Lando Norris is misschien wel bezig aan zijn sterkste weekend in de Formule 1. Weet de Brit op zondag de Oostenrijkse kroon op zijn werk te zetten? Ondertussen zien we ook veel grote namen in de subtop staan, met de snelste vijf mannen uit Canada achter elkaar aan de linkerkant van de startopstelling. F1Maximaal.nl voorspelt dan ook een chaotische race, met wel een duidelijke winnaar.
Yuki Tsunoda was in Q1 slechts twee tienden langzamer dan Max Verstappen, maar dat leverde de Japanner wel een achttiende startplek op, terwijl Verstappen als zesde doorging. Het laat zien dat de verschillen in de Formule 1 kleiner dan ooit tevoren zijn. Ondanks het budgetplafond en de sliding scale waarbij de kleinere teams meer testtijd krijgen weet één team zich te onttrekken aan de spanning in de Formule 1: constructeurskampioen McLaren.
Dubbelzege voor McLaren
Norris was ruim een halve seconde sneller dan wie dan ook. De enige coureur die wel binnen die halve seconde had kunnen komen zonder late gele vlag, is teamgenoot Oscar Piastri. Norris heeft vaak fouten gemaakt, maar hoe minder kans hij op de wereldtitel maakt, hoe beter hij presteert. Pas als hij weer dicht bij Piastri staat, gaat hij weer fouten maken. De kans is ook groot dat Norris in Oostenrijk niet of nauwelijks bedreigd zal worden. Een zege voor de Brit valt dus wel al met potlood in te vullen.
De overmacht van McLaren zal vermoedelijk alleen maar groter worden op zondag. Het Britse team heeft niet meer altijd het beste bandenmanagement, maar op basis van de kwalificatie is wel duidelijk dat McLaren nu de beste balans heeft. Dat zal zich in de race vertalen naar beter bandenmanagement en zal de voorsprong alleen maar verder uitvergroten. Oscar Piastri moet normaal gesproken dus wel naar de tweede plek kunnen opstomen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De McLarens kwamen elkaar nog niet vaak tegen dit jaar, maar in Imola ging het bijna fout, en in Canada mocht men van geluk spreken dat Piastri in ieder geval het einde haalde. Daar startte de snelste McLaren-coureur echter achter de langzamere McLaren-coureur. Een herhaling van de aanvaring uit Montréal is dus onwaarschijnlijk, tenzij een Safety Car of andere omstandigheden Norris achter Piastri terecht laten komen.
Twee stops, of zelfs drie?
Normaal gesproken kun je de dubbelzege voor McLaren wel invullen in Spielberg bei Knittelfeld, maar daarachter ligt alles open. Verstappen had duidelijk hoger kunnen eindigen zonder gele vlag, dus de kans is groot dat hij vooruitgang kan boeken. Daar staat tegenover dat Red Bull dit weekend een slechte balans heeft, en dat voorspelt dus weinig goeds voor de bandenslijtage. Die slijtage zal ook bij andere teams hoog oplopen, en dat kan voor ontzettend veel inhaalacties zorgen.
De kans is aanwezig dat bepaalde coureurs zelfs voor drie stops kiezen, zoals Verstappen dat in Spanje ook al deed. Dan moeten de coureurs wel allemaal minimaal één set van de zachte banden gebruiken, aangezien niemand nog vier sets heeft van de twee hardste bandencompounds. Alle teams hebben nog één set harde banden en twee sets mediumbanden, met uitzondering van Haas, dat slechts één set mediumbanden heeft, en nog twee sets van de harde band.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Briljante race voor P3
De verwachting is wel dat Ferrari, Mercedes, en Verstappen enorm aan elkaar gewaagd zijn, en datzelfde geldt eigenlijk voor de rest van het veld. In combinatie met drie DRS-zones en hoge bandenslijtage komen er waarschijnlijk veel inhaalacties. Aan het begin van de race zal het nog wel tam zijn, als iedereen op de banden let, maar zodra de pitstops beginnen, volgen ook de inhaalacties. In de eerste stint krijg je vooral treintjes, maar zo kan een undercut ook zomaar vijf plekken winst opleveren.
Verstappen zal in ieder geval een afwijkende strategie willen kiezen. Daarvoor zijn eigenlijk twee opties: je begint met de harde banden, houd je in de eerste stint in het treintje in, en trekt de stint dan langer door, of je begint met een korte stint en plaatst een agressieve undercut. Het laatste wat je wilt, is om in de tweede stint weer in diezelfde trein te zitten, dus je wilt als snellere coureur altijd zorgen dat je op bepaalde momenten een bandenvoordeel hebt.
De volgorde achter de McLarens is door de verschillende strategieën en minimale verschillen zeer lastig te voorspellen, maar doorgaans zijn Verstappen en George Russell de snelste coureurs van de andere teams. Dat ligt in Oostenrijk echter anders. Ferrari is echter vaak sneller in de race dan in de kwalificatie, en Charles Leclerc heeft nu een goede startplek, terwijl Mercedes het juist lastiger heeft. Het type asfalt en de hitte gaan Mercedes nog meer pijn doen dan Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc is vermoedelijk de favoriet voor P3, voor Verstappen, en daarna pas Mercedes en Lewis Hamilton. Er zijn echter ook genoeg middenvelders die kunnen aanklampen bij de top zeven. Denk daarbij aan bandenfluisteraar Alexander Albon, de snelle Racing Bulls, en de gehaaide Fernando Alonso. Zijn pupil Gabriel Bortoleto mag daar nu ook aan toegevoegd worden.
Grote kans op chaos
Deze race is ook een ideaal recept voor chaos, met ontzettend veel gevechten, verschillende strategieën en kleine onderlinge verschillen. We hebben de afgelopen jaren wel gezien dat de race in Oostenrijk zelden zonder incidenten verloopt. Teams doen er dus ook goed aan om nog een goede set banden achter de hand te houden voor de slotfase. Bij zo'n Safety Car kunnen ook Norris en Piastri bij elkaar in de buurt komen, en dan is het ideaal als je daarachter op de derde plek rijdt. Zo won Russell vorig jaar nog de race.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties