Fernando Alonso kende een frustrerende kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De Spanjaard strandde op de elfde plaats en miste daarmee net een plek in Q3. Gedurende het hele weekend had hij geen vertrouwen in zijn Aston Martin, die volgens hem kampt met fundamentele balansproblemen.
Alonso blikte na afloop van de kwalificatie terug op een frustrerend weekend tot nu toe. De Aston Martin-coureur had vanaf de eerste training te maken met een onvoorspelbare en ongebalanceerde auto. ‘Het hele weekend voelde gewoon niet goed aan. We hebben sinds VT1 al een zeer slechte auto, met veel onderstuur in de snelle bochten en juist overstuur in de langzame secties’, vertelde hij aan F1Maximaal.nl. ‘Het wordt erg moeilijk als je twee van zulke grote problemen hebt, verspreid over verschillende delen van het circuit.’
De Spanjaard benadrukte dat hij met een andere set-up reed dan zijn teamgenoot Stroll, maar dat niets echt het gewenste effect had. ‘We hebben de auto meerdere keren volledig omgegooid qua afstelling, maar telkens voelde het hetzelfde aan. Ook in de kwalificatie veranderde dat niet. Dat was frustrerend.' Hij gaf aan dat zijn P11-klassering mede te danken was aan een paar sterke ronden in Q1 en Q2: ‘Ik zette een goede ronde neer aan het einde van Q1, en nog één in Q2. Daardoor sta ik elfde, maar het blijft een moeizaam weekend.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Die beslissing wordt cruciaal'
Ondanks zijn teleurstelling over het gebrek aan snelheid in één ronde, kijkt Alonso met enige hoop naar de race. De Spanjaard weet dat er op de Red Bull Ring nog kansen liggen, vooral vanwege de hoge temperaturen en de verwachte bandenslijtage. ‘We moeten slim zijn met de strategie’, benadrukte hij. ‘Het wordt een race vol DRS-trains, dus je moet kiezen: blijf je in die trein en offer je je banden op, of kies je voor wat ruimte en schone lucht? Die beslissing wordt cruciaal.’
Tegelijkertijd erkende Alonso dat hij niet in de buurt komt van de topteams. ‘In de kwalificatie komt iedereen nog wat dichter bij McLaren, maar in de race zijn zij qua tempo en bandenmanagement echt van een andere categorie’, verklaarde hij.
Alonso gaf aan dat hij gisteren in de tweede vrije training nog iets meer vertrouwen had gekregen dankzij een andere afstelling, maar dat hij uiteindelijk geen stap vooruit kon zetten. ‘Vanmorgen was het weer iets beter, maar ik was nog steeds niet tevreden. Het was gewoon niet mijn weekend’, zei hij. ‘Ik zou tekenen voor een goede dag morgen, maar ik weet dat het lastig wordt.’
'In VT2 was ik sneller dan Alpine'
De Aston Martin-coureur zal de race starten achter Pierre Gasly. Toch denkt Alonso dat er mogelijkheden zijn om Alpine in de race te verslaan. ‘Gisteren in de longrun van VT2 was ik iets sneller dan Gasly. Misschien is onze race pace net iets beter dan dat van Alpine, maar je weet het nooit’, zei hij. ‘Het gaat erom dat we het slim aanpakken. Er zijn misschien punten te pakken, maar we moeten ook realistisch blijven.’
De Spanjaard sluit zijn analyse af met gemengde gevoelens. ‘P11 is niet slecht, maar het blijft frustrerend dat we het karakter van de auto niet hebben kunnen veranderen. Ik verwacht geen wonderen morgen, maar we geven niet op.’ Met zijn ervaring en inzicht blijft Alonso altijd een factor om rekening mee te houden, ook in een weekend waarin hij zich zichtbaar ongemakkelijk voelt in zijn Aston Martin.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties