigen bleven nog een dag in Boedapest voor de bandentest van Pirelli, maar Albon zat in de radiostudio bij Chris Moyles op Radio X. De Britse Thai was enigszins moe, maar leek blij te zijn dat er weinig serieuze vragen werden gesteld.

De laatste weekenden waren druk voor Albon, die meer tijd kwijt was aan mediaverplichtingen en het ontmoeten van paddockgasten dan aan racen op de baan. De Formule 1 wordt steeds populairder, en dat merken de coureurs ook. Zij komen niet om de fans tevreden te stellen, ze komen om te rijden en doelen te behalen. Dat er een marketingkant aan de Formule 1 zit, is iets waar Albon een lange tijd niet mee overweg kon.

'Het heeft best lang geduurd voordat ik eraan gewend was, want ik zou zeggen dat de Formule 1 als sport vooral veel mentale kanten heeft', zegt Albon. 'Uiteraard met de reactietijd en de mentale ruimte die je moet hebben. Het is een sport waar je je enorm moet concentreren', vervolgt hij. 'En dan, twintig, dertig minuten voordat je in de auto stapt, ben je bezig met meet and greets en interviews. Je moet daarna in vijf minuten in the zone zien te komen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda red bull racing alexander albon williams 2025 silverstone groot brittannie zondag drivers parade 1
Albon had het niet erg gevonden als hij geen mediaverplichtingen had.

De presentatoren grappen dat Sky Sports-verslaggever Martin Brundle er dan aankomt met zijn microfoon om nog even een praatje te maken met de coureurs. Hij staat bekend om zijn gridwalk. 'Heb je je ooit verstopt voor Martin Brundle omdat je zag dat hij eraan kwam en je er gewoon geen zin in had?' vraagt een van de presentatoren. 'Martin is een geweldige vent. Anderen... ja!' lacht Albon, die geen namen noemt.

Vowles luistert mee

Terwijl Albon verder vertelt, krijgt de studio een WhatsAppje binnen van een luisteraar. Het is niet zomaar een luisteraar. 'De baas luistert mee', lachen ze. 'Oh nee...', zegt Albon. 'Zit Alex daar? Slecht nieuws, ik luister mee', luidt het appje dat teambaas James Vowles stuurde. 'James, weet je waarom ik in de war was met de zevende en achtste versnelling? Dat is omdat we in Hongarije zo langzaam waren op de rechte stukken. Ik was vergeten dat we een achtste versnelling hadden', plaagt Albon.

'Ik reed gewoon in de zevende over de rechte stukken!' klinkt het gelach vervolgens. Nu Vowles meeluistert, doet iedereen zijn best om de juiste onderwerpen aan te kaarten. 'Ik denk trouwens dat, nu James Williams leidt, samen met Alex en Carlos, echt voor een heel goede en spannende tweede seizoenshelft kan zorgen', zegt een presentator. 'Ja, dat denk ik ook. Nu ik weet dat James meeluistert: misschien is hij wel de beste teambaas ooit!' antwoordt Albon.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

75 launch event 2025 james vowles
De baas luisterde mee tijdens de radioshow.

Albon geeft Williams huiswerk

Tussendoor is er toch nog tijd voor wat serieuze onderwerpen. Albon pakte P6 in België, maar werd vijftiende in Hongarije. 'Het is echt een heel groot verschil', zegt de 29-jarige. 'Ik denk ook dat het de eerste keer was dat ik op de laatste plek kwalificeerde', verwijst Albon naar zijn P20 in de kwalificatie op zaterdag. 'Nou, uh... Gefeliciteerd voor die eerste keer', lacht een presentator. 'Ja, dank je. Nu dat is gebeurd, hoeft het niet nog een keer te gebeuren', zegt Albon, die ook kan lachen.

'Er was gewoon een groot verschil met wat er in België in de auto gebeurde en in Hongarije. Soms past de baan wel bij de auto en soms niet', vervolgt hij. 'Wat vooral een rol speelt: de grid zit zo dicht bij elkaar dit jaar. Als je kijkt naar de verschillen tussen P1 en P20, dan zijn de marges nog nooit zo klein geweest. Wat vooral is gebeurd, is dat de middenmoters enorme stappen hebben gezet. Helaas beginnen de teams de strategieën nu te splitsen: de een focust meer op 2026 dan de ander', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws